Auteur Topic: Gele iris bij een bonte boer  (gelezen 1862 keer)

lineola

• Gast
Gele iris bij een bonte boer
« Gepost op: oktober 19, 2008, 12:40:34 pm »
HAllo,
wie kan mij vertellen wanneer een bonte boer de gele iris gaat ontwikkelen? Ik dacht pas na een jaar, echter gisteren een gekocht, volgens de kweker uit april 2008 (wel geringd, maar een grotere ring dan ik gewend ben....) met reeds een knalgele iris. En hoe langer ik erover nadenk, hoe meer twijfels ik krijg over haar leeftijd. Wie kan mij geruststellen??
gr
Lineola

Offline Ticodelft

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: Gele iris bij een bonte boer
« Reactie #1 Gepost op: oktober 19, 2008, 12:48:54 pm »
De iris kleurt niet bij een bepaalde leeftijd. Het is voor elke bonte boer weer anders.
Mijn bonte boer is nu bijna 1 jaar en heeft wel al gele irissen. Maar nog niet zo heel fel.

Ik dacht dat bij oudere vogels het wel steeds intenser werd...

Dus eigenlijk heb je niks aan mijn antwoordt. Sorry :-[

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: oktober 19, 2008, 18:26:50 pm »
Ik heb altijd begrepen dat de gele iris zich gemiddeld pas na een jaar gaat ontwikkelen. Maar bij de ene zal het sneller gaan dan bij de ander denk ik. Maar zo snel als bij die van jou heb ik nog niet eerder gehoord. Dus aan mij heb je ook niet veel.
Ik zal eens voor je navragen bij een bevriend kweekster die ook bbtjes kweekt.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2008, 10:31:50 am »
Even voor je nagevraagd zoals beloofd. De bevriend kweekster vertelde dat sommige bbtjes al met een half jaar een gele iris beginnen te krijgen. Zo jong al zo'n felle iris die jij beschriijft heeft ze zelf nog nooit gezien zo jong, maar ze durft niet te zeggen dat het niet mogelijk is.
Dat de ring iets te groot is, hoeft niets te zeggen. je hebt wel vaker kwekers die een maat te grote ringen in huis hebben, voor het geval ze het kleintje niet op tijd kunnen ringen of voor het geval er eentje met smakpootjes tussen zit. :) Sommige kwekers wachten tot ze het hele nestje in een keer kunnen ringen, dan heeft de oudste natuurlijk veel dikkere pootjes dan de jongste.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

lineola

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 20, 2008, 16:52:40 pm »
hallo, ontzettend bedankt ;)
tja laat ik ze dan maar het voordeel van de twijfel geven, en waarom ook niet.. ik zie eigenlijk geen reden waarom het niet zou kloppen... (als die iris maar niet zo geel was...)ik hoop inderdaad dan maar dat ze nog redelijk jong is, want ik heb wel gemerkt dat ze heel schuw is, schrikt meteen als ik dichterbij kom, maarja dat kan ook aan het feit liggen dat ze uit een buitenvoliere komt, eerste wat ik nu gaan doen is laten testen, en wie weet kan de vogelarts me er nog iets over zeggen, misschien is het nog op een of andere manier te achterhalen...

groetjes marjan

jet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2008, 17:11:21 pm »
Ik denk toch wel dat een vogelarts het kan inschatten? :CENS

lineola

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 23, 2008, 16:40:50 pm »
hoi, nou ze is gestest, nu nog even afwachten of het een goede uitslag wordt, de vogelarts heeft  gezegd dat het wel mogelijk was dat ze al zo snel een gele iris heeft gekregen en dat het waarschijnlijk wel goed zit,  hij zag in ieder geval geen reden om te twijfelen en ze is in prima conditie, dus wat mij betrefd is het goed zo :thumsup: en gaan we weer vrolijk verder.

groetjes marjan

jet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 23, 2008, 20:19:00 pm »
gelukkig maar  :thumsup: