Auteur Topic: grijze roodstaart weggevlogen  (gelezen 2107 keer)

Offline Marian

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
grijze roodstaart weggevlogen
« Gepost op: april 12, 2009, 20:21:07 pm »
 las vanmiddag op marktplaats dat er een grijze roodstaart was weggevlogen  :o ik heb die mensen een mailtje gestuurd en wat blijkt hij was gekortwiekt zat in de tuin en was ergens van geschrokken en weg was ie :nailbiting: ik kreeg net weer een mailtje dat ie terug was wat hebben die mensen een geluk gehad :dance: eind goed al goed maar ik ga nu dus op zeker tuigjes halen voor djarno en prada gekortwiekt of niet ze kunnen dus gewoon echt wel wegvliegen  :(gr marianne

Offline Bobbie

• Aan de leg
Re: grijze roodstaart weggevlogen
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2009, 21:11:33 pm »
Klopt :cry: :cry: :cry: Ook mijn Bobbie (jardine) was gekortwiekt en die heeft het schrikken en wegvliegen niet overleefd.

Ga maar gauw tuigjes halen, is wel zo veilig.  Bij mij komt er sinds het verlies van Bobbie geen enkele vogel meer los naar buiten. :nailbiting:

Offline Marian

• Broedrijp
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2009, 21:39:44 pm »
dat geloof ik graag dan zit de schrik er goed in  :o rich was het niet eens met die tuigjes omdat hij vindt dat ze dan beperkt zijn in hun vrijheid om te bewegen. en vondt het ook niet nodig omdat ze gekortwiekt waren maar na het verhaal van vanmiddag is ie het wel met me eens  ;)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2009, 22:31:46 pm »
sorry hoor maar als je de vogel regelmatig controleerd of hij nog goed genoeg gewiekt is moet het geen probleem zijn.

Wij knippen caro ook vaak bij maar ja wij controleren vaak.

Offline Marian

• Broedrijp
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2009, 23:35:36 pm »
dat doe ik ook maar als ik dan hoor dat het toch kan gebeuren vind ik het wel eng. en dat maakt me onzeker en dan denk ik waarvoor zou je het risico nemen  ;)

jet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2009, 07:37:26 am »
die kleine kip van mij is ook goed gewiekt en kom 15 meter ver  :seestars:

Egwene

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2009, 07:43:47 am »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het altijd al eng vond om ze zo los te laten zitten ook al zijn ze gewiekt. Toch fijn dat ik de bevestiging heb gekregen dat het inderdaad risico´s met zich mee kan brengen. En dat zijn risico´s die ik niet wil lopen!

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #7 Gepost op: april 13, 2009, 09:03:10 am »
sorry hoor maar als je de vogel regelmatig controleerd of hij nog goed genoeg gewiekt is moet het geen probleem zijn.

Wij knippen caro ook vaak bij maar ja wij controleren vaak.

Ik begrijp je reactie. Maar om een klein voorbeeld te geven:

Bobbie, vrij grove zware jardine: normaal gekortwiekt kwam ie nog een eind weg. Lelijk kort gekortwiekt had ik eindelijk het resultaat van kortwieken.
Dinky, normale tot lichte jardine, normaal gekortwiekt valt zij als een baksteen naar beneden (wat natuurlijk ook niet de bedoelinig is ivm gevaar breken borstbeen).

En ja, ik checkte regelmatig, maar schijnbaar niet regelmatig genoeg. Bobbie bleek alweer enkele groeiende veren te hebben, 2 aan iedere kant, nog niet tot de helft van de lengte van de veer. Dat was voor hem dus duidelijk teveel. Een ander zou daar nog van neerstorten.
Het klopt dus wel wat je schrijft, maar dan zou je echt elke dag de vleugels van de vogels moeten bekijken.

In ieder geval wil ik geen risico meer lopen.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2009, 09:06:52 am door Bobbie »

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #8 Gepost op: april 13, 2009, 18:12:29 pm »
Ik begrijp je reactie. Maar om een klein voorbeeld te geven:

Bobbie, vrij grove zware jardine: normaal gekortwiekt kwam ie nog een eind weg. Lelijk kort gekortwiekt had ik eindelijk het resultaat van kortwieken.
Dinky, normale tot lichte jardine, normaal gekortwiekt valt zij als een baksteen naar beneden (wat natuurlijk ook niet de bedoelinig is ivm gevaar breken borstbeen).

En ja, ik checkte regelmatig, maar schijnbaar niet regelmatig genoeg. Bobbie bleek alweer enkele groeiende veren te hebben, 2 aan iedere kant, nog niet tot de helft van de lengte van de veer. Dat was voor hem dus duidelijk teveel. Een ander zou daar nog van neerstorten.
Het klopt dus wel wat je schrijft, maar dan zou je echt elke dag de vleugels van de vogels moeten bekijken.

In ieder geval wil ik geen risico meer lopen.

niet elke dag maar wij checken wel elke week.
Caro is al eerder weggevlogen dus vandaar dat we ons dat aangeleerd hebben.

Ze kan nu netjes een meter of 4 in galende lijn

melina

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 13, 2009, 18:38:24 pm »
1 of 2 keer per week controleren en ook niet uitgaan van het motto hij is gewiekt dat gebeurd mij niet!! Elke vogel is uniek, de 1 vliegt met stompjes en de andere pletterd naar beneden als je er 2 cm afhaalt :o maar al heb je gewiekt is het ook van belang om het eerst een paar dagen aan te kijken binnenshuis, stel dat ze heel krachtig zijn in hun vleugels/spieren. Dan moet het misschien drastiser of op een andere manier!

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #10 Gepost op: april 13, 2009, 19:16:59 pm »
lucky is ook gewiekt en komt nog geen 2 meter als we hem "gooien"
maar als hij zich dood schrikt van een voorbij vliegende vogel ... komt ie toch een heeeeel eind verder  :o