Auteur Topic: Ontworm tip!  (gelezen 2691 keer)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Ontworm tip!
« Gepost op: mei 05, 2009, 19:26:13 pm »
Vorige week dinsdag zat een grasparkietpopje van mij bol. In eerste instantie dacht ik dat ze met een eitje zat (legnood). Toen ik haar uit de voliere haalde voelde ik geen eitje.
Ik heb haar toen met haar mannetje apart gezet en een wormkuurtje gegeven (ze waren net een half jaar geleden ontwormt). En wat schets mijn verbazing; diezelfde avond poepte ze duidelijk beide wormpjes uit  :o Ik heb meteen alle vogels en alle andere huisdieren ontwormt. De dag erna zat ze er nog steeds niet lekker bij, omdat ik toch naar Dieca ging heb ik Sjaak gevraagd wat ik het beste met haar kon doen aangezien Hedwig niet te bereiken was. Hij adviseerde om het popje een antibioticakuurtje te geven. Ik ben dus naar de dierenarts in mijn woonplaats gegaan en heb daar antibiotica opgehaald. Deze arts heeft helemaal voor me uitgezocht hoeveel ik het grasparkietje mocht geven en hoelang. Gelukkig is mijn popje helemaal hersteld. Maar ik weet nu dat 2x per jaar ontwormen toch echt te weinig is voor buiten vogels. Ook Sjaak adviseerde om vaker te ontwormen. Aangezien de hond 4x per jaar ontwormt wordt ga ik voortaan alle huisdieren 4x per jaar ontwormen.
Ik wilde jullie deze info niet onthouden  ;)

cosch

• Gast
Re: Ontworm tip!
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2009, 19:44:14 pm »
Voor je vogel binnen is 4x per jaar ontwomen, 4x per jaar vergif in het lijf pompen voor niks.
Misschien moet het voor de buitenvogels wel maar op aanraden van echte vogelartsen is het niet verstandig om regelmatig ontwormingsmiddel te geven voor bijv je grijsjes.

Beter een keer ontlasting onderzoek en de vogel in de gaten houden dan dat pure vergif inspuiten. Het werkt niet vooruit ofzo. Dus een week later kunnen ze alsnog wormen krijgen en dan geef je het weer 3 maanden later en dan is het nog te laat. Dus hou je vogels goed in de gaten. Dat is een beter ontwormingsmiddel.

Ik weet dat sommige het advies van Sjaak hoog inschatten maar hij is geen vogel of dierenarts. Dus ga altijd naar een vogelarts of dierenarts met dit soort problemen en voor dit soort advies.

melina

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2009, 20:32:34 pm »
regelmatig.. nee maar als een vogel regelmatig buiten zit/is kan het in mijn ogen geen kwaad! Wel moet je afwisselen met je wormenbestrijdingsmiddelen!! anders treed er immuniteit op of hoe je het ook noemt!!
okee vogels zijn geen paarden of honden, maar waarom zou je hun dus wel elke 3 maand moeten behandelen enje vogel niet?? die loopt ook over de grond en wandelt eens over een tak, of speelt eens in de kinderspeeltuin... alles wat die onder zijn pootjes krijgt, smeert hij in zijn eigen veren. met poetsen...( grove schets van wat er bij mij gebeurd)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: mei 05, 2009, 22:42:12 pm »
Nadeel bij mij is dat ik met mijn schoenen ook de voliere in loop, op deze manier eitjes/wormpjes mee naar binnen kan nemen en dat vervolgens Kaya binnen besmet kan raken omdat ze over de grond wandelt. Ik zal Hedwig eens vragen wat ze er van vindt om Kaya preventief mee te ontwormen. Maar voor voliere vogels buiten zou ik zeker vaker ontwormen dan 2x per jaar. Had ik niet ingegrepen en dus de boel onderschat was ik zeker 1 parkietje armer geweest als het er niet meer waren.

anja2077

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2009, 14:32:17 pm »
Ik weet dat dr. bastiaanse zijn advies is om eerst te testen op wormpjes en daarna pas te behandelen. Niet preventief.
als je het teveel ontwormt, schijnen de gaaien immuun te kunnen worden voor de kuurtjes

cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2009, 18:21:16 pm »
Dat is vogelarts nummer 2 die zegt dt je neit preventief moet ontwormen.  :thumsup:

Zij hebben er voor geleerd en dus ook verstand van... dus laten we ajb met dit soort dingen niet zelf gaan experimenteren.  :(

smeetjuh1990

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2009, 18:49:48 pm »
Dat is vogelarts nummer 2 die zegt dt je neit preventief moet ontwormen.  :thumsup:

Zij hebben er voor geleerd en dus ook verstand van... dus laten we ajb met dit soort dingen niet zelf gaan experimenteren.  :(

Nee inderdaad...ook best schadelijk voor zo'n beestje...en ik denk niet dat de gogels het leuk vinden als ze zich telkens helemaal de pleuris poepen...zeker niet als dit niet helemaal nodig is

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2009, 19:18:09 pm »
Mijn tip gaat hoofdzakelijk over buitenvogels, laat dat duidelijk zijn. Daarbij wordt al aangeraden ze 2x per jaar te ontwormen, zeker bij aanwezigheid van een open dak gedeelte in een voliere. Kom je niet in aanraking met buitenvogels, dan zal mestonderzoek in de meeste gevallen bij binnen vogels genoeg zijn. Maar aangezien mijn voliere vogels een open gedeelte in de voliere hebben is de kans op besmetting door de vrije buiten vogels vrij groot. Wat ik met Kaya ga doen qua ontwormen ga ik met Hedwig overleggen.

cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2009, 20:44:59 pm »
Wat ik met Kaya ga doen qua ontwormen ga ik met Hedwig overleggen.

Super!  :thumsup: