Auteur Topic: Bijten afleren: iemand TIPS?  (gelezen 5171 keer)

Serena20

• Gast
Bijten afleren: iemand TIPS?
« Gepost op: april 13, 2009, 14:37:47 pm »
Hey allemaal

Wie kan ons wat tips geven over onze aga Sweety, het gaat allemaal wel goed eigenlijk alleen hij doet de laatste tijd bijten, of in de nek, of de oorlel, en niet zo zachtjes ook.
Maar hoe kunnen we m nou het beste dat harde bijten af leren. of het hele bijten. Dat die zachtjes bijt vind ik niet zo erg, dat verkennende maar soms gaat t Te hard, en dan grijpt die ook naar de vingers als je m op wilt laten stappen.
Verder met t opstappen enz gaat t goed alleen hij krijgt zn nukken nu!
Ik had ergens gelezen dat je dan met 1 vinger zacht op de snavel moest drukken en dan Nee zeggen, maar is dit nou wel goed of niet? ??? wij denken van niet namelijk...
Hulp/Tips graag. b.v.d!

Groetjes Serena & Melvin!

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Bijten afleren: iemand TIPS?
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2009, 16:47:35 pm »
tikken op snavel kop of iets is niet goed in mijn idee..
bij een gaai kan je de snavel beet pakken maar bij een kleintje niet..
ik zou zeggen,
bijten? duidelijk NEE zeggen en direct terug in de kooi, en negeren voor minimaal 10 minuten,
erna weer vrolijk naar buiten en niet meer over hebben! en dit consequent vol houden,

let op dit duurt toch minimaal 20 keer voor ze het door hebben!!
dus als je over 4 dagen nog geen succes hebt niet opgeven!!

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2009, 20:05:57 pm »
Ik zou ze niet terug in de kooi zetten, agaatjes ( zeker popjes )  zijn gek op hun kooi en zullen terugzetten in de kooi niet als straf ervaren.  ;)

Ikzelf heb bijv. bijtgrage kip Blue, die na elk nestje die ze gehad heeft, weer een bijtpoging gaat ondernemen  :CENS
Zodra ze bijt, zeg ik helemaal niks ( negeren! ) ik pak haar op en zet haar op de gang,( in mijn vorige huis zelfs in de wc met deksel omlaag )  ik draai me om en loop weg.
Zo kan ze niet gaan spelen, of terug naar haar kooi, ze kan dan eigelijk helemaal niks doen,
dat vinden ze niet leuk en hiermee geef je ook een heel duidelijk signaal af dat ze alles mogen, behalve bijten!
Na een klein minuutje ga ik terug en haal ik haar weer op, superenthousiast pratend tegen haar,
 ik laat merken dat ik blij ben dat ze weer mee kan, want belonen kun je ( naast eten ) ook met een vrolijke stem en belonen is heel belangrijk!

Ze mag dan weer bij me zitten, alle aandacht enz... bijt ze weer...dan herhaal ik het gewoon weer.
Bij Blue ben ik nu zo ver dat het vaak 1 keer nodig is en ze het weer weet, maar in het begin bleef ik heen en weer lopen  ;D
Maar, de aanhouder wint, consequent zijn is het belangrijkste!

Serena20

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2009, 21:07:15 pm »
Of het een popje is weten we dus niet.. kan je pas na 1 jaar zien heb ik gelezen.
Maar ik denk dat we m dan maar terug zetten in de kooi, en duidelijk nee zeggen dan..  hadden we vanmiddag ook gedaan, en ff niets meer gezegt, en later kwam die t wel goed maken. dus ik denk dat dit wel gaat werken, zoniet dan probeer ik de manier van Janina wel..
Verdere tips altijd welkom!   :thumsup:

Offline Marijke

• Net zelfstandig
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2009, 21:17:33 pm »
Quiney onze pyrrhurra bijt mij ook regelmatig, arno niet.

Bij bijt of ander gedrag wat niet door de beugel kan moet je NEGEREN, zelf nee zeggen is te veel.
dat is een vorm van aandacht. De aga denkt dan heey ik bijt roept ze NEE (beloning) en daarna zet je ze me  terug in de kooi, (nog een beloning) want daar zijn  speeltjes én eten!

Quiney gaat hier de badkamer in pikke donker, dat is echt GEEN pretje!

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2009, 21:35:41 pm »
Of het een popje is weten we dus niet.. kan je pas na 1 jaar zien heb ik gelezen.

Nee hoor, bij de collies zie je het vaak eerder.
De popjes zullen nestmateriaal gaan verzamelen tussen de ( staart ) veren  :)

En ik zou haar echt niet terugzetten in de kooi voor straf... gaat averechts werken bij agaatjes.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: april 14, 2009, 12:38:24 pm »
Ik zou ze niet terug in de kooi zetten, agaatjes ( zeker popjes )  zijn gek op hun kooi en zullen terugzetten in de kooi niet als straf ervaren.  ;)
...

aha ok.. weer ewat geleerd!
 jammer :)

Serena20

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 14, 2009, 15:25:18 pm »
Bedankt voor de reacties alvast
Ja tis wel lastig zeg, maar de badkamer is een goede optie ja, heb m toevallig er in gezet net want hij begon net weer te bijten..
Mij benieuwen of dit gaat werken met de tijd. ik hoop het wel! haha

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: april 14, 2009, 20:25:25 pm »
aha ok.. weer ewat geleerd!
 jammer :)

Er zal wel verschil in zitten tussen parkieten / agaatjes, agaatjes kunnen zo fel hun kooi beschermen ( MIJN! ) en ze vinden het geen straf om er in te zitten  :)
en daarbij vind ik dat een kooi een leefomgeving voor ze moet blijven en geen 'strafomgeving'

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #9 Gepost op: april 15, 2009, 01:34:52 am »
ja das waar, maar ik heb hier dus 2 drammertjes die er uit willen, en niet eerder hun waffel houden soms..
dus ik denk dat het dan wel nut kan hebben..

al vind ik ook wel dat je gelijk hebt hoor.. het is ook niet echt terug de kooi in, maar het negeren wat moet helpen denk ik..
ik kan beide niet negeren als ze niet binnen zijn, want dan ben ik ze zo kwijt!  :o

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: april 15, 2009, 15:45:16 pm »
Nee en daar zit het verschil, tussen agaatjes en parkieten  :)
Agaatjes en hun kooi...... ;D