Auteur Topic: Valkparkiet en grasparkiet samen??  (gelezen 3939 keer)

Annemiek

• Gast
Valkparkiet en grasparkiet samen??
« Gepost op: mei 24, 2009, 22:48:14 pm »
Wij hebben sinds een week een grasparkiet,en zijn bezig met deze tam te maken.Dat gaat redelijk,hij is niet bang,vliegt ook niet weg als we in zijn kooi komen met de hand.Sinds vandaag hebben we er een valk bij,konden deze niet weerstaan,op Marktplaats,hahah!Deze valk is ongeveer 9 maanden en al handtam,zit nu lekker op mijn schouder mee te lezen... :)
Kunnen deze 2 in de toekomst samen in 1 kooi,of zal dat ruzie en problemen gaan opleveren? Want dan laat ik ze apart zitten,maar lijkt me gezellig als ze samen kunnen,en zeker als de grasparkiet straks een keer zover is,dan kunnen ze samen los,nu kan alleen de valk los.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
Re: Valkparkiet en grasparkiet samen??
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2009, 22:51:04 pm »
Op zich kunnen de 2 soorten goed samen maar het kan natuurlijk wel eens niet klikken.
Maar als ze allebei jong zijn zal het best kunnen, gewoon rustig uitproberen terwijl je erbij blijft. Los kan natuurlijk altijd en een goed manier om ze aan elkaar te laten wennen.

Annemiek

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2009, 23:01:15 pm »
Dat is mooi,dat ze samen kunnen! De valk heeft een grote joekel van een kooi,dus evt zou daar de parkiet bij kunnen,maar heeft die valk dan niet zo'n beetje zijn territorium?? Of zou ik de kooi anders inrichten,zodat het ook voor hem weer nieuw is? En dan samen zetten?

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #3 Gepost op: mei 24, 2009, 23:14:27 pm »
Bij de kooi van de valkparkiet zul je dan wel even naar de tralieafstand moeten kijken of deze niet te groot is.
Het grasje kan met zijn koppie tussen de tralies klem komen te zitten. de tralieafstand mag niet groter zijn dan 13 mm

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #4 Gepost op: mei 24, 2009, 23:29:35 pm »
Als blijkt dat ze het buiten de kooi goed kunnen vinden kan je idd de kooi even een nieuwe look geven, geeft zowiezo afleiding voor beide en kan territoriaal gedrag voorkomen. Idd wel even naar de tralie afstand kijken, grasjes zijn soms echte Houdini's!

Annemiek

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 24, 2009, 23:34:42 pm »
De tralies zijn prima,dat zal geen probleem zijn!Alleen dus even kijken dat de valk zijn kooi wilt gaan delen met de grasparkiet,zonder dat er "doden" vallen... :CENS
Dus morgen ben ik heel de dag thuis,en zal ik die kooi eens flink uitschrobben,en beetje reorganiseren,en dan eens kijken hoe ze op elkaar reageren. De kooien staan nu naast elkaar,en beiden zitten te pitten,ieder in hun eigen kooi,haha! ;)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #6 Gepost op: mei 24, 2009, 23:40:39 pm »
Rustig aan proberen, veel afleiding, probeer ze samen buiten de kooi van wat trosgierst te laten eten, op je hand of arm ofzo en bouw dat zo verder uit. Succes!

cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 25, 2009, 09:32:51 am »
Succes met het proberen. Zou leuk zijn als ze maatjes worden!  :thumsup:

Annemiek

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 25, 2009, 13:12:01 pm »
Ik heb ze vanmorgen gekoppeld,en het gaat goed tot nog toe! De grasparkiet gaat steeds bij de valk kijken,en wil bij 'm op de stok zitten,maar de valk weet niet hoe snel die weg moet klimmen,hahaha!! :)
Heb het idee dat de grasparkiet nu een heel stuk rustiger is,in gezelschap,dus we gaan stug door met tam maken!

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #9 Gepost op: mei 25, 2009, 13:34:01 pm »
goed zo!
bijzonder he, dat de valk minder lef heeft als het grasje.. :)

Annemiek

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 25, 2009, 15:58:45 pm »
goed zo!
bijzonder he, dat de valk minder lef heeft als het grasje.. :)

Ja,eigenlijk is dat wel lachen ja! :)
Ze zitten beiden te slapen nu,en het is rustig in de kooi,dus ik neem wel aan dat het goed zit,al hou ik ze nog goed in de gaten,haha!!

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #11 Gepost op: mei 25, 2009, 16:23:38 pm »
voorlopig in de gaten houden ja, vooral snachts ;)
omdat ze nog niet gewend zijn dat er een ander vlakbij kan bewegen  :o

:)

Annemiek

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2009, 14:35:14 pm »
Alles verloopt prima,zijn al goed aan elkaar gewend! Als de valk uit de kooi is,en wat lekkers krijgt,gaat de parkiet door het lint,hahaha!! ;DMaar uit zijn kooi komen,ho maar!!Zijn wel nog steeds bezig om met de hand in de kooi te gaan,nadeel is,dat deze kooi een heel stuk groter is,en hij gewoon daar gaat zitten waar je er onmogelijk bijkunt,pfff.... ???

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #13 Gepost op: mei 29, 2009, 22:35:13 pm »
Leuk dat het goed gaat!

Annemiek

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 30, 2009, 20:57:54 pm »
Het gaat inmiddels perfect met die 2 samen,zitten ook gezellig naast elkaar op de stok.Daarnet toen de valk los was,is de parkiet er ook uitgekomen,en heeft wat door de kamer rondgelopen,en toen heeft mijn man 't voor elkaar gekregen dat ie op de hand stapte! :a036: Nu zit hij dus met de parkiet op de bank,zodat het beestje ook kan wennen aan bij ons zitten,in de hoop dat ie elke dag wat tammer zal worden.Maar op zich hebben we de parkiet net dikke 2 weken,dus dit is een mega vooruitgang,vind ik zelf!! :dance: Wel vind ik het zonde dat de parkiet gekortwiekt is,kan dus alleen maar wat fladderen...op zich groeit dat wel aan,misschien is het voor nu ook handig dat ie niet meteen in blinde paniek door de kamer gaat... :nailbiting: