Auteur Topic: gekortwiekte Pyrrhura, naar buiten?  (gelezen 3607 keer)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
gekortwiekte Pyrrhura, naar buiten?
« Gepost op: juli 01, 2009, 21:29:19 pm »
Mijn Marcus is inmiddels erg tam en wil het liefst de hele dag bij me op de schouder zitten. Nu met dat warme weer wil ik echter graag de tuindeuren open hebben. Ik durf niet de deuren open te doen als Marcus uit zijn kooi is.
Ik lees hier op het forum wel dat mensen hun vogel mee naar buiten nemen maar wanneer doe je dat? Ik bedoel, wanneer is de band zo sterk dat je ervan uit kan gaan dat de vogel niet weg zal vliegen?
Nou is Marcus wel gekortwiekt en hij kan dus alleen naar beneden vliegen. Ik denk dat hij de tuin niet eens haalt vanaf de kooi. Maar stiekum kan hij wel heel snel hupsen en (heel grappig :)) rennen en ik denk dat hij dan toch wel lastig bij te houden zal zijn.
Dus: wanneer durf je je vogel uit de kooi te laten als de tuindeuren open staan?

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: gekortwiekte Pyrrhura, naar buiten?
« Reactie #1 Gepost op: juli 01, 2009, 22:47:36 pm »
veel hangt af van jouw vertrouwen in je vogel  ;)
als hij je spanning voelt gaat hij daar misschien op inspelen

als hij braaf op je schouder blijft zitten ,wandel gewoon eens tot aan de deur (die open staat dan hé) en laat hem die omgeving eens zien , jij vertellend wat je ziet en ondertussen kan je hem gadeslagen en zo kan je stapje voor stapje verder gaan

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: juli 02, 2009, 11:20:21 am »
Ik zou het gewoon doen. Ik heb er niet eens aan getwijfeld om het te doen. Koosje gaat gewoon in de klimboom in de tuin hoor. Hij gaat zelfs mee fietsen op mijn schouder. Het is maar waar je ze aan went! ;) Ik begon ook met een klein wandelingetje naar de brievenbus. Hij maakte  wel schrikbewegingen maar daar moet je je dus niets van aantrekken, net doen of er niets aan de hand is.  ;)

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
« Reactie #3 Gepost op: juli 02, 2009, 16:20:22 pm »
Ik zou inderdaad ook gewoon beginnen. Eerst op de klimboom in de tuin, en als je die niet hebt, dan met kooi en al en met de kooi open.
Wij hebben Jacco op de dag dat we hem kregen al meteen mee naar buiten genomen.

Het is wel belangrijk dat je er altijd bij blijft. Wandelen door de tuin vinden ze ook geweldig en je weet nooit waar ze allemaal in gaan zitten.
Een wandelingetje buiten de tuin, op de hand is heel leuk. Ook inderdaad, klein beginnen en rustig opbouwen.

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #4 Gepost op: juli 02, 2009, 18:03:21 pm »
Ik geloof ook wel dat Marcus tammer is dan de parkietjes die mijn ouders altijd hadden. Daarvan is er eens 1 weggevlogen en dat was erg schrikken. Gelukkig is hij in de buurt gebleven en was hij wel zo tam dat hij de volgende ochtend gewoon op de vinger opstapte! Dit grasje was niet gekortwiekt, misschien dat dat ook scheelt. Toch vind ik het erg eng. Misschien toch eens rustig aan proberen.... :nailbiting:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: juli 02, 2009, 18:22:39 pm »
Het is echt helemaal niet eng. Wat kan er gebeuren? Als je op een rustig stukje begint geeft het toch ook niet of hij een keer van je hand afvliegt? Gewoon weer laten opstappen.  ;)

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #6 Gepost op: juli 07, 2009, 14:30:37 pm »
Ik probeer Jacco nu wel eens mee te nemen op de fiets. Gewoon op het stuur. Dan zoek ik een plekje waar het rustig is en vooral geen auto's komen, zoals bijvoorbeeld een veldje op de camping. Eerst heeft hij al een paar keer op het stuur gezeten, zonder te fietsen, dan neem ik de fiets aan de hand mee, met Jacco op het stuur en na een poosje oefenen, stap ik op en gaan we fietsen. Op dat punt ben ik nu met hem, volgende stap zal zijn dat we in het bos gaan fietsen, maar dan moeten we een heel klein stukje langs de weg waar wel heel af en toe auto's rijden.
Als hij van mijn stuur af springt, is dat op dit moment helemaal niet erg, want dan zet ik hem gewoon weer terug.

Met wandelen kun je het net zo doen. Zoek een route die niet langs een weg is waar auto's rijden, dan is het niet erg als hij een keer van je hand fladdert, gewoon weer op laten stappen en verdergaan.

Je kunt hem ook op je wijsvinger zetten en je duim over zijn teentjes leggen, dan springt hij minder snel van je hand af, omdat hij het gevoel heeft vast te zitten.

Het is wel belangrijk dat hij niet aan jou merkt dat je het eng vind, want dan kan hij het gaan ervaren als een enge bezigheid.

Succes met oefenen en je zult zien dat het een hele belevenis voor je vogel is.

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #7 Gepost op: juli 07, 2009, 21:54:08 pm »
hier gaan ze gewoon standaard mee aan een tuigje.
ik heb hier alleen maar vogels die of van het balkon afspringen, of als ze meegaan op de schouder en ze al een hele poos rustig op mijn schouder zitten, toch ineens tussen de spaken van een voorbij rijdende fiets springen, of ze springen in het water.

bij alle 9 gewiekte parkieten hier is er altijd wel iets gebeurd wat je niet zou verwachten bij gewiekte vogels.
tenzij ik alleen de honden hier aan de overkant uit zou laten, maar naar het bos toe echt niet, ik kom geen auto's tegen, maar wel brommers, fietsen en bruggetjes over water,
en andere honden waar ze van kunnen schrikken en die misschien uit nieuwsgierigheid eerst willen proeven :angry:

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #8 Gepost op: juli 07, 2009, 22:56:48 pm »
Bedankt voor alle tips.
Ik ben inmiddels al een paar keer rustig met Marcus op de vinger rustig naar buiten gelopen en dat ging heel goed. De deuren staan nu gewoon de hele avond open en hij vliegt alleen richting de openstaande deuren als ik daar toevallig sta. Hij is dus meer geinteresseerd in mij dan in wegvliegen!
Ik weet nog niet of ik echt het bos in zou durven, maar zoals jullie ook al zeiden: gewoon kleine stapjes rustig aan opbouwen!

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #9 Gepost op: juli 08, 2009, 08:00:21 am »
Bedankt voor alle tips.
Ik ben inmiddels al een paar keer rustig met Marcus op de vinger rustig naar buiten gelopen en dat ging heel goed. De deuren staan nu gewoon de hele avond open en hij vliegt alleen richting de openstaande deuren als ik daar toevallig sta. Hij is dus meer geinteresseerd in mij dan in wegvliegen!
Ik weet nog niet of ik echt het bos in zou durven, maar zoals jullie ook al zeiden: gewoon kleine stapjes rustig aan opbouwen!

In hoeverre is dat "vliegt" dan ook vliegen?  want als ie binnen redelijk vliegt dan kan ie buiten met een beetje wind toch een eind komen... en dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #10 Gepost op: juli 10, 2009, 12:42:11 pm »
Hoe is hij gekortwiekt? Zodat hij nog vliegen kan, alleen niet zo ver?
Lijkt mij niet slim. :CENS

Als Jacco mee naar buiten gaat is hij zo gekortwiekt dat hij op de grond kan fladderen als hij ergens vanaf springt, maar opstijgen kan hij zeker niet!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: juli 10, 2009, 14:54:55 pm »
Marcus is bij mij gewiekt. Hij is rondgewiekt. Dus niet langs de dekveren maar vanaf de eerste veer van buiten bij de dekveren rond naar de 11e veer.

Deze methode:

Ik raad mensen altijd aan altijd eerst te testen voordat de vogel mee naar buiten gaat.

Op het moment dat Marcus bij mij wegging had hij geen draagkracht en ging hij in een dalende lijn naar beneden. Ik verwacht niet dat hij al veren in de groei heeft, dus misschien kan hij nu wel hoogte houden met meer kracht die hij heeft ontwikkeld.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2009, 14:57:05 pm door Pascallo.NL »

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #12 Gepost op: juli 12, 2009, 13:19:02 pm »
als ik mijn Pyrrhura's zo zou wieken weet ik zeker dat ze alsnog de hele kamer door zullen gaan, mede ook omdat ze hier wel gewend zijn om te kunnen vliegen, en de spieren aardig ontwikkeld hebben.
maar ik dacht ook een keer bij 1 van hun dat ze de kracht niet kon hebben omdat ze zichtbaar veel te jong gewiekt was... en ineens zat ze heel hoog en droog in de boom :seestars: :nailbiting: :nailbiting:

inderdaad altijd even testen voor de zekerheid :nailbiting:

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: juli 12, 2009, 13:25:17 pm »
omdat ze zichtbaar veel te jong gewiekt was...

Dat is ook 1 van de redenen geweest om de kuikens zo te wieken. Een tussenfase tussen het niet wieken om spieren te ontwikkelen en het net wel wieken om het tammaken te bevorderen.

Een volwassen vogel van die grootte moet in de meeste gevallen wel verder gewiekt worden.

inderdaad altijd even testen voor de zekerheid :nailbiting:

:good:

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #14 Gepost op: juli 12, 2009, 21:58:35 pm »
Marcus is niet zo vliegerig in huis. Hij schrikt soms en dan is het fladderen meer om niet neer te storten. Soms, als hij op de kooi zit en ik op de bank en hij wil bij mij zitten maar ik heb niet gereageerd op zijn aandachttrekkerij, vliegt hij naar me toe en komt dan ongeveer 2,5 meter ver (beginhoogte is zo'n 1,40 m). De rest hupt en rent hij dan. Komt echter niet zo vaak voor dus echt zijn spieren trainen doet hij ook niet. Ik begrijp wel dat het dus steeds listiger wordt op hem op deze manier mee naar buiten te nemen. Lastig....

Marcus is trouwens nu in de rui. Is dat vroeg? hij heeft er wel last van, hij is knorrig en heeft veel jeuk. Hij verliest veel (dons-)veertjes en ik zie op zijn borst nieuwe veertjes nog in hulsjes.
Kan ik dan verwachten dat het niet lang meer zal duren voor Marcus toch een beetje hoogte leert houden?