Mammagaai heeft er namelijk weer genoeg eieren voor

:

De eitjes zijn van 21 januari, 26 januari en 29 januari. Ik ben benieuwd wanneer ze uitkomen, maar ik denk dat dat wel week 9 zal worden. Als Mammagaai direct begonnen is met broeden na het eerste ei (maar dat geloof ik niet, want ik trof haar pas liggend aan na het derde ei en daarvoor stond ze altijd keurig over de eieren) kan het ook in week 8 al zover zijn, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
Overigens heb ik voorafgaand aan dit nestje voor het eerst mogen zien (maar vooral horen...) wat er aan de productie van de eieren vooraf moet gaan. Ik heb dit koppel nu vanaf 2004, maar Pappa- en Mammagaai 'het' nog nooit zien doen, maar gezien de jongen die ik al heb mogen aantreffen in het broedblok kunnen ze het dus wel en doen ze het dus toch ook

. Dit keer was ik in de garage waar het nachthok in staat aan het werk toen ik, ja, kan het niet anders omschrijven, wat kreunende geluidjes hoorde die uit het nachtverblijf van de gaaien kwam. Stiekem omgelopen naar buiten toe en door het grote raam van het nachthok naar binnen gekeken en inderdaad: de basis voor de eieren werd gelegd.
Natuurlijk vergeten te noteren wanneer dat precies was, want eigenlijk wilde ik toen wel weten hoe lang het dan duurt voor je een eerste ei kan verwachten. Nou ja, volgende keer meer geluk, dan maar.
Ik hoop dat alledrie de eieren bevrucht zijn en uitkomen. Een gaaitje wordt handopfok en die gaat uiteindelijk naar Belgie, ik hoop dat de andere twee natuurbroedgaaitjes mogen worden.