Ik probeer Jacco nu wel eens mee te nemen op de fiets. Gewoon op het stuur. Dan zoek ik een plekje waar het rustig is en vooral geen auto's komen, zoals bijvoorbeeld een veldje op de camping. Eerst heeft hij al een paar keer op het stuur gezeten, zonder te fietsen, dan neem ik de fiets aan de hand mee, met Jacco op het stuur en na een poosje oefenen, stap ik op en gaan we fietsen. Op dat punt ben ik nu met hem, volgende stap zal zijn dat we in het bos gaan fietsen, maar dan moeten we een heel klein stukje langs de weg waar wel heel af en toe auto's rijden.
Als hij van mijn stuur af springt, is dat op dit moment helemaal niet erg, want dan zet ik hem gewoon weer terug.
Met wandelen kun je het net zo doen. Zoek een route die niet langs een weg is waar auto's rijden, dan is het niet erg als hij een keer van je hand fladdert, gewoon weer op laten stappen en verdergaan.
Je kunt hem ook op je wijsvinger zetten en je duim over zijn teentjes leggen, dan springt hij minder snel van je hand af, omdat hij het gevoel heeft vast te zitten.
Het is wel belangrijk dat hij niet aan jou merkt dat je het eng vind, want dan kan hij het gaan ervaren als een enge bezigheid.
Succes met oefenen en je zult zien dat het een hele belevenis voor je vogel is.