Auteur Topic: tips voor het tam maken van een iets oudere parkiet.  (gelezen 10425 keer)

Hélène

• Gast
Re: tips voor het tam maken van een iets oudere parkiet.
« Reactie #30 Gepost op: juli 09, 2009, 22:36:49 pm »
Niks is zo leuk en eigenwijs als een grasparkiet, ik heb ze dan ook al jaren en ook al meer dan 130 jonkies gehad, maar in sommige gevallen blijft het moeilijk om te bepalen of het nu om een pop of een man gaat
Zo ook met deze mooie vogel, want op de eerdere foto,op afstand zou ik direct zeggen een popje. Ik zie namelijk een vrij lichte kleur blauw met lichtere ringen rond de neusgaten.
Bij mannetjes zie je over het algemeen geen ringen, maar als ik dan de laatste foto's zie, is het blauw weer veel te fel voor een popje.
De tijd zal het leren.

Heel veel plezier met je mooie Elvis.

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • Geslacht: Vrouw
  • cherry
« Reactie #31 Gepost op: juli 09, 2009, 22:47:57 pm »
oke, maar waar moet ik dan op letten?? wordt de dop dan roze/paars?? of moet het echt blauw worden??

en ik heb nog een vraagje... ik heb een parkietenboekje gekocht die aanbevolen stond hier ergens op de site. en daar staat in dat een parkiet niet zonder voet ring verkocht mag worden, elvis heeft geen ring... betekend dit dat de vogel illegaal verkocht is?? of dat de ring verwijderd kan zijn. en moet in dat geval een vogel geen nieuwe ring?

vandaag was weer een goeie dag *zucht* elvis ging heel makkelijk bij me zitten en vond het heerlijk om te knuffelen :hart:

nooit gedacht maar stiekem vind ik elvis leuker dan de katten  :-[ ik heb namelijk 2 bengels en dan is zo'n parkietje maar onschuldig he

Hélène

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: juli 10, 2009, 00:00:59 am »
Als kwekers graag geregistreed willen zijn om bijv. aan tentoonstellingen te kunnen mee doen, moeten hun vogels een ring hebben.
Hierop staan gegevens van de kweker vermeld en een jaartal, maar deze ringen zijn niet verplicht.
De jonge vogels krijgen deze zo rond de 6 dagen oud om hun pootje, want als je er te lang mee wacht past het niet meer over de teentjes heen.
Is namelijk een dicht ringentje dat je later ook nooit meer af krijgt.

Ik ben een hobby kweker die niet staat ingeschreven bij een vogelvereniging en ook niet mee doet aan tentoonstellingen, vandaar dat mijn grasparkieten geen ringentjes om hebben, maar dat betekent dus niet dat ik illegaal bezig ben.

Als jouw Elvis echt een vent blijkt te zijn, zal zijn neusdop nog wel feller blauw gaan worden.
Is het een popje, dan wordt de neusdop op een gegeven moment wel bruin, lichtbruin of donker bruin.

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #33 Gepost op: juli 10, 2009, 07:37:07 am »
Ik vind dit toch echt wel een pop hoor.. het blauw is idd wel wat donker, maar ik blijf toch bij een pop...
Een Priscillaatje dus :P

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #34 Gepost op: juli 10, 2009, 09:48:39 am »
Grappig, Elvis houdt ons wel in spanning zo! :)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #35 Gepost op: juli 10, 2009, 12:26:41 pm »
Als kwekers graag geregistreed willen zijn om bijv. .................maar dat betekent dus niet dat ik illegaal bezig ben.

Als jouw Elvis echt een vent blijkt te zijn, zal zijn neusdop nog wel feller blauw gaan worden.
Is het een popje, dan wordt de neusdop op een gegeven moment wel bruin, lichtbruin of donker bruin.

als aanvulling:
een ringetje zorgt er ook voor dat de eigenaar te achterhalen is als de vogel gevonden wordt na het wegvliegen ;)

als lucky weg vliegt en gevonden wordt komen ze via de ring bij mandy terecht, de kweekster,
en mandy via haar administratie bij mij!

Hélène

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: juli 10, 2009, 12:55:31 pm »
Inderdaad, zeer belangrijke aanvulling.

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #37 Gepost op: juli 11, 2009, 15:13:59 pm »
oke, dat is duidelijk elvis is niet illegaal.... ik blijf er bij dat elvis een man is en omdat het echt een blauwe neusdop is maar we zullen het zien ik ben bereid toe te geven als ik ongelijk heb... misschien heb ik wel een beetje een meta hahaha ;D ;D en het is niet zo dat je het ergens down under bij een parkiet kan zien?? ooh en ik hoorde nog iets verschrikkelijks!! :angry: mogen jullie vertellen of het klopt. Parkieten die kunnen praten omdat er toen ze jong waren een knipje in het velletje onder de tong is gemaakt. als je dat niet doet kan de tong niet rollen.
Ik geloof er in ieder geval niet heel erg veel van maar mensen die dit kunnen ontkrachten???
ik vind het erg zielig dan heb ik liever dat hij niet praat.
en die man zei ook dat het zielig was wat ik deed, elvis alleen houden. maar elvis mag er elk moment van de dag uit zeker nu hij handtam is en we spelen heel veel met hem dus ook hiervoor jullie mening graag...

thx :-*

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #38 Gepost op: juli 11, 2009, 15:43:02 pm »
Fabeltjes!! Gemeen, dierenmishandeling, onwaar!!  :angry:

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #39 Gepost op: juli 11, 2009, 15:45:51 pm »
gelukkig maar!! :hot:

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #40 Gepost op: juli 11, 2009, 16:09:11 pm »
praten doen vogels niet met hun tong,
ze bootsen geluiden na, ze maken geen woorden met hun mond zoals wij dat doen!
maar met hun keel eigenlijk.. als lucky lalalalalaaaa doet zie ik zijn tong niet bewegen hoor  ;D

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #41 Gepost op: juli 11, 2009, 16:12:09 pm »
Ik ben het er wel mee eens dat je een grasje niet alleen moet houden....

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #42 Gepost op: juli 11, 2009, 16:59:46 pm »
Ik ben het er wel mee eens dat je een grasje niet alleen moet houden....

Ik ook  :-[

Om tam te maken een poosje wel hoor maar uiteindelijk is een soortgenootje beter.
Tenzij het al een oude parkiet is dia al zijn hele leventje alleen is geweest die zijn er dan meestal niet eens blij mee omdat ze het niet kennen.

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #43 Gepost op: juli 11, 2009, 18:13:51 pm »
oke, en dan zou ik er een ander parkietje bij moeten zetten, en is er ook nog een bepaalde soort?? want wij hebben een hele goeie kweker in het dorp die kweekt op speciale kleuren... en die heeft enorm mooie maar elvis is net 3 dagen handtam wanneer moet er dan een keer 1 bij en hoe gaat zoiets in z'n werk... moet ik die een tijdje appart houden? of kan ik ook een valkje als vriendje hebben bijvoorbeeld... ??? ik weet het allemaal niet hoor hahah.. en ik moet ook rekening houden met m'n vriend enzo of die het wel wilt. en als hij het niet wilt schaad het elvis dan? ik bedoel is het noodzakelijk dat hij een vriendje/vriendinnetje heeft...

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #44 Gepost op: juli 11, 2009, 18:58:40 pm »
Het hoeft nog niet direct hoor, maak eerst Elvis maar lekker tam!
En een valkje erbij kan maar voor Elvis is het leuker een grasje er bij. ;)
Ik zou zo met een half jaartje er een 2e bij nemen.