Auteur Topic: tips voor het tam maken van een iets oudere parkiet.  (gelezen 10421 keer)

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • Geslacht: Vrouw
  • cherry
tips voor het tam maken van een iets oudere parkiet.
« Gepost op: juni 29, 2009, 09:57:20 am »
Hallo allemaal,

ik probeer mijn parkietje elvis tam te maken, maar het wil nog niet echt lukken. ik ga nu al ongeveel 4 weken elke dag met de hand rustig in de kooi maar hij blijft enorm bang. er is even een tijdje geweest dat hij wat rustiger was maar nu is dat al weer weg.
hij is bij geboorte denk ik niet handtam gemaakt en is enorm bang voor handen, dat is jammer want ik wil hem ontzettend graag tam hebben.
hebben jullie misschien nog tips, behalve geduld die ken ik al en dat heb ik ook.
maar misschien hebben jullie nog strucjes die jullie ooit gebruikt hebben of nog steeds gebruiken, of misschien is er iemand die ook een parkietje tam heeft gemaakt die niet handtam gemaakt is bij geboorte.
 :please:
bedankt alvast  groetjes Lotte

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: tips voor het tam maken van een iets oudere parkiet.
« Reactie #1 Gepost op: juni 29, 2009, 11:33:53 am »
nope geduld is het enige, sorry!

je kan een wild beestje niet dwingen, en zelfs al zou je dat doen, komt er geen gewenst resultaat!
jij zou ook niet gedwongen willen worden om gezellig met iemand om te gaan toch?

ik weet niet precies hou oud hij nu is..
maar het kan zijn dat je dus nog minimaal een paar maanden bezig bent om hem te leren dat jij lief bent,
en niet eng! Zeker als hij al wat ouder is duurt dit veel langer als wanneer hij nog jong is!
bedenk je maar hoe snel jij hebt leren omgaan met een pc, en hoe snel opa en oma dit snappen ;)

succes en hou vol!

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #2 Gepost op: juni 29, 2009, 12:01:26 pm »
oke dank je, het is inderdaad moeilijk om hem te late zien dat hij niet bang voor me hoeft zijn. ook nieuwe dingetjes in de kooi vind hij nog niet leuk. alleen z'n paarse spiegeltje daar zit hij de hele dag alleen maar op. ik weet niet of ik me zorgen moet maken hij zit alleen maar op z'n speeltje en doet verder niet zo veel. ik weet ook niet of het iets betekend maar zaterdag was hij in z'n tralies aan het klimmen en op de kop hangen. hij zag er vrolijk uit  :-[

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2009, 14:31:44 pm »
je moet zo zien dat ze ongeveer 12 jaar worden,
en laten we voor het gemak zeggen dat wij mensen 84 worden.. met een beetje geluk!
stel dat hij nu 2 jaar is, en hij nu pas leert dat wij niet eng zijn,
kan je dat vergelijken met dat jij pas op je 14e je pa en ma leert kennen, en andere mensen,
das dus rete eng, omdat je al 14 jaar er niet aan hoefde!

alleen aangezien wij kunnen praten en denken, zal je binnen een paar weken wennen aan alle mensen,
en zal je beseffen dat ze het beste met je voor hebben!
hij kan niet praten, en jou ook niet verstaan, hoe graag we dat ook willen,
en zal dus veeeeel langer duren voor hij het beseft..

als jij denkt dat hij gelukkig en vrolijk is, door het spelen en geluidjes maken is hij dat ook!
en als hij de hele dag op zijn speeltje zit, en zijn spiegeltje poetst doet hij dat liever..
of hij dan gelukkig is.. geen idee.. misschien wel.,. omdat ie anders wel wat anders gaat doen denk ik..
corretje van mij zit ook 80% van haar tijd bij haar spiegeltjel..

mocht je ooit nog een andere vogel willen, of nemen omdat deze er niet meer is,
zou ik je een valkje aanraden, 1, een mannetje,
ik kan namelijk precies vergelijken hier wat je bedoeld, en ik kan met mijn corretje ook niets,
die zit bij hoog en laag een keer op mn vinger, maar meer perongeluk dan met opzet,
en lucky is gewoon een aandacht trekkertje, en een stuk slimmer in mijn beleving dan corretje..

weer een heel verhaal.. ik moet eens leren niet zo lang van stof te zijn,,  :CENS

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #4 Gepost op: juni 29, 2009, 15:34:06 pm »
ja oke, vind het alleen jammer je doet heel erg je best je hebt het geduld van de hele wereld je speurd alle mogelijke websites af voor info, je geeft hem de leukste dingetjes in de kooi elke dag vers water en voer nog geen resultaat.
dat is wel een beetje frustrerend maarja ik denk dat de momenten maat koester dat hij niet bang voor me is

Offline Irene

• Eendags kuiken
  • Chico, mijn dudee<3
« Reactie #5 Gepost op: juni 29, 2009, 16:12:16 pm »
Je kan Elvis ook wieken. Ik doe dat ook regelmatig bij mensen die een vogeltje hebben die nog niet tam is, met resultaat. Het vogeltje is daarna nog vrolijker, omdat hij overal mee heen kan, en dat merk je echt!  ;)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: juni 29, 2009, 16:22:45 pm »
heeft geen nut irene,
kleine vogeltjes zoals grasjes is wieken niet nuttig, ze zijn simpelweg te klein,
en kunnen ook met gewiekte vleugels gewoon vliegen, omdat ze zeer weinig draagkracht nodig hebben!
ik zou wieken dus afraden, gezien het geen nut heeft, en alleen maar meer stress en haat tov mensen handen brengt!

ja oke, vind het alleen jammer je doet heel erg je best je hebt het geduld van de hele wereld je speurd alle mogelijke websites af voor info, je geeft hem de leukste dingetjes in de kooi elke dag vers water en voer nog geen resultaat.
dat is wel een beetje frustrerend maarja ik denk dat de momenten maat koester dat hij niet bang voor me is

ik snap precies wat je bedoeld want dat heb ik ook met corretje!
die kleine momentjes inderdaad maar koesteren, en misschien zoeken naar een andere oplossing voor jezelf en voor elvis.
misschien is een grote voliere iets voor hem, als hij echt niet aan mensen kan wennen.. en je zelf van scratch begint..
en volwassen vogel is nu eenmaal een enorme opgave, je hebt het niet makkelijk getroffen hoor  console

Offline Irene

• Eendags kuiken
  • Chico, mijn dudee<3
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2009, 17:02:01 pm »
Oke, ieder zijn manier

Kijk bij ons bij de pets place, zijn ook de grajses gewiekt, net als alle andere vogeltjes. En dat gaat ook goed, vliegen niet weg & zijn erg lief voor mensen.

Maar anders in een voilere, wat je al zegt. En dan met een jongere vogel proberen  :thumsup:
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2009, 17:03:40 pm door Irene »

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2009, 18:19:32 pm »
Parkietjes worden echt niet tammer van wieken... Je dwingt ze om bij je te blijven zitten, dat is iets heel anders...  Mijn parkietjes zijn in het verleden ook om verschillende redenen gewiekt geweest en geloof me, er zit geen donder verschil in de mate van tam zijn. Wel zijn ze overduidelijk veeeeeel gelukkiger als ze gewoon lekker kunnen vliegen.

Gaaien wieken, ja zeker doen, maar grasjes? nee echt niet!.

Tam maken? Heel veel geduld, veel oefenen. Ongeacht de leeftijd is praktisch elk parkietje gewoon tam te maken. Alleen zitten er af en toe echte neurootjes tussen, die tam zijn al helemaaal niet in het karakter hebben zitten.
Ik heb 1 zon neurootje gehad. Vanaf 2 weken jong meermalen uit het blok in de hand, heel veel mee bezig geweest, maar het zat er gewoon niet in. Ze was TE bang voor alles.. Helaas veel te jong overleden (pas 1 jaar  jong) Een ander jong uit hetzelfde nest, zelfde opvoeding, zelfde mate van aandacht en oefening, heel erg tam...

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #9 Gepost op: juni 30, 2009, 08:23:17 am »
Hallo, bedankt allemaal ik geef ff een reactie wat alles een beetje beandwoord.
ik had mijn elvis aan 1 kant laten wieken door een kweker, dit hielp heel even de eerste keer dat hij ontsnapte (waar hij super goed in is) vloog hij ongeveer een meter boven de grond en was hij makkelijk te pakken. de 2e keer toen ik dacht dat het parkietje echt beweging nodg had(hij zat zich al 2 dagen iedere minuut uit te rekken) vloog hij al net zo goed als van tevoren maar ik kreeg hem al wel makkelijk te pakken. maar hij is dan heel bang en bijt verschrikkelijk hard  :angry:.
maar nu moest ik gisteren z'n speeltjes schoonmaken en dus ook z'n geliefde spiegeltje, en ik dacht ik laat het er eens een half uurtje er uit om te kijken wat er gebeurd. en wat denk je?? helemaal niks hij vond het prima hij zoekt gewoon een ander plekje en heeft zelfs z'n schommeltje uitgeprobeert maar dat wiebelde.
ik zet s'avonds de kooi altijd bij ons op de poef van de bank zodat hij aan ons kan wennen dat we dichtbij zijn en de poes komt dan ook kijken. en elvis ging nu gewoon voor de tralies hangen voor onze schat van een poes twinky. en twinky mocht gewoon snuffelen. en als elvis weer op z'n stok zat en twinky kwam met haar neus naar de kooi dan ging hij er zelfs naar toe in plaats van er af. en!!! ik heb hem gisteren ook over z'n buikje kunnen aaien toen hij op de stok zat!! :dance: dusssss denk dat het wel redelijk goed komt hij was daarna lekker aan het knarsen en aan het gapen en ging toen slapen  :hart:

zo dat was een heel verhaal maar het raakte me gisteren avond echt omdat ik zo bang was dat elvis ons niet zo leuk vond  :-[
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2009, 08:25:13 am door lottevoskes »

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #10 Gepost op: juni 30, 2009, 12:06:58 pm »
hij is trouwens niet volwassen alleen ook niet heel erg jong gewoon niet zo jong als je hem normaal krijgt. tenminste dat zei de kweker en hij was nooit handtam gemaakt toen hij klein was. maar goed een gegeven paard moet je niet in de bek kijken  ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: juli 03, 2009, 14:48:35 pm »
Goh dat klinkt toch hartstikke goed joh!! Komt vast helemaal goed!!  :thumsup:

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #12 Gepost op: juli 05, 2009, 09:04:20 am »
Elvis heeft gisteren z'n eerste trucje geleerd!!! ik had een filmpje in een ander topic gezet al is dat niet helemaal gelukt zoals ik dat wou....

maar hij gaat op z'n kop aan de stok hangen als ik zeg "op de kop"

en!! die deugniet was er weer uitgeglipt gister avond maar ik kon hem zo pakken en gewoon op open hand terug naar de kooi brengen hij heeft me niet eens gebeten!  :dance:

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #13 Gepost op: juli 05, 2009, 12:21:36 pm »
jeeeeeeh!!! Elvis heeft uit m'n hand gegeten!! al 2 keer vandaag  :dance: :girlangel:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: juli 05, 2009, 13:40:23 pm »
 :thumsup: Leuk he?