4 jaar geleden kocht ik 2 jonge catharina's als man en pop. Ze hebben een tijdje in de huiskamer in een grote kooi gewoond, maar er werd veel geschreeuwt richting de vogels ( valkparkieten ) die ik op zolder heb zitten. Uiteindelijk zijn ze daar naar toe verhuisd.
Dat ging eerst goed, ook al bleken het toch 2 mannen te zijn

Ik heb ze toen in een grote volière ( 4 meter lang ) op de zolder bij valkparkieten gezet. Het schreeuwgedrag werd wel steeds erger, vooral van de lichtgele

Toen ze een jaar of 3 waren werd het knokken tussen beide mannen en heb ik ze uitgevangen, beide in een aparte broedkooi gezet en ze een popje erbij gegeven. Zodra de popjes op eitjes zaten was het heerlijk rustig, geen geschreeuw ! Maar na 3 onbevruchte nestjes waarbij de popjes 24-7 in het blok zaten en echt uitgeput leken heb ik ze met zijn vieren in een kamervolière gezet.
Het gaat goed, geen ruzies, maar.... dat schreeuwgedag blijft

's morgens vroeg begint het, tot een uur of 11 - 12, 's middags grotendeels stil alleen als ik op zolder ben begint het meteen, en 's avond ook weer de hele avond. Echt aan-een-stuk-door ! Het is dus vooral de lichtgele man ( turquoise ino grijsvleugel ), maar soms doet de groene man ( DD groen grijsvleugel ) ook mee.
Ik hoor van iedereen dat cathi's zulk zacht geluid maken, maar ik heb er niks van gemerkt hoor

Alleen de popjes zijn muisstil. Is hier wat aan te doen ? Herkent iemand dit gedag ? Ik doe 's avonds voor ik naar bed ga een deken over de kooi zodat ze niet 's morgens vroeg om 6 uur beginnen, maar om 8 uur is het ondanks het doek al bal ! Ik heb er een filmpje van gemaakt, het lijkt mee te vallen, maar dat komt omdat hij onder de indruk is van de camera

Normaal is het dus achter elkaar door dat gesnerp.....
http://www.youtube.com/watch?v=srOZ-kUZ0fYKarin