Ik wil er nog iets aan toevoegen na aanleiding van wat de afgelopen dagen heel erg speelt en wat heel erg consequent gedrag vereist.
Pink en Puck hebben besloten dat het dak waar de speelstokschommel aanhangt stuk moet.
Daar hebben ze maaaaaaanden niet naar omgekeken en nu MOET het stuk.
De anderen (ara's en grijsjes) proberen dat 1 of 2 keer, snappen dat het niet de bedoeling is en willen het hooguit die dag nog een paar keer proberen (houden ook wel vol, maar niet iedere minuut).
Pink en Puck (de roseetjes dus) zijn daar heeeeel anders in.
Die klimmen omhoog, slopen direct en als je opkijkt, klimmen ze snel weer naar beneden (omdat ze inmiddels weten dat het niet mag).
Als je dan beloont zijn ze trots dat ze beloond worden, kijken met een blik van: ik zal het nooit meer doen.
Je keert je rug toe of kijkt weg en hup: daar gaan ze weer.
Uiteindelijk zet je ze dan laag in de speelboom, zodat ze er niet direct bij kunnen, sleept hordes ander speelgoed aan, wat normaal hun favoriet is.
1 minuut later hangen ze weer in het dak. En als dat niet linksom kan, dan maar rechtsom... En als rechtsom ook niet kan, verzinnen ze wel een andere manier.
Met andere woorden: ons leven als de gaaien er nu uit zijn, bestaat voornamelijk uit oplossingen verzinnen om de toetjes niet het dak te laten slopen. Naar de WC zonder toezicht kan niet.
En ja, nu kun je iets verzinnen waardoor ze daar niet meer bij kunnen, maar dan komt er wel weer een andere obsessie en ben je daar dus constant mee bezig.
Ze hebben echt wel momenten dat dat niet speelt hoor, dat ze gewoon lekker bezig zijn met hun eigen dingen, maar er zitten (laaaaange) periodes tussen waarin ze dus dit soort dingen doen.
Overigens is een "ik hang op de kop en kan heeeeel hard schreeuwen" moment heel herkenbaar (wordt eerder genoemd) en dat moet je wel willen. Je kunt ze er niet voor straffen, misschien slechts hopen dat afleiding (iets gaan doen in de keuken bijv.) de aandacht weer op jou vestigt en dat ze stoppen. Maar ze roepen op zo'n moment kan niet, want dan gaat de brulmotor nog harder aan en ze zien het als beloning.
Ook het sloopgedrag kun je nauwelijks straffen (wegzetten op een andere plek). Veel momenten zien ze je straf (dat wegzetten dus, of als het echt drama is even cooling down in de gang) als aandacht en beloning (beter negatieve aandacht dan geen). Je zult dus onwijs creatief moeten zijn. Overigens werkt straffen bij de meeste gaaien toch al niet, maar hier valt wel op dat Cas en Lotte (de ara's) toespreken met "nee, dat mag niet" wel degelijk werkt, doordat ze daarvoor ooit een keer alleen in de hal hebben moeten zitten (geen uren natuurlijk, gewoon heel even, denk aan ongeveer 1 minuut).
De onze bijten trouwens helemaal niet. Die enkele keer als je wild met ze speelt dat ze wel bijten, gaat het ook hard en vol overgave, maar het is minder hard dan wanneer een grijze zijn snavel je hand inwerkt of een Ara zijn snavel een keer goed gebruikt.
Het bovenstaande geldt natuurlijk in meer of mindere maten voor iedere gaai, maar roseetjes (en alle kaketoes) zijn hier drammeriger in, manipulatiever en vooral ook doordat ze zo knuffelbaar zijn, nog moeilijker te corrigeren. "Deed ik iets wat niet mocht? Ow, maar kijk eens hoe ontzettend lief ik ben, kijk dan, kijk dan, kijk dan!" En zie dan maar dat je niet moet lachen of overstag gaat