Auteur Topic: Wilg en krulwilg.  (gelezen 7999 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Wilg en krulwilg.
« Gepost op: oktober 19, 2008, 16:43:10 pm »
Vanmiddag kwam er een kweker noten rapen en die zag dat ik krulwilg gaf aan de gaaien als sloopmateriaal , hij wist me te vertellen dat de krulwilg niet zo goed was , de gewone wilg wel
Nu dacht ik dat de wilgensoorten wel veilig waren ,nu weet ik het ook niet meer zenne .

HIj geeft ze allezins nooit aan zijn gaaien en hij heeft er wel wat zitten , kheb ze vanmorgen mogen bewonderen, hij heeft ook verschillende Cites vogels zitten , het zijn kweekkoppels .
Ik had dikke spijt dat ik men doosje niet bij had , het had wel een paar mooie foto's opgeleverd.

Hij heeft al jaren vogels ,maar heeft nog nooit een vogel gewiekt en ik was vanmorgen gegaan om Lowieke bij te knippen, meneerke nam gisteren de wind mee en marc is weg , met men zoon is het niet te doen en alleen tjah, dat snap je wel hé

HIj heeft deze namiddag dan nog een tijdje staan kijken naar onze vogels én hun speeltuin , dat zou hij ook wel willen voor zijn huiskamergrijsjes . Zo'n vrijheid en speelplaats , maar vooreerst zal hij zijn vrouw moeten kunnen overhalen, ik zei dan ook, dat ze eerst eens moet komen kijken 

Edit Cosch: Niet werkende smileys verwijderd
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2008, 19:32:57 pm door Cosch »

Offline tommy-z

• NOP Sponsor
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • japie en Bowy.
Re: Wilg en krulwilg.
« Reactie #1 Gepost op: oktober 19, 2008, 17:39:13 pm »
ik heb ook gehoord dat krulwilg niet goed zou zijn .
en op diverse fora kom je ook de waarschuwing tegen om geen krulwilg aan je gaaien te geven.
waarom heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #2 Gepost op: oktober 19, 2008, 17:46:32 pm »
eerst geen treurwilg, nu geen krulwilg.
en er zijn er nog zat die beide geven zonder problemen.

hier staan ik weet niet hoeveel knotwilgen, en allemaal met bladluis, nee, dat is fijn :(
ze hebben hier vlakbij 2 treurwilgen geplant, en als die hopelijk snel uitgroeien en geen bladluis hebben, ben ik er als de kippen bij met mijn snoeischaartje hoor;)
ze slopen het, als ze het echt op zouden eten is het misschien wat anders?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: oktober 19, 2008, 18:53:22 pm »
Krulwilg is bij mijn weten prima. Is juist een van de soorten die altijd geadviseerd werd. Treurwilg werd altijd afgeraden. Sjakko heeft diverse krulwilgen gesloopt en Koosje ook. Lijkt me echt niets mis mee hoor! ;)

cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 19, 2008, 19:35:06 pm »
Heb ook altijd gedacht dat krulwilg geen probleem is. (is dat niet hetzelfde als een 'paasboom'?)

Vivke wil je er ajb aan denken om je smileys te verwijderen die hier niet werken. We moeten regelmatig jouw bericht aanpassen om die reden. ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #5 Gepost op: oktober 19, 2008, 19:55:53 pm »
Heb ook altijd gedacht dat krulwilg geen probleem is. (is dat niet hetzelfde als een 'paasboom'?)

Klopt, de paastakken zijn ook van de krulwilg ;)

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #6 Gepost op: oktober 19, 2008, 22:16:17 pm »
niet vergissen je hebt krulwilg en krulhazelaar. De krulhazelaar is geloof ik niet goed voor vogels. De krulhazelaar is in volwassen takken toestand (wat een zin  :-[ ) veel harder. De krulwilg is zachter en de bast wil daar gemakkelijker vanaf. Ook is er duidelijk verschil in blad. De hazelaar is donkerder, harder en anders van vorm. Ik geloof dat de hazelaar in gedroogde toestand wel kan, maar weet het niet zeker.

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #7 Gepost op: oktober 19, 2008, 22:19:45 pm »
ik had al eens gelezen dat een hazelaar wel kon, dus ik ergens een takje gestolen :-[
maar ze hebben er niets mee gedaan iig.
maar het zou niet schadelijk zijn..

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #8 Gepost op: oktober 19, 2008, 22:22:11 pm »
dan weet ik het ook niet meer  ;D  ik hou het maar bij de gewone wilg  ;)

jet

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 19, 2008, 22:22:40 pm »
de krulhazelaar dat zijn dus die hele dure takken voor de pasen  ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: oktober 19, 2008, 22:32:11 pm »
bij mij staat nu een krulwilg (ex-paastak) en de buren hebben een krulhazelaar (komen ook van die lange dingskes aan)
er word aan beide gesloopt en geknabbeld , kheb nog niks speciaals ondervonden , maar was toch ff geschrokken omdat die man dat zo zei  :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2008, 09:44:21 am »
Beide kunnen! ;)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: oktober 21, 2008, 12:23:05 pm »
ik denk dat de meningen ook allemaal wel verschillen. Zo ook met de klimop / hedera... de een zegt dat het giftig is, de ander plaatst het gewoon zonder problemen in de volière...
Ik had in ieder geval ook gehoord dat de treurwilg niet goed zou zijn, dat dit de enige van de wilgen zou zijn die niet goed was... Door al die berichten van op welke planten je moet letten, ben ik maar huiverig geworden van alles wat groen is en binnen knaagbereik van de vogels raakt te komen  :seestars:

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #13 Gepost op: oktober 21, 2008, 12:28:55 pm »
precies Ik heb hier jarenlang rhododendrons in de voliere gehad. Blijkt dus giftig te zijn. Mijn duiven, kanaries, (valk)parkieten enz hebben hier nooit geen hinder van ondervonden. Maar ik gebruik ze nu niet meer, hedera staat hier nog steeds volop in  :-[

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #14 Gepost op: oktober 21, 2008, 12:31:07 pm »
maar duiven en kanaries gaan niet gaan knagen aan die blaadjes , kromsnavels wel