Auteur Topic: Kweek 2009 - Pyrrhura Molinea Molinea (2e ronde)  (gelezen 67205 keer)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
Re: Kweek 2009 - Pyrrhura Molinea Molinea
« Reactie #345 Gepost op: mei 02, 2009, 07:01:00 am »
 :)

jet

• Gast
« Reactie #346 Gepost op: mei 02, 2009, 07:24:57 am »
om op te vreten  :hart:

cosch

• Gast
« Reactie #347 Gepost op: mei 02, 2009, 09:57:45 am »
Ze zien er goed uit!  :hart:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #348 Gepost op: mei 02, 2009, 17:55:06 pm »
Ze zijn prachtig!!  :hart:

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #349 Gepost op: mei 07, 2009, 22:52:20 pm »
Zien er echt lief uit. Laat je de ouders er nou gewoon voor zorgen? Laten ze je dan wel aan hun jonge grut? of voer je ze met de hand?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #350 Gepost op: mei 07, 2009, 22:58:50 pm »
Zien er echt lief uit. Laat je de ouders er nou gewoon voor zorgen? Laten ze je dan wel aan hun jonge grut? of voer je ze met de hand?

De ouders doen alles zelf. Ik vind het heel belangrijk dat de jongen een opvoeding krijgen door hun eigen ouders. Zo krijgen ze het meeste mee om zelf straks alles goed zelf te kunnen.

Ze laten mij gewoon bij hun jongen. Wel onder protest hoor  :)  Nu ze groter zijn en moeders niet meer de hele dag in het blok zit, gaat het heel makkelijk. Toen ze nog op de kuikens zat om ze warm te houden was het soms wel even uitkijken, omdat ze ze goed beschermd in die periode. Ik ben er geen voorstander van handvoeding. Dit is niet natuurlijk en als het niet nodig is hoeft dat ook helemaal niet. Ik vind het onzin dat je dan een betere band hebt met de vogel en dat ze dan tammer worden. De kuikens zijn natuurbroed en zijn hartstikke makkelijk. Geen moment geweest dat ze bang van me waren of dat ze me hebben gebeten. Ik haal ze sinds dat ze 3 weken zijn met regelmaat uit het blok om ze te laten wennen aan alles. De oudste stapt al op en ik laat ze nu wennen aan het uitvouwen van de vleugels. Dat is iets wat ik ook belangrijk vind dat ze dat toelaten. Zowel voor het kortwieken of als er iets met ze is waardoor het uitvouwen van de vleugel noodzakelijk is.

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #351 Gepost op: mei 07, 2009, 23:07:46 pm »
Ja ik ben het helemaal met je eens dat de ouders de beste zorg geven. Als je ze toch regelmatig kan pakken krijgen ze genoeg mensenaandacht om straks tam te worden. Ik vind het wel gek dat de jongen een voor een uit het ei komen en daardoor de leeftijd en ontwikkeling niet gelijk loopt. Bij kippen werkt dat anders: moeder legt elke dag een ei en gaat dan gewoon weer van het nest. Pas als ze het genoeg vindt gaat ze zitten broeden en blijft dan 21 dagen zitten. De ontwikkeling van de kuikens begint dan ook pas en ze komen dan ook min of meer tegelijk uit het ei. Maar kippekuikens zijn al gelijk zelfstandig, hebben veel dons en hebben moeder alleen nodig voor de warmte. Wel heel wat anders dan deze jongen!
Wanneer mogen (of moeten ) ze weg?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #352 Gepost op: mei 07, 2009, 23:13:58 pm »
Ja ik ben het helemaal met je eens dat de ouders de beste zorg geven. Als je ze toch regelmatig kan pakken krijgen ze genoeg mensenaandacht om straks tam te worden. Ik vind het wel gek dat de jongen een voor een uit het ei komen en daardoor de leeftijd en ontwikkeling niet gelijk loopt. Bij kippen werkt dat anders: moeder legt elke dag een ei en gaat dan gewoon weer van het nest. Pas als ze het genoeg vindt gaat ze zitten broeden en blijft dan 21 dagen zitten. De ontwikkeling van de kuikens begint dan ook pas en ze komen dan ook min of meer tegelijk uit het ei. Maar kippekuikens zijn al gelijk zelfstandig, hebben veel dons en hebben moeder alleen nodig voor de warmte. Wel heel wat anders dan deze jongen!

De Pyrrhura's broeden vanaf ongeveer ei 2. Dus dan is het logisch dat ze 1 voor 1 uitkomen. Ik merk al wel dat het verschil van ontwikkeling tussen de kuikens (zeker 1, 2 en 3) steeds minder wordt. Wat je in het begin wel steeds zag dat er steeds 2 a 3 dagen achter elkaar ontwikkeling te zien was, zie je nu steeds korter worden.

Wanneer mogen (of moeten ) ze weg?

Moeten is er niet bij  :hart:  Ze mogen pas weg als ze zelfstandig zijn. Ze zijn nu de boel aan het verkennen en staan op het punt het blok te verlaten. Daarna zullen ze snel zelfstandig zijn (weekje of 2) Ik ga zelf de 23e op vakantie, na mijn vakantie (10 juni) kunnen ze zeker naar een nieuw baasje mogen, met een beetje mazzel er nog voor.

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #353 Gepost op: mei 09, 2009, 17:02:13 pm »
grappig dat het verschil in ontwikkeling toch een beetje ingelopen wordt. Maar het kan dus zijn dat de een eerder zelfstandig is dan de ander en dat de een dus ook eerder weg mag. Had je al geïnteresseerden?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #354 Gepost op: mei 09, 2009, 20:53:42 pm »
grappig dat het verschil in ontwikkeling toch een beetje ingelopen wordt. Maar het kan dus zijn dat de een eerder zelfstandig is dan de ander en dat de een dus ook eerder weg mag. Had je al geïnteresseerden?

Alles is mogelijk  :)

Er zijn inmiddels 2 specifieke kuikens gereserveerd.

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #355 Gepost op: mei 09, 2009, 21:32:18 pm »
welke zijn gekozen?

smeetjuh1990

• Gast
« Reactie #356 Gepost op: mei 09, 2009, 21:35:49 pm »
De groene en de groene  ;D Je weet wel, die mannetjes  ;D

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #357 Gepost op: mei 09, 2009, 21:39:02 pm »
welke zijn gekozen?

Kuikens 2 en 4 zijn nog beschikbaar

smeetjuh1990

• Gast
« Reactie #358 Gepost op: mei 09, 2009, 21:45:36 pm »
Sorry, ben beetje in een flauwe bui vandaag :-[

:-*

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #359 Gepost op: mei 10, 2009, 13:43:10 pm »
Kuikens 2 en 4 zijn nog beschikbaar

Benjamin (nr. 4) is inmiddels ook gereserveerd.