Auteur Topic: Natuurbroed  (gelezen 2350 keer)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Natuurbroed
« Reactie #15 Gepost op: oktober 24, 2008, 15:56:15 pm »
Maar dan heb je het over een totaal verschillende omgeving.
Ik denk dat als je handopfokvogels een paar maanden in een dierenwinkel laat zitten en dan eens mee naar een huis mag, ook niet zo tam meer zal zijn.

Mijn mormels zijn vanaf dag 7 gewend geraakt aan mensenhanden en dat zijn ze nog steeds.
Ik moet zeggen dat al mijn vogels die uit een dierenwinkel komen in het begin behoorlijk schuw waren, maar tam geworden zijn en dit nog steeds zijn.

En daarbij heb ik ook een plukker, met een flinke geschiedenis, die ik helaas niet weet.

En ja, karakter speelt zeker mee, ook de achtergrond van een vogel en welk soort.
Een vogel die je vanaf dag 1 bij je hebt, daar weet je de geschiedenis van, komen ze ergens anders vandaan, dierenwinkel bijv. dan zal niemand je kunnen vertellen wat er allemaal al met zo'n dier gebeurd is.

Blijft lastig  :)

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #16 Gepost op: oktober 24, 2008, 16:45:36 pm »
Citaat
Ik denk ook dat het voor een deel aan de soort ligt.
Een natuurbroed amazone of ara zal anders zijn dan een aga of parkiet

Ik denk niet dat er verschil is , welke kromsnavel je ook hebt.
De jongen moeten leren van de ouders.
Een handopfok vogel zal grote problemen krijgen, als die niet meer gewenst is ( dat zijn er heel veel :( ) en in een groep geplaatst wordt.
Deze vogels zijn sociaal gestoord en zullen jagen naar alles wat beweegt.

Henk

arnootje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: oktober 24, 2008, 17:09:08 pm »
Ik hoor heel dikwijls dat vogels veel leren van de ouders als ze nog in het blok zitten, ik kan daar wel inkomen, dat ze elkaar hun plek wijzen, poetsen, enz. Maar het echte leren gebeurt toch wel buiten het blok.

Als ik zie hoe Quiney en Quecky met elkaar omgaan, dat gaat echt op een manier zoals vogels zijn. Ik vind het lastig om te zeggen dat Qwiebus anders reageert op vogels of andere grijsjes, want grijsjes reageren toch afstandelijk naar nieuwe vogels.

Maar zoals geluiden die een grijsje hoort te maken, maakt Qwiebus helemaal niet, terwijl de andere vogels wel allemaal hun eigen geluiden maken zoals die soort eigen is.

Feit is gewoon hoe langer de vogels bij hun ouders blijven des te beter de inprenting is van sociaal gedrag.