Auteur Topic: eieren in de winter  (gelezen 2799 keer)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
eieren in de winter
« Gepost op: januari 28, 2009, 21:26:50 pm »
Ik weet niet wat er bij mij gaande is hoor, maar 1 dagje zon in de winter en ze krijgen al de kolder in de kop!
Was laatst de volière aan het schoonmaken en haal de papieren op de bodem eruit, komt er ineens een ei uitrollen!! :o
Redelijk groot ( invergelijk wat ik ken van de grasjes ) en aangezien Bibi ( de kakarikie ) de enige gangengravende mol hier is ( onder het papier ) zal het dus wel van haar zijn.
Tja, wat moet je daar nu mee, het is er nog hartstikke koud ondanks dat het binnen is?
Maar aangezien ik ook geen zin heb in eitjes pletten als ik over mijn papier loop heb ik dus maar een blok op de grond gezet op de plaats waar het ei lag.
Nou ik had het blok nog niet de voliere binnen of ze zat al op het stokje van het blok, terwijl ik het nog in mijn hand had! Nou zijn ze super nieuwsgierig dus trek er nog geen conclusie uit,...
Ze gingen het wel samen uitgebreid inspecteren, en om dat zij de brutaalste van de 27 zijn en het vrij'st op de grond heb ik het blok bewust niet opgehangen, wil de rest niet aan de gang maken maar als ze iets kwijt moet dan liever daar in!
Nou na een dag of 2 zag ik dat het ei kapot was dus dacht ok, hebben we ook weer gehad,...
Vanmorgen na een super koude en weer vries nacht zag ik dat Bibi niet haar zelf was, ze zat bol en stil en kwam niet naar het gaas toen ik riep, niets voor haar dus! En aan het eind van de middag leek het beter te gaan, dacht ff in het blok kijken, ja hoor nieuw ei!
Wat moet ik nu doen, het is toch veel te koud voor jonkies?  ??? Blote kippies met dit weer?
Ook de rest krijgt het nu al op de heupen, constant voeren en jagen, pfff, dat wordt wat in het voorjaar!  :seestars:

Hélène

• Gast
Re: eieren in de winter
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2009, 22:12:22 pm »
Ik heb geen  kakarikies, maar wel gras- en valkparkieten in een buitenvolière en vooral deze laatsten hebben inmiddels al 3 eitjes gelegd, maar ik haal ze gewoon steeds weg, want hier gaan de blokken er niet eerder in dan half Maart.
Paren van zo wel de grasjes als de valkjes, gaat al de hele winter door.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #2 Gepost op: januari 28, 2009, 22:13:49 pm »
 :) hier hebben ze ook al last van de hormoontjes hoor.
Ara kan niks hebben, Sundae is heel af en toe bijterig en Paulie en Ziggy ..... dat verhaal ken je  :)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: januari 28, 2009, 22:35:12 pm »
de periode kiezen ze zelf he ;)
maar als je ze geen nestje wil laten hebben, sja... dan weet je wat je moet doen denk ik
En als je ze wil laten doen en de andere vogels met het blok niet uit wil lokken, dan heb je een mooie broedkooi staan ;)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #4 Gepost op: januari 28, 2009, 23:48:06 pm »
Hm, ik wil Boef en Bibi niet in die kooi doen, vind het te klein voor ze,...
Laat het blok wel op de grond staan, de rest zal er niet zo snel willen broeden, die hangen liever hoog.
Gekke beesten zijn het maar!  ;)

Maar van het voorjaar, oef, ik wil toch echt niet massaal laten broeden, ben bang voor oorlog in de tent.
Maar kan er maar hoogstens 2 koppels apart zetten, wat doe ik dan met de , eh laat maar zeggen hoge nood van de rest?  Gewoon maar laten gaan en eventuele eieren weghalen?

Hélène

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2009, 13:11:50 pm »
Zolang jij  ze geen broedgelegenheid geeft, zal er wel gepaard worden en zul je zo af en toe een verdwaald eitje vinden dat je gewoon moet weg halen, maar er zijn altijd vogelsoorten die zelf dan wel bepalen waar ze willen broeden.
Grasjes zoeken het graag hoger op, maar valkjes bijv. gaan rustig een plekje op de grond in een hoekje zoeken.

Toen mijn buitenvolière af was in September 2005, kwamen daar grasparkieten in, een koppel valkparkieten en een buitenhok voor een konijn die dus in het hok kon slapen en eten en via een loop plank naar beneden kon om rond te lopen op de bodem van de volière.
In het voorjaar van 2006, was ik ineens mijn valkjes regelmatig kwijt, want die hadden namelijk besloten dat het tijd werd voor gezinsuitbreiding en hadden het konijnenhok in beslag genomen met hun legsel.
Inmiddels hebben ze daar al 4 nestjes gehad en krijg ik ze met geen mogelijkheid in een gewoon valkenblok, dus het konijnenhok gaat op slot gedurende de wintermaanden.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #6 Gepost op: januari 29, 2009, 14:46:35 pm »
Ik heb alles nu van de grond weggehaald want het is nog veelste koud voor blote kippies en ik zag ook al weer bloed op de grond, dus er is al weer geknokt, op 1 gras mannetje zag ik bloed, leek van zijn pootje.
Ik heb ook de kartonnen speeldoosjes weggehaald waar de kakarikies gek op zijn, ik denk dat dat de aanzet is geweest tot het eerste ei...
Ze zien het waarschijnlijk toch als broed gelegenheid.  ???
Ik wil voorlopig nog even rust in de tent en de eitjes die ik eventueel nog op de grond tegen kom haal ik maar weg.
En dan goed nadenken hoe ik dat in maart ga doen.  :CENS

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #7 Gepost op: februari 15, 2009, 23:50:52 pm »
Nou, Bibi legt stug door, gewoon onder het papier dus  tongue2
Wat ik me even afvroeg, put ze hier niet van uit of kan ik straks toch haar gewoon laten broeden in maart?
En mss 2 rondjes dan?

Rianne83

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 16, 2009, 10:14:14 am »
Hier wordt ook al gepaard in de voliere. Maar ik geef ze geen blokken, want dat stimuleert het gedrag alleen maar. Je kunt nepeitjes neerleggen en hopen dat Bibi stopt met leggen.  Dan kan ze in maart zelf weer aan de gang.

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #9 Gepost op: februari 16, 2009, 11:23:41 am »
Misschien is het beter als je de eitjes schud, zodat je geen kleintjes krijgt en haar verder wel gewoon haar nestje af laat maken. Als je het nu steeds weghaalt, zal ze door blijven leggen tot ze een compleet nestje heeft en dat kost haar veel meer energie... Blijkbaar wil ze gewoon perse nu broeden.. dan maar op eitjes die niet uitkomen, maar kost minder energie dan door blijven leggen.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #10 Gepost op: februari 16, 2009, 19:57:15 pm »
Ik heb geen nestje staan, ze legt ze gewoon op de grond.  :(
Ze broed ook niet legt ze alleen op de grond.
Ik heb ook wel eens een ei over het hoofd gezien, want ze legt ze soms onder het papier, en weleens een kapotte.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2009, 19:59:25 pm door Nicky »

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: februari 16, 2009, 20:02:38 pm »
De dagen beginnen langer te worden en als ze voldoende voeding ter beschikking hebben is dat genoeg om ze nu in de broedstemming te krijgen. Succes ermee  :)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #12 Gepost op: februari 16, 2009, 20:25:22 pm »
Ja ok, aan stemming geen gebrek hier!  ;D
Maar het is volgens mij nog veel te koud voor blote kippies, de temperatuur zit hier nog onder de 10 graden binnen in de voliere.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: februari 17, 2009, 20:29:09 pm »
Jij had toch de voliere "op het water"? Tja das wat koud maar blijkbaar geen belemmering voor ze.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #14 Gepost op: februari 18, 2009, 00:58:03 am »
Alleen de buitenvlucht is over het water ( 2m lang bij 1,5 hoog ) de binnen kamer ( 2 bij 3 ) is wel onverwarmd maar niet echt koud meer zeker niet als de zon schijnt, op 2 meter breed raam  ;)
Omdat ze maar blijft leggen, vandaag ook weer, ze zat op de grond op haar eitje toch maar het blok neer gezet, het ei er in gelegd en 2 eieren van van de week erbij, zodat ze mss ophoudt met leggen.
Maar vond het zo zielig.
Dus we zien wel wat er gebeurd maar hoop haar zo iets meer rust te geven.