Auteur Topic: NOP bij Radar  (gelezen 46897 keer)

Thagoony

• Gast
Re: NOP bij Radar
« Reactie #195 Gepost op: januari 15, 2009, 11:49:13 am »
Zolang de kijker zich realiseert dat Radar een soort middenkader vormt die burgers in zich verenigt en probeert door haar reportages het balletje naar boven naar de politiek door te rollen, is er naar mijn mening niets aan de hand. Het gaat ook niet naar mijn mening over 'waarheid'....het gaat over 'zinvolheid' ...en om de redenen die ik al vaker genoemd heb, heeft Radar een 'zinvolle' reportage gemaakt. Zolang vrijwilligers, burgers en andere 'betrokken' zich realiseren dat elke beeld van de 'waarheid' maar 1 beeld is. De waarheid kent meer gezichten. Dus: Relativeer!  ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #196 Gepost op: januari 15, 2009, 12:43:04 pm »
Zinloos om hier verder op te reageren. Ook gezien je allereerste post op dit onderwerp:

Direct sponsoring stopzetten...dit is te walgelijk voor woorden...

Ik heb mijn duidelijke visie op dit onderwerp gegeven en daar laat ik het bij.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #197 Gepost op: januari 15, 2009, 12:49:23 pm »
Zinloos om hier verder op te reageren. Ook gezien je allereerste post op dit onderwerp:

Ik heb mijn duidelijke visie op dit onderwerp gegeven en daar laat ik het bij.

Ik geloof dat hij daar op teruggekomen is? ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #198 Gepost op: januari 15, 2009, 12:56:01 pm »
Ik geloof dat hij daar op teruggekomen is? ;)

Oke in dat geval geef ik Thagoony dan ook maar de voordeel van de twijfel.

Maar Thagoony. Wat ik me afvraag. Ik zie dat je pas sinds een paar maanden je hobby in de vogelwereld hebt. Ben jij weleens in de NOP geweest? Of baseer je je meningen alleen op de uitzending van Radar?

Thagoony

• Gast
« Reactie #199 Gepost op: januari 15, 2009, 13:33:55 pm »
a. Wat betreft mijn eerste reactie: emo-reactie, naderhand gepoogd rationeel te relativeren...
b. Wat betreft mijn indruk van het nop...doet er niet toe, ik poog dan ook geen inhoudelijke mening te geven met betrekking tot het functioneren van deze opvang. Ik probeer alleen te duiden in welke mate media, politiek en daarbij dus ook dierenwelzijn tot elkaar in verhouding staan.

Vandaar dat ik mijn dan ook distantieer van het concept 'waarheid'. Als het uiteindelijk (naar ik hoop) om het welzijn van onze gevleugelde vrienden gaat, dan kan ik niet anders dan concluderen dat de uitzending van Radar positieve gevolgen kan hebben. En natuurlijk is het verschrikkelijk voor al die mensen die hier met al hun liefde hieraan werken, en voor de betrokkenen enorm vervelend hoe de manier van werken van hedendaagse televisie zijn uitwerking kan hebben...Maar helaas reageert de politiek niet meer op genuanceerde berichtgeving, wie het hardst schreeuwt, krijgt de meeste aandacht...

mvg.

avdbold

• Gast
« Reactie #200 Gepost op: januari 15, 2009, 17:05:06 pm »

Waarschuwing

Verdrietig, boos en vol ongeloof

Net als en hoop mensen dacht ik na dat ik de uitzending woensdag van tros radar had gezien dat het allemaal wel mee zal vallen met alle wat er gezegd is over de NOP. Tuurlijk zit er een kern van waarheid in want de cijfers van de dode vogels liegen er niet om. Toevallig bracht de post die dag ook nog een nieuw donatie formulier omdat ik een kooi sponsor voor 150 euro per jaar. Ook ik heb mijn blauwgele ara Brutus daar op 19-04-2008 heen gebracht. Brutus was een kern gezonde prachtige ara “dat vonden ze ook bij het NOP”. Ik heb hem daar gebracht omdat ik me realiseerde dat ik hem nooit een volwaardig papegaaien leven “met partner en voldoende ruimte om te kunnen vliegen” zou kunnen bieden. Ook al was hij los in huis en ging hij vaak mee winkelen en wandelen buiten. Wel heb ik duidelijk aangegeven dat ik het wilde weten als het net goed met hem ging en dat ik bericht wilde hebben bij overlijden. Dit laatste staat ook op het overname formulier. Ik heb hem daarna diverse malen opgezocht in het park.
Na dat ik de uitzending bekeken had nam ik mij toch voor om de volgende dag te bellen hoe het met Brutus is en hem zondag weer op te zoeken in het park om zijn conditie te checken. De laatste keer dat ik geweest ben was op 4 oktober hij leek toen geplaatst te zijn in de nieuwe reuze volière en naast dat hij wel wat magerder was geworden zag hij er verder goed uit.
Toen ik vandaag belde kreeg ik tot mijn grote schrik te horen dat Brutus was overleden.
Na van de grote schrik bekomen te zijn en een paar huilbuien later hebben we terug gebeld voor informatie. Want hoe kan het dat een kern gezonde vogel van 7 jaar oud in eens dood is?
Antwoord: het sectie rapport wordt nog opgemaakt. Wanneer is hij dan overleden? Antwoord:Wat bleek Brutus was al overleden op 5 november. Waarom hebben we geen bericht gehad? Zover waren ze nog niet met de administratie. Maar de administratie om te vragen of ik FF wil doneren is wel in orde.
Nu wil ik wel heel graag het sectie rapport hebben. Ik mag aannemen dat ze daar geen 3 maanden voor nodig hebben. Ik heb het telefoonnummer van de betreffende dierenarts gekregen waar Brutus nu is “of waarschijnlijk na zoveel tijd al weg is”. Ik kon alleen een voicemail in spreken om terug gebeld te worden en dit is nog niet gebeurt.
Ik vindt het schandalig dat ik geen bericht heb gekregen en ik weet zeker als ik niet gebeld had was mij nooit iets gezegd. Ook mijn omgeving is verbijsterd vooral omdat de meeste hem nog hebben gezien bij de uitzending van het jeugdjournaal op 29 oktober bij de opening van de reuze volière. Een hoop mensen vragen zich dan ook af of Brutus wel echt dood is. En niet gewoon zoals in de uitzending gezegd is ”is uitgeleend”.

Mijn boodschap:
Ik geloofde ook niet dat het zo erg zou zijn bij het NOP. Maar dit is geen toeval meer. Kern gezonde vogels gaan daar dus zomaar dood of verdwijnen. Mensen breng daar nooit een papegaai heen. Hier is iets vreselijk niet in orde.

Ik zal laten weten wat de betreffende dierenarts te zeggen heeft.

Een zeer verdrietige

Anoek Hoekema

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #201 Gepost op: januari 15, 2009, 17:27:14 pm »
Beste Anoek,

allereerst spijtig om te lezen dat Brutus is overleden. Dat moet een klap zijn om te horen.

Ik kan me voorstellen dat er nog geen contact met je is opgenomen als er nog geen sectie is verricht. Ze kunnen je namelijk niet vertellen wat er aan de hand is geweest. Daarbij moet ik wel zeggen dat het lang duurt als hij 5 november al is overleden.

De sponsoring van de NOP is uit handen gegeven aan de Vriendenkring van de NOP. Deze organisatie is gescheiden van de NOP en staat dus los van de administratie bij de NOP zelf. Ik kan me voorstellen dat je daarom denkt dat ze donaties voorrang geven ten opzichte van de administratie omtrent de vogels. Dit wordt dus simpelweg door een andere organisatie verzorgd.

Ik denk zelf niet dat Brutus is 'uitgeleend' en helemaal niet dood is. Dat uitlenen gebeurd alleen met bedreigde soorten in een verplicht kweekprogramma waar de NOP aan mee moet werken.

Ik vermoed dat je een van de 'slachtoffers' bent die te maken heeft met achterstallige admi en daardoor niet (juist) bent ingelicht.

Ik hoop dat je Hedwig vd Horst (tenminste dat gok ik omdat je het hebt over een antwoordapparaat) snel zult spreken en duidelijkheid krijgt over wat Brutus is overkomen. console

Groetjes,
Pascal

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #202 Gepost op: januari 15, 2009, 19:00:31 pm »
Ik snap niet dat je helemaal op dit forum komt
en dan even je gal komt spuwen en het daar bij laat.
Ik vertrouw het niet zo (mijn mening)

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #203 Gepost op: januari 15, 2009, 19:45:08 pm »
ik heb nog eens nagedacht over de sterfgevallen van klaarblijkelijk gezonde vogels, die naar het nop zijn gebracht. Kan de oorzaak ook komen doordat vaak jonge vogels met de pap worden grootgebracht en niet echt met soortgenoten direct over weg kunnen? Ik krijg nl sterk het gevoel dat dat ook met mijn Pika is gebeurd. Ik vond dat ze thuis te weinig aandacht kreeg en heb haar op proef naar mijn schoonvader gebracht. Daar kwam ze in een grote voliere met soortgenoot. Hoewel we haar eerst apart in een kooi in het binnenverblijf hebben geplaatst en haar pas los hebben gelaten toen ze haar soortgenoot "accepteerde" was ze plotsklaps dood. Ze werd niet achterna gezeten, kreeg hetzelfde voer, ook nog aandacht van de mens (mij en mijn schoonouders). Niets wees erop dat ze ongelukkig of ziek was.

jeannette

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #204 Gepost op: januari 15, 2009, 19:48:17 pm »
ik heb nog eens nagedacht over de sterfgevallen van klaarblijkelijk gezonde vogels, die naar het nop zijn gebracht. Kan de oorzaak ook komen doordat vaak jonge vogels met de pap worden grootgebracht en niet echt met soortgenoten direct over weg kunnen? Ik krijg nl sterk het gevoel dat dat ook met mijn Pika is gebeurd. Ik vond dat ze thuis te weinig aandacht kreeg en heb haar op proef naar mijn schoonvader gebracht. Daar kwam ze in een grote voliere met soortgenoot. Hoewel we haar eerst apart in een kooi in het binnenverblijf hebben geplaatst en haar pas los hebben gelaten toen ze haar soortgenoot "accepteerde" was ze plotsklaps dood. Ze werd niet achterna gezeten, kreeg hetzelfde voer, ook nog aandacht van de mens (mij en mijn schoonouders). Niets wees erop dat ze ongelukkig of ziek was.

jeannette

Zou kunnen Jeannette.

Ze kunnen een hoop verbergen en dus ook stress. Misschien kon Pika de situatie toch niet helemaal aan.

giggles

• Gast
« Reactie #205 Gepost op: januari 15, 2009, 21:13:01 pm »
Vogels die geen soortgenoten kennen, gaan de mens zien als soortgenoot...
Kromsnavels zijn in hun ogen, dus vreemde wezens.
Dit zijn ook allemaal dingen die in mijn ogen meespelen aan een hoog sterftecijfer...

Kromsnavels zijn erg stressgevoelige beestjes...

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #206 Gepost op: januari 16, 2009, 08:54:34 am »
Deze tekst staat dus vandaag in het Eindhovens Dagblad:

Opvang papegaaien NOP Oerle is 'wél in orde'
door Arnold Mandemaker. vrijdag 16 januari 2009 | 02:47 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 16 januari 2009 | 07:38

OERLE - Het papegaaienpark in Oerle voldoet aan alle eisen die gelden voor dierenopvang. Dit blijkt volgens Peter van den Baar, voorzitter van de Raad van Toezicht, uit recent onderzoek van de Algemene Inspectiedienst (AID).

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid (LNV), waar de inspectie onder valt, zegt geen mededeling te mogen doen over AID-onderzoeken. Het Oerlese park is deze week in opspraak geraakt door een uitzending van het Tros-programma Radar, waarin een verband werd gelegd tussen sterfte onder papegaaien en kwaliteit van de verzorging.

De AID heeft de Stichting Nederlandse Opvang Papegaaien (NOP) in oktober vorig jaar uitvoerig onderzocht. Medewerkers keken onder meer naar de administratie, de kwaliteit van de leefruimtes en de verzorging. Ook werden de chips gecontroleerd om uit te sluiten dat er dieren in het park zitten die afkomstig zijn uit de handel. "Alles werd in orde bevonden. Er waren wel een paar kleine opmerkingen", zegt Van den Baar. Alle aanbevelingen worden opgevolgd, benadrukt hij. "Zo mogen vrijwilligers voortaan geen vogels van particulieren meer aannemen. Dat mag alleen nog de dierenarts, want die kan gericht vragen stellen over de ingebrachte dieren."

De jaarlijkse sterfte onder papegaaien in het NOP is met circa 14 procent van de populatie tamelijk hoog, maar dat ligt vooral aan de conditie van de dieren die worden opgenomen, zeggen deskundigen. Ton Dorresteijn, directeur van Diergaarde Blijdorp in Rotterdam, vindt een percentage 'niet maatgevend'. "De sterfte in een opvangpark, waar voortdurend dieren binnenkomen die zwak, ziek en misselijk zijn, is per definitie hoger dan de sterfte in een dierentuin met een vaste populatie."

Lesly Dicky, directeur van de European Association of Zoos and Aquaria (EAZA) bevestigt dit. "De sterfte lijkt hoog, maar veel dieren die bij het NOP binnenkomen zijn oud en ziek."

Het NOP heeft het lidmaatschap van de EAZA aangevraagd, maar dat is afgewezen op basis van de ingediende documenten. Er was volgens Dicky geen sprake van grote tekortkomingen, het ging eerder om details.

Blijdorp-directeur Dorresteijn begint maandag, op verzoek van de Raad van Toezicht met een onderzoek naar opvang in het NOP.

Het NOP-bestuur heeft een advocaat gevraagd om uit te zoeken of er aanleiding is om Radar voor de rechter te dagen, zowel strafrechtelijk als civiel. Van den Baar: "Er is sprake van imagoschade, er is gefilmd met een verborgen camera en er is een deel van de boekhouding gestolen."

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #207 Gepost op: januari 16, 2009, 09:52:33 am »
Pfff, ben blij met dit artikel. Inderdaad zal de geleden schade erg zijn. Zulke artikelen worden lang niet zo veel gelezen als dat een programma als Radar gezien wordt. Rehabilitatie zal tijd nodig hebben. ;)

Offline tommy-z

• NOP Sponsor
  • Broedrijp
  • japie en Bowy.
« Reactie #208 Gepost op: januari 16, 2009, 09:59:20 am »
vandaag staat er ook een stukje in de telegraaf.

http://www.telegraaf.nl/telegraafi/
het staat op pagina 5

N.O.P. komt er weer niet zo best vanaf. :angry:

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #209 Gepost op: januari 16, 2009, 10:21:10 am »
die verhalen halen natuurlijk nu de krant, dat is logisch, nu gaan ze allemaal na of ´hun´ papegaai er nog wel is, wat ze zonder Radar nooit gedaan zouden hebben.
Ik denk wel dat er iets gedaan moet worden aan de berichtgeving naar mensen toe die informeren naar hun voormailig ' huisdier´ maar ik ga daar verder ook niet over oordelen, geen idee hoe het in elkaar zit.

Wel blijkt dat het NOP dus wel regelmatig gecontroleerd werd, als het zo erg is als Radar beweerd, moet dat al lang opgevallen zijn.