Auteur Topic: Mijn kweek 2009  (gelezen 4284 keer)

ferret

• Gast
Mijn kweek 2009
« Gepost op: januari 27, 2009, 12:31:41 pm »
Ik heb de eerste ronde met de grasparkieten erop zitten.
Ik begon met 6 koppels en binnen de kortste keren waren er veel eieren.
Maar van 2 koppels overleed het popje vlak voor en nadat de eerste jongen uitkwamen.
Ik kwam er te laat achter en de eieren waren al koud.
Dus zo 10 volle eieren weg kunnen gooien  :cry:
Maar er kwamen nog 11 jongen aan die ondertussen grotendeels weer weg zijn naar nieuwe baasjes.
Vorig jaar verkocht ik geen enkele albino, nu waren ze niet aan te slepen.
En de blauwe gingen altijd erg snel weg maar daar heb ik er nu nog van zitten.
Verder zaten er ook 2 lichtblauwe met grijze vleugels, erg mooi.
Maar omdat die erg tam waren toch maar weg gedaan, ik wil graag dat de nieuwe baasjes een tamme vogel krijgen.
Maar de volgende hou ik zelf voor de TT.
En nu heb ik weer nieuwe jongen liggen en een hoop eieren.

Nog maximaal 2 ronden met de grasjes, dan gaan er goudvinken en aymara's in de kweekkooien.
En het bouwen van de nieuwe volière, ik kan niet wachten.
Hopelijk doen de Japanse nachtegalen het heel goed.

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mijn kweek 2009
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2009, 13:37:34 pm »
He jammer van die twee popjes :( Weet je wat er scheelde??

Een nieuwe volière  :dance: Leuke bezigheden dus allemaal. Succes!

ferret

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2009, 14:50:55 pm »
He jammer van die twee popjes :( Weet je wat er scheelde??

Een nieuwe volière  :dance: Leuke bezigheden dus allemaal. Succes!

Nee, wat er aan de hand was weet ik niet
Ze hebben zonder problemen gelegd en gebroed.

Maar nu heb ik al weer 15 jongen liggen en nog een flink aantal eieren.
Ik heb gewoon ringen te kort dus mogelijk doe ik er blauwe om zodat ze iig geringd zijn.

Hélène

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 15, 2009, 23:32:58 pm »
Je kweekt kennelijk binnen, want anders had je nu geen eitjes of jonkies.
Uit je verhaal begrijp ik dat je net één ronde achter de rug hebt, maar je schrijft dat je nog maxiimaal 2 rondes gaat doen.
Bedoel je dat je koppels wel 3 rondes doen dan ???

Ik mag hopen van niet, want het kost ze namelijk heel erg veel energie en gaat zeker bij een 3e ronde tenkoste van de kleintjes, maar ook van het popje zelf en het is beslist aan te raden niet meer dan 2 rondes te doen en dan weer minstens een half jaar te laten rusten, maar het kan zijn dat ik je verkeerd begrepen heb.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #4 Gepost op: februari 15, 2009, 23:48:55 pm »
Ik heb ook begrepen dat meer dan 2 nesten erg veel vraagt van 1 koppel, vooral de pop,...

ferret

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 16, 2009, 05:00:16 am »
Je kweekt kennelijk binnen, want anders had je nu geen eitjes of jonkies.
Uit je verhaal begrijp ik dat je net één ronde achter de rug hebt, maar je schrijft dat je nog maxiimaal 2 rondes gaat doen.
Bedoel je dat je koppels wel 3 rondes doen dan ???

Ik mag hopen van niet, want het kost ze namelijk heel erg veel energie en gaat zeker bij een 3e ronde tenkoste van de kleintjes, maar ook van het popje zelf en het is beslist aan te raden niet meer dan 2 rondes te doen en dan weer minstens een half jaar te laten rusten, maar het kan zijn dat ik je verkeerd begrepen heb.

Ik kweek in de schuur, daar heb ik 12 kweekkooien staan.
De helft is nu bezet door de grasjes, in de rest zitten goudvinken die van het voorjaar naar buiten gaan (na ermee gekweekt te hebben).
En het kweken gaat in de winter erg goed, ondanks de vorst in de schuur.
De blokken en de kleintjes zijn erg warm.
Alle grote grasparkieten kwekers (Engelse) kweken vanaf september en dat doen ze echt niet allemaal in een warme kamer.
Vraag maar op de vereniging, want wanneer de TT te vroeg komt zijn de vogels nog bezig met kweken.

Normaal doe ik 3 rondes als maximum maar dat is verspreid over het gehele jaar.
In september begint de eerste, daarna volgt de tweede omstreeks december en eventueel een derde in maart.
Deze derde ronde is afhankelijk van welke koppels ik heb en de gezondheid hiervan.
Ook de temperatuur is van belang, is het al warm dan geen verdere kweek.
Ik neem de grasjes zeker tegen zichzelf in bescherming want ze blijven doorgaan.
Ga ik in september op vakantie dan begin ik eind oktober pas en dan ga ik door tot begin maart.

Op internet lees ik vaak dat vogels 3 ronden doen. Dus ook met de grasjes is dat geen probleem.
Maar meer dan 3 zou ik ook nooit doen.

Nu ik er over nadenk: Ik heb eigenlijk nog geen derde ronde gedaan  :-[

Hélène

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 16, 2009, 11:40:08 am »
Bedankt voor je uitleg.
Wat ik me afvraag, is kweken in een schuur, wat natuurlijk niet voor iedereen is weggelegd,  nou inderdaad aan te raden vanwege de koelere temp, want zomers kan het heel erg warm zijn in een buitenvolière, laat staan in een nestblok en we weten allemaal dat grasparkieten veel beter bestand zijn tegen kou dan tegen hitte, of is dit tot stand gekomen omdat de meeste jongen dan klaar en volgroeid zijn voor de meest belangrijke tentoonstellingen.
Dit is absoluut niet kritisch bedoeld, maar echt een nieuwsgierige vraag.
Zijn de kweekresultaten ook zoveel beter als je vroeger in het jaar begint ( of zelfs eind van het jaar in de winter ) dan wanneer je wacht tot na de ijsheiligen ?

Of is dit voornamelijk voor de tentoonstelling kweker, want ik kan me zo voorstellen dat een gewone hobby kweker hier veel minder bij stil staat.
Ik denk dat we allemaal het beste voor hebben met onze vogels.
Ik zelf ben een hobby kweker, die nu de laaste 2 jaar koloniaal gebroed heeft in een buitenvolière, na de ijsheiligen en met fantastische resultaten, maar als het bewezen beter voor de vogel zou zijn, zou ik er ook hard over denken om toch eerder de broedhokken te gaan ophangen.
Puur uit belangstelling stel ik daarom deze vragen en hoop met meerdere grasparkieten kwekers van gedachten te kunnen wisselen hierover.
Ik doe niet mee aan tentoonstellingen, want ik kweek niet op kleur of postuur en alle grasjes zijn vrij in hun keuze wat partner betreft, uiteraard geen familie met elkaar.
Daarom houd ik ook maar een enkel jong zelf om inteelt te voorkomen.

ferret

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 16, 2009, 14:53:24 pm »
Wat ik me afvraag, is kweken in een schuur, wat natuurlijk niet voor iedereen is weggelegd,  nou inderdaad aan te raden vanwege de koelere temp, want zomers kan het heel erg warm zijn in een buitenvolière, laat staan in een nestblok en we weten allemaal dat grasparkieten veel beter bestand zijn tegen kou dan tegen hitte, of is dit tot stand gekomen omdat de meeste jongen dan klaar en volgroeid zijn voor de meest belangrijke tentoonstellingen.

Ik kweek in de winter zodat ik mijn kweekkooien in het voorjaar weer voor de aymara parkieten kan gebruiken. Ook heb ik sinds vorig jaar goudvinken waarmee ik voorlopig in de kweekkooi kweek. Zo sluiten de seizoenen goed op elkaar aan. In de zomer kweek ik geheel niet omdat het dan te warm kan zijn. Ik wil geen oververhitte jongen hebben.
En wat betreft de tentoonstellingen, de jongen van het najaar en winter zijn dan door de rui heen en kunnen ingezet worden.

Citaat
Zijn de kweekresultaten ook zoveel beter als je vroeger in het jaar begint ( of zelfs eind van het jaar in de winter ) dan wanneer je wacht tot na de ijsheiligen ?

Ik heb een langere kweekperiode dus meer jongen op stok. Wanneer je na ijsheiligen begint heb je maar een korte tijd tot de zomer.

Citaat
Ik zelf ben een hobby kweker, die nu de laaste 2 jaar koloniaal gebroed heeft in een buitenvolière, na de ijsheiligen en met fantastische resultaten, maar als het bewezen beter voor de vogel zou zijn, zou ik er ook hard over denken om toch eerder de broedhokken te gaan ophangen.

Ook ik ben een hobbykweker, mijn grasjes zijn nog niet meegeweest naar de TT. Komend jaar wil ik dat wel doen, ik ben al aan het selecteren.
Of het beter is voor de vogel durf ik niet te beweren, wel is het rustig in mijn volière omdat er geen blokken hangen. Dus de koppels in de kweekkooien kunnen ook op het gemak broeden omdat er geen concurrentie is en er ook geen (on)gewenst bezoek komt. Verder kan ik de koppels dus samenstellen op kleur en zo.

Citaat
Daarom houd ik ook maar een enkel jong zelf om inteelt te voorkomen.

Ik houd er ook af en toe enkele apart voor de verdere kweek. Van mijn eerste nestje heb ik nog 4 stuks over als basis en verder meerdere anderen om door te kweken.
En ik selecteer wel op kleur en postuur omdat ik graag goede kleine grasjes wil hebben en geen tussenmaat en zeker geen engelse (kunnen tegenwoordig amper vliegen)
Maar af en toe een kweek met verre familie is niet echt een probleem wanneer het is om de goede eigenschappen te gebruiken. Wanneer er maar met beleid mee wordt omgegaan.

Citaat
Dit is absoluut niet kritisch bedoeld, maar echt een nieuwsgierige vraag.
Natuurlijk is het niet kritisch bedoeld, iedereen wil van elkaar weten van het wat en hoe en van elkaar wat opsteken. Doe ik zelf ook en ik gebruik van ieder commentaar de voor mij beste. Iedere kweker heeft wat goeds en ieder doet het op zijn/haar manier en geen enkele manier is de beste.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: februari 16, 2009, 16:19:35 pm »
Wordt een interessante topic zo, wat betreft broeden als de zon pal op de voliere staat, daar heb ik ook vaak moeite mee gehad. Deze zomer wil ik voor het eerst sinds een paar jaar weer gaan broeden met mijn grasjes (ik was er tijdelijk mee gestopt omdat ik te veel familie in mijn kolonie had). Misschien toch een maandje eerder de blokken er in hangen  :CENS

Alleen blijf ik toch graag bij het advies van niet meer dan 2 rondes per koppel per jaar, dit omdat meer dan 2 rondes ook de kans op kruipersziekte zou vergroten volgens verschillende literatuur te vinden op internet en geschreven door oa vogelartsen.

Misschien kun je je kweekresultaten eens showen met foto's?  :pics:
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2009, 19:26:39 pm door Dianne »

ferret

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 16, 2009, 17:35:24 pm »
Alleen blijf ik toch graag bij het advies van niet meer dan 2 rondes per koppel per jaar, dit omdat meer dan 2 rondes ook de kans op kruipersziekte zou vergroten volgens verschillende literatuur te vinden op internet en geschreven door oa door vogelartsen.

Ik heb wel eens wat vogels gehad met de kruipersziekte maar dat waren allemaal engelse grasparkieten. En ook in de eerste ronde.
Met de kleine grasjes heb ik dat nog geheel niet gehad. Allemaal goede kietjes  :thumsup:

En toch kweken de meesten 3 ronden met de vogels maar die hebben ze in een aparte ruimte zitten. Dus kunnen ze eerde beginnen dan kwekers in een volière.
Ik heb nog nooit gelezen dat 3 ronden niet goed zouden zijn, wel meer dan 3.

Hélène

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 16, 2009, 23:06:09 pm »
Laat jij je vogels ook broeden op de hoeveelheid eitjes die ze leggen, ik bedoel als je nu een vogel hebt die vrijwel altijd 6 of meer bevruchte eitjes heeft, dan laat je haar toch geen 3e ronde doen ?

Ik heb hier zelf gezien hoeveel energie dat van ze eist.

Voordat ik met koloniale broed ben begonnen, heb ik ook altijd eerst met aparte koppels in aparte kooien gekweekt, maar op een enkele pop na, gaf dat vaak toch meer problemen dan de afgelopen 2 jaar koloniaal.
Hoe groot de kooi ( zelfs kamervolière ) ook was, ik heb zeer regelmatig mee gemaakt dat popjes haar eigen jongen aanvielen nadat ze waren uitgevlogen en dat probleem heb ik in de buiten volière nog nooit gehad.
Ik laat ook niet alle grasparkieten buiten zitten, alleen de koppels waar ik mee kweek en een enkele ongebonden man of pop.

Mag ik vragen op welke kleur je kweekt met jouw koppels ?

Hélène

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: februari 16, 2009, 23:07:01 pm »
Leuk Dianne dat je waarschijnlijk weer blokken gaat ophangen straks.  :thumsup:

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: februari 16, 2009, 23:20:03 pm »
Leuk Dianne dat je waarschijnlijk weer blokken gaat ophangen straks.  :thumsup:
Ja he!  :thumsup:
Ik verheug me er ook op, tenmiste na de periode van huisje roven dan  tongue2  :)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #13 Gepost op: februari 17, 2009, 00:03:22 am »
Ja he!  :thumsup:
Ik verheug me er ook op, tenmiste na de periode van huisje roven dan  tongue2  :)

Oe, ja daar zie ik ook wel tegen op, ga het hier ook proberen.  :nailbiting:

ferret

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: februari 17, 2009, 08:09:53 am »
Laat jij je vogels ook broeden op de hoeveelheid eitjes die ze leggen, ik bedoel als je nu een vogel hebt die vrijwel altijd 6 of meer bevruchte eitjes heeft, dan laat je haar toch geen 3e ronde doen ?
Daar heb je een goed punt.
Dat is een goed argument om maar 2 rondes te doen. Zal ik aan denken want ik heb zo'n koppel zitten.

Citaat
Voordat ik met koloniale broed ben begonnen, heb ik ook altijd eerst met aparte koppels in aparte kooien gekweekt, maar op een enkele pop na, gaf dat vaak toch meer problemen dan de afgelopen 2 jaar koloniaal.
Hoe groot de kooi ( zelfs kamervolière ) ook was, ik heb zeer regelmatig mee gemaakt dat popjes haar eigen jongen aanvielen nadat ze waren uitgevlogen en dat probleem heb ik in de buiten volière nog nooit gehad

In een kweekkooi heb je ook minder ruimte om te vluchten dan in een volière. Nadat ze zijn uitgevlogen haal ik na een paar dagen (wanneer ze zelfstandig eten) de jongen weg zodat de volgende ronde kan beginnen.

Citaat
Mag ik vragen op welke kleur je kweekt met jouw koppels ?

Ik kweek voornamelijk op blauw (krijg ik weer blauw uit en albino) maar heb ook een koppel wildkleur (bush budgie).