Auteur Topic: Kleuren en kleurvererving  (gelezen 26405 keer)

Ciska

• Gast
Kleuren en kleurvererving
« Gepost op: oktober 21, 2008, 06:02:51 am »
Het gaat hier om de eerste blauwe pakiet met wit masker die werd geboren uit 2 groene parkieten met een geel masker, zoals bekend bestaat de kleur blauw bij parkieten van oorsprong niet..
Heel wat mensen zijn gaan terugrekenen om er uit te komen maar het lukte niet en ik heb daar eens over nagedacht en nu kwam ik erachter dat de eerste blauwe grasparkiet is geboren in gevangenschap en lijkt het me heel logisch dat het eerste blauwe jong een inteeltjong was, een ongelukje, een foutje...
Een mutatie eigenlijk maar hoe is zoiets als een blauwe uit 2 dominant groene parkieten dan mogelijk?
Ik denk dat misschien ook de groene parkieten geboren kunnen zijn uit inteelt, in ik meen 1870 dat dit gebeurde, in Engeland waren er nog relatief weinig parkieten en men wilden kweken omdat de parkietjes zo grappig en leuk waren en dus populair..
Het lijkt erop dat bij een paring met 2 groene dominant groene parkieten met beide een dubbeldominant gen voor zwart, door die dubbele genetische factor een geheel nieuwe mutatie onstond, de blauwe grasparkiet met wit masker want zwart is zo ik dacht een pigmentgen zodat het masker zich aansloot bij de nieuwe mutatie en dus meemuteerde in wit..

Ciska
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2008, 14:02:48 pm door Ciska »

cosch

• Gast
Re: Kleuren en kleurvererving
« Reactie #1 Gepost op: oktober 21, 2008, 09:37:33 am »
Welkom op parkieten-land.
Er zitten hier veel experts over kleuren en mutaties en genen en... en...

Veel plezier hier!

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #2 Gepost op: oktober 21, 2008, 12:44:57 pm »
:o aardig onderzoek..

ik weet wel dat dit geen foutje was, maar er met opzet zo raar gekweekt werd, omdat de mens meerdere kleurtjes wilden,
de eentonige groene parkiet was te saai blijkbaar!

Welkom op het forum ;)

Ciska

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 21, 2008, 13:04:32 pm »
In de tijd dat de allereerste blauwe parkiet werd geboren vlogen er al groene, gele en bonte parkieten rond alleen nog geen enkele blauwe..
Deze paring waaruit de eerste blauwe parkiet ontstond was echt wel een ongelukje want waarom is er dan geen mens te vinden die exact kan vertellen wat x wat de blauwe mutant heeft gecreëerd?

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2008, 13:07:47 pm »
secret misschien omdat het zo lang geleden is :-[

Ciska

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 21, 2008, 13:18:14 pm »
Dat is niet de reden, ze konden al wel schrijven en het nergens terug te vinden en nu nog steeds weet de wetenschap dit vraagstuk niet te beantwoorden..

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: oktober 21, 2008, 13:22:34 pm »
misschien hebben ze het wel opgeschreven maar is dat niet bewaard gebleven..

maar even wat serieus,
volgens mij is de blauw factor altijd al aanwezig geweest, anders krijg je geen groen he..  ???
dus misschien hebben ze een manier gevonden om de geel factor uit te schakelen :CENS

heb hier een blauw grasje zitten, maar die kan het me ook niet vertellen ;)

Ciska

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 21, 2008, 13:25:00 pm »
Ze hebben  de geelfactor niet uitgeschakeld want hoe krijg je dan een blauwe die recessief is voor geel?

Ciska

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 21, 2008, 13:27:37 pm »
Ow ja, groen is de wildkleur en is van oorsprong zonder één tikkeltje blauwfactor..

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #9 Gepost op: oktober 21, 2008, 13:50:01 pm »
ok..

Ciska

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 21, 2008, 14:01:41 pm »
Het gaat hier om de eerste blauwe pakiet met wit masker die werd geboren uit 2 groene parkieten met een geel masker, zoals bekend bestaat de kleur blauw bij parkieten van oorsprong niet..
Heel wat mensen zijn gaan terugrekenen om er uit te komen maar het lukte niet en ik heb daar eens over nagedacht en nu kwam ik erachter dat de eerste blauwe grasparkiet is geboren in gevangenschap en lijkt het me heel logisch dat het eerste blauwe jong een inteeltjong was, een ongelukje, een foutje...
Een mutatie eigenlijk maar hoe is zoiets als een blauwe uit 2 dominant groene parkieten dan mogelijk?
Ik denk dat misschien ook de groene parkieten geboren kunnen zijn uit inteelt, in ik meen 1870 dat dit gebeurde, in Engeland waren er nog relatief weinig parkieten en men wilden kweken omdat de parkietjes zo grappig en leuk waren en dus populair..
Het lijkt erop dat bij een paring met 2 groene dominant groene parkieten met beide een dubbeldominant gen voor zwart, door die dubbele genetische factor een geheel nieuwe mutatie onstond, de blauwe grasparkiet met wit masker want zwart is zo ik dacht een pigmentgen zodat het masker zich aansloot bij de nieuwe mutatie en dus meemuteerde in wit..

Ciska

Ik had me vergist, de groenen hadden gele maskers en de blauwe parkietjes juist wiitte, ik had ze verwisseld, ook het laatste woordje heb ik verandert, ook dat moet niet geel zijn maar wit..

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #11 Gepost op: oktober 21, 2008, 16:40:53 pm »
Zal het proberen het  ff heel simpel te houden    ;)

In de bevedering van de grasparkiet treffen we aan:
a. Het staafvormige eumelanine in diverse graden van oxydatie, in kleur variërend van zwart tot zandkleurig bruin, wat we
zien in de cinnamons en de fallows.
b. Geel psitacine.

De baarden van de lichaamsbevedering zijn van het structurele type, deze bezitten dus de zgn. blauwstructuur.
Deze blauwstructuur, in combinatie met het gele psitacine in de cortex, geeft de baarden haar groene kleur.
De groene kleur van de veer wordt lichtgroen, omdat de haakjes aan de baarden geel zijn.
De zwarte tekening wordt veroorzaakt door eumelanine.
De aanwezigheid van eumelanine sluit de aanwezigheid van het psitacine niet uit.
Wanneer de zwarte tekening verdwenen is, zoals b.v. bij de lutino's, wordt het gemaskeerde psitacine
zichtbaar en ontstaat een egaal geel gekleurde veer.

Doordat bij de blauwe parkiet een totale beletting heeft plaats gevonden van het geel psitacine wordt de vogel dus blauw en alles wat geel is wordt wit

De eerste blauwe is dus gewoon ontstaan door een fout in een gen die het gele psitacine moet aanmaken.
Niets meer niets minder.
Een mutatie ontstaat spontaan

Hoop dat dit simpel genoeg is  :CENS

Henk

« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2008, 16:43:10 pm door broto »

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #12 Gepost op: oktober 21, 2008, 16:43:14 pm »
ik vind hem duidelijk henk!
had ik toch een beetje gelijk, geel uitsluiten van groen wordt blauw.. alleen dat zeg je als leek wat makkelijker ;)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: oktober 21, 2008, 16:46:25 pm »
Doordat bij de blauwe parkiet een totale beletting heeft plaats gevonden van het geel psitacine wordt de vogel dus blauw en alles wat geel is wordt wit

De eerste blauwe is dus gewoon ontstaan door een fout in een gen die het gele psitacine moet aanmaken.
Niets meer niets minder.
Een mutatie ontstaat spontaan

Hoop dat dit simpel genoeg is  :CENS

Henk

en hoe zit het dan met blauwe geelmaskers?  :-[

Ciska

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 21, 2008, 16:49:03 pm »
Ik heb het dus alleen over de orginele wildkleur en over de allereerste blauwe parkiet die er werd geboren...

Die geelmaskers worden meegemuteerd naar wit..