Auteur Topic: Kun je je vogel herkennen na lange tijd?  (gelezen 1860 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Kun je je vogel herkennen na lange tijd?
« Gepost op: januari 16, 2009, 20:53:35 pm »
Het lijkt me trouwens ook heel sterk dat mensen met zekerheid kunnen zeggen welk van al die  grijzeroodstaarten die daar zitten, kunnen zeggen , ja dat is coco, jaapie of hoe die dan ook heet.

Dat klopt. Dat kunnen ze ook niet. Ik heb het zelf meegemaakt met de vorige eigenaar van Japie. Ik ging 2 jaar nadat Japie bij mij was bij deze mensen op visite. Dit was op een camping in Brabant waar ze altijd zomers zijn. Ik had Japie en Cocootje mee en doordat ze gekortwiekt waren konden ze lekker los mee.

Aangezien Japie geplukt bij mij is gekomen, kreeg Cocootje dus die middag in eerste instantie alle aandacht. Oh... wat ziet Japie er goed uit he? Dus ik moest vertellen dat dat Cocootje was en dat Japie de andere papegaai was.

Deze mensen herkenden Japie dus niet meer. Nu is het zo dat Japie toen alweer beter in de veren zat en Cocootje toen meer qua veren op de Japie leek die ik toen meekreeg. Maar op uiterlijk van de kop en het karakter en gedrag werd Japie NIET herkend.

Hier zat dan maar 1 grijsje extra bij, maar ik kan me zeker voorstellen dat wanneer er een stuk of 10 bij elkaar in kooi zitten men na een poosje de papegaai niet meer kan herkennen en een ander aanziet voor zijn/haar vogel.

Edit Cosch: Topic afgesplitst en nieuwe titel gegeven.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2009, 11:24:58 am door Cosch »

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: Kun je je vogel herkennen na lange tijd?
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2009, 23:03:13 pm »
Citaat
Maar een ideaal opvangcentrum voor papegaaien, ik vraag me af of dat mogelijk is!

daar zullen er nog velen de kop over breken dezer dagen vermoed ik

waar ik ook nog even op wil reageren is het volgende, zoals men al zei, is het moeilijk je grijsje te ontdekken onder al die grijsjes (zelfs met 2>>zie voorbeeld pascal)
maar als het grijsje vele jaren bij zijn baasjes is geweest en de baasjes komen aan die 'voliere' zou het grijsje zijn baasjes niet herkennen ,qua zicht of qua stemgeluid  ???
deze vraag kwam nu ineens bij me op

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2009, 23:34:19 pm »
maar als het grijsje vele jaren bij zijn baasjes is geweest en de baasjes komen aan die 'voliere' zou het grijsje zijn baasjes niet herkennen ,qua zicht of qua stemgeluid  ???

Japie heeft 28 jaar bij zijn vorige baasje gewoond. Na 2 jaar bij te zijn dus op bezoek geweest en hij reageerde net zo als bij iedere andere 'vreemde'.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2009, 23:37:23 pm »
ik stelde mij die vraag pascal ,omdat flipke 2 me wel herkende na lange tijd  ???

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2009, 23:38:46 pm »
ik stelde mij die vraag pascal ,omdat flipke 2 me wel herkende na lange tijd  ???

Oke. Grappig.

Africangrey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2009, 00:49:24 am »
Zeker grappig, lig hier dubbel.

Offline Michel

• Pas uitgevlogen
  • N.O.P. verslaafde
    • vrolijke_gozerd
« Reactie #6 Gepost op: januari 17, 2009, 10:24:14 am »
Zoals jullie weten hebben wij Paco ook overgenomen van iemand anders.
De eerste keer dat het vrouwtje op bezoek kwam ging hij helemaal uit zijn dak.
Zei ook dingen die wij nog niet gehoord hadden.
Na een half jaartje kwam ze nog eens op bezoek, maar nu was er toch geen herkenning.
Hij reageerde niet eens op haar stem, opstappen of kroelen dacht het niet ze kon een hap krijgen.
Dus zoals jullie kunnen lezen was Paco na een halfjaartje toch zijn oude baasjes al vergeten.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #7 Gepost op: januari 17, 2009, 11:04:28 am »
Zeker grappig, lig hier dubbel.

Mag ik vragen waar deze reactie op slaat?  ???

cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2009, 11:18:23 am »
waar ik ook nog even op wil reageren is het volgende, zoals men al zei, is het moeilijk je grijsje te ontdekken onder al die grijsjes (zelfs met 2>>zie voorbeeld pascal)

Misschien ligt dat meer aan mij en hebben anderen dat niet.
Maar toen ik naar Australie was en weer terug kwam toen was mijn beeld van Coco ook heel anders geworden... Je vergeet de details lijkt het wel. Toen ik dus Coco en Gijs zag (die 2 lijken wel heel veel op elkaar hoor) wist ik gewoon niet meer wie wie was. En merkte ik het aan de manier van opstappen. En dan na 5 minuten is alles weer terug en zie je het weer zoals je het zag voordat je weg ging.
Er kunnen zoveel verschillen zijn. Hier hebben ze bijv altijd hun veren ontspannen op de kop. Maar als ze net in het NOP de veren strak op de kop hebben dan zien ze er al weer heel anders uit.

Dus als ik naar mezelf kijk, lijkt het me sterk dat ik ze na 4 jaar ofzo nog zou herkennen tussen een groep.
En of ze mij herkennen zouden weet ik niet! Ik denk dat dat anders werkt bij vogels. Die overleven en als jij er niet meer bent om ze te helpen, zoeken ze wel iemand anders.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: januari 17, 2009, 13:36:46 pm »
Toen Mr Darcy voor het eerst uit logeren ging, bij zijn kweker, was ik erg bang dat ik bij terugkomst Mr Darcy niet meer zou herkennen en dat ik bij wijze van spreken zo zijn vader of broer ofzo mee zou kunnen nemen. Ze lijken allemaal zoveel op elkaar!  tot mijn grote opluchting herkende ik Darcy meteen. Maar zijn kweker heeft dus niet eens veel edels!
Ik denk dat ik mijn gaaien niet uit een grote voliere zou kunnen herkennen. Ik zou willen dat ik anders kon zeggen, maar ik denk dat de waarheid is dat ik het niet zou kunnen.
Mr Darcy herkende overigens wel zijn kweker na een half jaartje! Maar hij ging niet uit zichzelf naar hem toe, je zag het door de manier van reageren van Darcy.
Mijn 2 fischeries Zazu en Mowgli lijken zoveel op elkaar dat ik ze alleen uit elkaar houd door hun ringetjes en ik zie enkel verschil als Zazu broeds is.

Ik denk niet dat iemand met zekerheid zijn vogel kan herkennen na lange tijd, zeker niet als samen met veel soortgenoten zit. Bijzondere kenmerken daargelaten natuurlijk.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: januari 17, 2009, 14:05:04 pm »
Als ik mijn agaatjes in een grote volière zou plaatsen met veel andere agaatjes zou ik ze er echt niet van tussen kunnen halen.

Tuurlijk Tammy, Demi, Alphie, Pino en wellicht Luna zou nog wel lukken, die mankeren allemaal wat, de ene plukt, de ander is kaal, Demi is vreemd gebouwd  :) en Tammy heeft gele veren tussen zijn grijze... maar de anderen  ???

Ik heb 3 lichtgroene agaatjes, Evy, Mouna en Sammy. Als die alledrie tegelijk los zijn, moet ik echt goed kijken om niet de verkeerde terug te zetten.  :hot:
Laat staan als er dan wat meer groenige mormeltjes rondvliegen :hot: