Auteur Topic: Parkieten zijn aan het paren.. in December???  (gelezen 4394 keer)

Juultje08

• Gast
Parkieten zijn aan het paren.. in December???
« Gepost op: december 21, 2008, 06:39:10 am »
Ik heb advies nodig. Gister zag ik dat Pien boven op Flo dook  :o. Pien blijkt dus een Piet te zijn. Ze hebben elkaar helemaal gevonden en na een aantal dagen lief geknuffel en elkaar voeren heb ik ze dus zien paren. Niet 1 keer maar meerdere malen  ;D. Tja, en dan nu mijn vraag. Wat moet ik nu? Gaat Flo nu eieren leggen in December? En moet ik een blok ophangen of niet. Ze zit regelmatig in de voerbak. Lijkt me geen geschikte plek om een ei te leggen. Ik wilde graag jongen van de grasjes maar december lijkt me nu niet echt de ideale maand of wel?

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
Re: Parkieten zijn aan het paren.. in December???
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2008, 07:07:43 am »
Mijn vader heeft ook jongen bij de grasjes.
Ze zitten onverwarmt in een afgeschermde voliere.
Het kan dus wel de jongen maken het goed en hebben weinig last van de kou.

Het kan dus wel dus ik zou zeggen hang een broedblok op en laat ze hun gang gaan. :thumsup:

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2008, 09:29:13 am »
Neem het risico niet... Als je nu een blok ophangt stimuleer je het gedrag alleen maar.

Als de pop echt ook eieren gaat leggen dan kun je altijd nog kijken wat je kan doen.

Houd er ook rekening mee dat als je een blok ophangt, dat dit ook voor de rest van de vlucht stimulerend kan werken, dat er gevochten kan gaan worden om het blok enz enz. er word niet voor niets geadviseerd altijd meer blokken dan koppels op te hangen. En ook als je nu nog geen andere koppels hebt, kan het ophangen van een blok wel stimuleren tot het maken van koppels...

Juultje08

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 21, 2008, 09:37:10 am »
Neem het risico niet... Als je nu een blok ophangt stimuleer je het gedrag alleen maar.

Als de pop echt ook eieren gaat leggen dan kun je altijd nog kijken wat je kan doen.

Houd er ook rekening mee dat als je een blok ophangt, dat dit ook voor de rest van de vlucht stimulerend kan werken, dat er gevochten kan gaan worden om het blok enz enz. er word niet voor niets geadviseerd altijd meer blokken dan koppels op te hangen. En ook als je nu nog geen andere koppels hebt, kan het ophangen van een blok wel stimuleren tot het maken van koppels...

Vechten doen ze al. Zoals t er uit ziet heb ik 2 koppels en 1 mannetje. Ik weet alleen niet wat te  doen aan t vechten. Puck, de dame van Sammy wordt continue belaagt door Pien en Sammy knokt zich rot om hem weg te krijgen. Flo is al meerdere malen gedekt door Pien en t ziet er naar uit dat ook Sammy en Puck druk bezig zijn  :o. Moet ik ze anders uit elkaar halen en in 2 aparte kooien zetten (per koppel)?

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #4 Gepost op: december 21, 2008, 09:50:36 am »
Doorgaans zijn het de dames die vechten om de heren bij de grasjes..
Ik las even een stukje terug, maar volgens mij heb je nu 5 grasjes toch?
In principe zou dit al, omdat grasjes vaak koppels vormen, al niet zon lekker aantal zijn. In een echt grote vlucht zal dat verschil, minder goed merkbaar zijn als in zon kleine cluppie zoals bij jou.
Een even aantal kietjes is altijd aan te raden.
En dan de geslachten... Meer poppen als mannen is vragen om moeilijkheden.. Ik heb het gevoel dat dit bij jou wel eens heb geval zou kunnen zijn.

Uit de fotos in je dagboek word ik niet echt heel veel wijs en je hebt er ook een paar bonte tussen zitten...

Heb je nog iets betere fotos en dan de namen er bij?

Juultje08

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 21, 2008, 09:59:13 am »
Als ik kijk naar t gedrag dan denk ik dat ik 3 mannen en 2 poppen heb. Buiten dan. Binnen zitten er ook 2 maar dat is geen koppel. Alleen Josje valt buiten de boot. Betere foto's heb ik helaas niet, ik zal s proberen om dat gelijk te doen en zal ze dan met naam hier zetten.

Juultje08

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 21, 2008, 11:00:41 am »
Ok, de dames en heren op een rijtje

Pien of Piet  :)

Puck en Sammy

Josje

Flo

Ik hoop dat je ze op bovenstaande foto's beter kunt zien.

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #7 Gepost op: december 21, 2008, 11:11:09 am »
Piet Als het vleeskleurig is.. Niet echt bruin he? Het is een bonte kleurslag, dus dan word bij de mannen de dop niet zeker blauw als het vleeskleurig is, is het een Piet ;)

Puck pop (echte bruine dop, gele vogeltje)
Sammy (Blauw/wit) mannetje

Josje pop

Flo pop

Dus dan zijn het meer dames dan heren en is het niet gek als er gevochten word. Het gedrag is niet alles bepalend...

Juultje08

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 21, 2008, 11:21:18 am »
ok, ik heb dus 2 koppels en een single popje. Vraag ik me alleen alsnog af wat ik moet doen als ik ineens een ei vind.  Het zou me echt niet verbazen, maar buiten lijkt me niet echt een goede optie. En dan is natuurlijk de vraag van wie is het ei als er geen popje op zit. Dan kan ik dat toch niet zomaar laten liggen  :-[. Oh jee. Ik had dit nog echt niet verwacht hoor.  ;D Ze hebben maling aan de tijd van t jaar.

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #9 Gepost op: december 21, 2008, 11:32:15 am »
Ik denk dat de erste vraag is hoe je nu verder moet, deze gevechten zullen alleen maar toenemen, zeker naar gelang het broedseizoen begint.
Beste optie daarbij is om in ieder geval een man erbij te zetten.

Maar wat als je NU een ei vind..
Aangezien Piet en Flo druk zijn, is de kans groot dat het ei dan van Flo zou zijn.

In eerste instantie zal er niet zo snel gelegd worden, als er geen broedgelegenheid is, maar uitzonderingen bevestigen de regel. De voerbak zal een leuk ideetje zijn ;)
Een blok ophangen is nu idd niet aan te raden wat mij betreft en de kans is groot dat het alleen maar meer problemen zal geven en dat Sammy en Puck misschien ook wel de kriebels krijgen.
De situatie kan ook zo zijn, dat er maar 1 ei komt en dat de dame beslist dat het gewoonweg de tijd niet is en ze gene gelegenheid heeft. En ja, ze kan ook blijven leggen en dan moet je zeker aktie ondernemen. Een alleenstaand eitje kun je best weghalen. Blijft ze toch leggen, dan zal ze doorgaan tot ze een volwaardig nest heeft. Je zou dan de echte eitjes kunnen vervagen door nepeitjes, als je zeker nu nog geen jongen wilt of aandurft. Ze kan dan "gewoon" haar nestje uitbroeden en ze zal het nadat de eitjes niet uit blijken te komen ook gewoon opgeven.

Wil je er wel al voor gaan, dan zul je minimaal 3 blokken op moeten hangen, om het gevecht om de plekjes tussen de dames te beperken. En je hetb dan dus de kans dat je andere koppeltje ook begint en strask 2 nestjes hebt, Maar dan nog, je hebt dan nog een pop teveel die ook nog flink roept in het eten kan gooien en zelfs de eitjes van de andere dames kan aanvallen.

Mijn vriendin heeft pas een nestje gehad (binnen) en na het uitvliegen van de kleintjes begon het gesex gelijk weer. Ze heeft toen gelijk het bok weggehaald, omdat ze niet nog een nestje wilde. het popje heeft toen 3 eitjes op de bodem laten vallen en is toen gestopt.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #10 Gepost op: december 21, 2008, 13:54:24 pm »
Ik zou ook geen blok ophangen gewoon lekker laten gaan, parkieten doen het wel vaker zonder echt broeds te zijn of worden ( net mensen  :) )
Hier en bij Naomi wordt er ook gesext, nog geen ei gezien.  ;)
Maar hang je een blok op, ja dan heb je de poppen aan het dansen zeker met een oneven getal en nog geen vaste koppels, ze kennen elkaar ook maar kort zo, er wordt aangeraden ze een jaar aan elkaar te laten wennnen zodat ze een soort relatie kunnen opbouwen, tenslotte is het popje straks op de man aangewezen om haar tijdens het broeden te voeren, als de band niet sterk is gaat dat weleens fout.
En als je het van de zomer wil gaan doen raad ik je aan om het bij 2 koppels te houden. Wat vechten is zeker een optie dan.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #11 Gepost op: december 21, 2008, 14:19:54 pm »
......... parkieten doen het wel vaker zonder echt broeds te zijn of worden ( net mensen  :) )
Hier en bij Naomi wordt er ook gesext, nog geen .........

zo openlijk, en schaamte loos! :o

cheesy2 cheesy2

........ze kennen elkaar ook maar kort zo,
er wordt aangeraden ze een jaar aan elkaar te laten wennnen zodat ze een soort relatie kunnen opbouwen,
tenslotte is het popje straks op de man aangewezen om haar tijdens het broeden te voeren, als de band niet sterk is gaat dat weleens fout.
..............

relatie therapie ::)

sorry melig :-[

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #12 Gepost op: december 21, 2008, 16:41:11 pm »
zo openlijk, en schaamte loos! :o

cheesy2 cheesy2

relatie therapie ::)

sorry melig :-[

:)

Zisha

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 21, 2008, 16:48:32 pm »
bj mij is het het zelfde ze hebben een partner en dan willen ze ook wat maar zolang er geen blokken hangen gebeurd er ook niets

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: december 21, 2008, 16:49:24 pm »
Inderdaad, hier vanmorgen nog gezien dat Seppe toestemming kreeg om bovenop Muis te kruipen. (overigens zo 'heftig' dat Muis er ondersteboven door kwam hangen  ;D )

Ik zou geen broedblokken ophangen, hiervoor is je ruimte veel te klein naar je aantal koppels! Dan zou je ze apart moeten zetten. Als je ooit nog wilt kweken met deze vogels, zou ik zeker aanraden om dat in aparte kooien te doen (zie ook het dagboekje van Nicky).

Daarnaast zou ik er zeker nog een man bij doen om ze allemaal de kans te geven om een partner te vinden. Bij mij hebben ze overigens ook gevochten na een paar maanden bij elkaar te hebben gezeten, de mannen. Ze zaten met een even aantal (toen nog 4) en de verliezer had tenminste nog wel een popje om op terug te vallen zodra die de strijd op zou geven. Dit is dus ook gebeurd en de rust keerde terug.