Auteur Topic: Waar en hoe slaapt een pyrrhura het liefst?  (gelezen 4688 keer)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
Waar en hoe slaapt een pyrrhura het liefst?
« Gepost op: mei 20, 2009, 22:17:23 pm »
Ik was vandaag bij een dierenwinkel om een kooi en overige benodigdheden te halen voor de pyrrhura die ik binnenkort bij Pascal kan ophalen.  :thumsup:
De winkelier raadde mij af een hutje of iets dergelijks te kopen omdat dat niet natuurlijk was en bovendien de vogel minder tam zou worden omdat hij zich steeds kan verstoppen.

Wat is jullie mening hierover? Ik lees wel dat pyrrhura's in het wild ook graag in holen slapen. Waar slapen de pyrrhura's op dit forum het liefst?

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Waar en hoe slaapt een pyrrhura het liefst?
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2009, 22:24:35 pm »
ik denk dat een vogel juist een leuk of fijn plekje voor zich zelf moet hebben!
natuurlijk is het niet natuurlijk een tentje, maar goed.. een nestje wel, dus een eigen plekje..
en als je ze het niet geeft verzinnen ze zelf wel wat, kijk naar koosje van loes, die kruipt tussen de touwtjes...
en er zijn er bij die het weer niets vinden, dus ik denk dat je gewoon hun moet laten beslissen wat bevalt.
en als het gedrag erdoor achter uit gaat, dan haal je het toch weer weg!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: mei 21, 2009, 00:14:14 am »
Hoi Lotte.

Zoals ik vorige week al vertelde slaapt de Pyrrhura graag ergens in. Een tentje zou dus juist voor de Pyrrhura een mooie optie zijn.

Het is idd niet natuurlijk, maar hij gaat het tentje ook niet als broedblok gebruiken. Hij gaat het gebruiken om in te slapen. Hij is hier niet anders gewend om in het blok te slapen. Zijn paps en mams slapen ook in het blok. Ook als er geen eitjes of kuikens zijn.

Je kunt natuurlijk ook een broedblok in de kooi hangen, maar als je de juiste maat blok voor de Pyrrhura in de kooi gaat hangen (zie blok van mij), dan hou je bij de meeste kooien al geen plek meer over.

Groetjes,
Pascal

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #3 Gepost op: mei 21, 2009, 00:50:18 am »
Onze edelpapegaai slaat al jaren in haar tentje.
Nooit niks gemerkt dat ze minder tam word of zo.
Ze slaapt langer uit in haar tentje omdat het daar wat donkerder is.

arnootje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 21, 2009, 07:51:33 am »
Ik zou ook gewoon een tentje of grote kokosnoot ophangen met een gat erin, je krijgt een mannetje dus van broeds gedrag en eieren leggen zul je geen last krijgen. En hij zal echt niet minder tam worden met een nestje waar ie in slaapt.

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #5 Gepost op: mei 21, 2009, 10:12:33 am »
ja zeker omdat ze het nu gewend zijn ga ik toch op zoek naar een beschutte slaapplaats. Die kokosnoot vond ik ook wel een leuk idee, even kijken of ik zoiets kan vinden.
Bedankt voor de tips!

Egwene

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2009, 10:41:04 am »
Hier slapen ze altijd in een schommel (zo'n touwring). Ze hebben ook een hutje, een kattentunnel en een hangmat. In die hangmat liggen ze ook veel.

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #7 Gepost op: mei 21, 2009, 12:00:36 pm »
hoi, ik had hier wel een hutje, maar dat vonden ze toch maar niets.
ze slapen hier nu met z'n vijven in 1 broedblokje, ik had er al een 2e bij gehangen maar nee... allemaal bij elkaar.
ze zoeken dat toch op, dus ik zou gewoon een tentje nemen, komt ie ook lekker tot rust, en dat hebben ze toch nodig op z'n tijd ;)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #8 Gepost op: mei 21, 2009, 12:38:03 pm »
en is zo'n sleepy teepy iets? of kunnen ze daar ook makkelijk in verstrikt raken?

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #9 Gepost op: mei 21, 2009, 23:45:43 pm »
en is zo'n sleepy teepy iets? of kunnen ze daar ook makkelijk in verstrikt raken?

dat is toch hetzelfde als een tentje?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: mei 22, 2009, 08:52:31 am »
Het is in ieder geval goed om hem de keuze te geven, denk ik. Ik had bij Koosje niets in zijn kooi hangen, maar deed als ik naar bed ging wel een doek over de kooi. Nu ik er wel 1 in heb hangen, gaat hij er niet in, hij gaat gewoon nog steeds bovenin de kooi, dus vlak onder de doek, slapen. Wel houden ze er echt van ergens in te kruipen. Als je in mijn topic over Koosje leest, kun je zien op een foto dat hij helemaal tussen de touwspeeltjes kruipt, zoals Nic al zei..  :)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #11 Gepost op: mei 22, 2009, 22:11:53 pm »
Een sleepy teepy ziet er meer uit als een zakje met een gat erin. Een tentje heb ik ook wel gezien. In een dierenwinkel raadden ze een houten soort vogelhuisje (Broedblok voor kleinere soorten?) aan. Maar zo'n zakje vind ik er leuker uitzien. Bovendien zou ik dan nog eens wat zelf kunnen maken. Weet iemand of je nog moet oppassen met bepaalde stofsoorten?

Ik kan een kokosnoot als slaapplaats niet  vinden, alleen in combinatie als schommel.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: mei 23, 2009, 10:02:49 am »
Je moet wel vrij stevige stof hebben, zoals de stof van de slaapzakjes die je in de winkel kunt zien. Ik vind het nadeel bij mij wel dat het zakje iedere keer onder de stront zit. Een broedblok kan je beter schoonmaken en is in dat opzicht makkelijker denk ik. En hij is dat gewend ook he? Of het er leuker uitziet weet ik dus ook niet, want het zit vaak onder de poep... Koosje zit altijd los op de kooi dusn lang schoon is zo'n zakje nooit.

;)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #13 Gepost op: mei 23, 2009, 10:50:12 am »
Ja dat is waar, en met wassen alleen kom je er denk ik ook niet zo makkelijk vanaf, van die poep.

Gelukkig heb ik nog even de tijd... ;)
al hoewel, gelukkig... ik kan eigenlijk niet wachten  ;D

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #14 Gepost op: mei 23, 2009, 12:40:14 pm »
.......... Ik vind het nadeel bij mij wel dat het zakje iedere keer onder de stront zit.........

wat een taal loes :o

al moet ik je gelijk geven hoor ;D ;D