Auteur Topic: Hulp gezocht tam maken Forpus..  (gelezen 9663 keer)

Offline ka1987

• Net zelfstandig
Hulp gezocht tam maken Forpus..
« Gepost op: september 03, 2009, 09:49:12 am »
Hallo iedereen!
ik heb nu 3 weken mijn schattige Forpus Keesje..
tis een Doerak 1e klas en ik ben helemaal verliefd op hem............ maar....
er zitten nog een aantal dingen waar ik mee zit..

ik ben begonnen met tam maken op deze manier:
lief en leuk praten en gewoon uit de kooi "pakken".
daarna mee naar de gang en opstappen maar..
vinger ervoor en OP en dat tig keer herhalen...
nou gaat dat heel goed en hij stapt redelijk netjes op...

maar..
hij is nu in de kooi bang voor mn hand..
ik wil graag dat hij in de kooi opstapt maar hoe krijg ik dat voor elkaar...
ik ben nu gestopt met het pakken en ben naast hem gaan zitten en dan mn hand ik de kooi en kletsen..
maar hij is doodsbang en pakt niks aan..

wat kanik beter doen.
gewoon voorlopig pakken zodat hij eerst echt tam is buiten de kooi?
of eerst trainen in de kooi?
ik vind het best moeilijk want nu is hij al 5 dagen niet uit zn kooi geweest en dat vind ik zielig...

want ik wil gewoon dat hij lekker buiten de kooi kan klooien..

wie kan mij helpen?
groetjes Karlijn en Keesje :hart:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re:Hulp gezocht tam maken Forpus..
« Reactie #1 Gepost op: september 03, 2009, 10:09:37 am »
Lastig inderdaad. Ik denk toch dat hij door het "gewoon pakken" misschien bang geworden is. Of het is zo dat hij buiten de kooi toch nog wat minder op zijn gemak is dan in de kooi.. Zodra het heel leuk voor hem is buiten de kooi zal hij graag opstappen. Maar daar zit dus de blokkade. Beloon je hem als hij opstapt? Je zegt: het gaat redelijk. Redelijk is nog niet dat hij het graag doet.. Het moet echt leuk zijn voor hem als hij opgestapt is denk ik. Ik denk maar wat mee hoor. Ik ben met Koosje ook buiten de kooi begonnen volgens mij, maar liet hem er gewoon zelf uitkomen en daarna met wat lekkers op mijn hand gelokt. Hij was toen totaal niet meer bang voor mijn hand en spelenderwijs ging hij gewoon graag opstappen. Denk dat je niet zo gefocust moet zijn op het persé vanuit de kooi opstappen. Koosje gaat trouwens nog steeds 's morgens als de kooi opengaat er zelf uit (mar zou ook heus wel opstappen als het moest). Ik heb me daar eigenlijk helemaal niet druk om gemaakt..  ;)

~Jose~

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 03, 2009, 11:09:19 am »
Ik heb ook een Forpus en ze zijn eigenwijs he,haha
Ik heb wat van de uiteinde van de vleugels afgeknipt zodat hij niet meer de hoogte in vloog maar gelijk op de grond landde,
daar leerde ik hem opstappen op mijn vinger,telkens weer
Moet zeggen,hij heeft me ook een paar keer flink gebeten.Maar volhouden,want anders laat je zien dat hij het daarmee red
en dan lukt het je nooit
Het gaat nu uitstekend hoor,de aanhouder wint

Je kan natuurlijk ook met hem op de wc gaan oefenen,toiletklep dicht,anders krijgt hij een nat verenpak :) ,maar door die kleine ruimte
kan hij ook geen kant op als je kortwieken eng vind

Loekie zijn vleugels waren in een mum van tijd weer normaal en hij vliegt goed en kan hem zo op mijn vinger op laten stappen
Ik sproei hem ook lekker nat met lauwwater en dan blijft hij ook relax op mijn vinger zitten

succes,geduld is een schone zaak! ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: september 03, 2009, 15:45:56 pm »
Ik denk dat Keesje eerst goed tam moet worden buiten de kooi. Als hij dan buiten de kooi bij jou opstapt omdat hij dat leuk vindt, dan ben je een stuk verder. Daarnaast moet Keesje het leuk vinden om uit zijn kooi te komen, dus buiten de kooi niet alleen oefenen met opstappen, maar ook leuke dingen doen (opstappen is nou niet het allerleukste om te leren voor een klein dwergpapegaaitje). Leuke dingen doen is bijv lekker met hem lopen door de kamer en veel te kletsen, maar vooral leuk is om hem lekker bij je te nemen, lekker kroelen, hem lekker aan jou warmte en jou vingers te laten wennen, af en toe een lekker hapje, wat grappige onderzoeksdingetjes op je schoot, een houtje, een grote kraal, een knijper (bedenk maar). En pas als Keesje jou heel leuk vindt en jou volkomen vetrouwt zal hij pas vanuit zijn kooi opstappen. Vanuit de kooi opstappen is bijna het laatste wat hij zal leren in zijn proces van tam worden. Een dwergpapegaaitje vindt het in eerste instantie niet erg om in zijn kooi te moeten blijven, dus dat moet je nooit als straf of als konsekwentie gebruiken.

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #4 Gepost op: september 03, 2009, 18:50:07 pm »
dankje wel allemaal...
Lejah jou heb ik op een ander forum geantwoord ;D

Keesje is gewiekt,dat heb ik zelf gedaan en niks eng aan  :-[
en het  bijten ja dat doet hij weleens maar ik ben iemand die daar niet bang van is (vanochtend heeft hij me tot 2x toe HARD gebeten zo lekker aan je velletje weetje wel)
maar ik geef geen krimp..

ik ben inderdaad vanochtend begonnen met het "mij leuk maken"en hij is met me meegeweest door het huis met klusjes enzo..
ondertussen aai ik hem en kletsen we volop  :)
hij vind dat heel leuk en geniet ook echt dus moet ik me daar meer op focussen denk ik... de rest volgt wel...
dank jullie wel!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: september 03, 2009, 21:27:35 pm »
Kijk, zo ben je goed bezig inderdaad! Zorg maar dat hij het hartstikke leuk vindt om bij jou te zijn en dus graag op gaat stappen! ;)

Bart

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 03, 2009, 21:42:41 pm »
Mijn pyrrhura stapt alleen maar op mijn schouder, haha, mijn hand ziet die als een tja, een vijand, en dan komt me schouder, en binnen 2seconde is ie er!

Succes ermee!

tio

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 04, 2009, 10:33:46 am »
Hoi hoi

Ik ben het er mee eens... eerst buiten de kooi laten wennen. Als het beestje het leuk vind buiten de kooi kan je een stapje verder gaan. Geef'em een stukje papier, zijn ze meestal helemaal gek op. Ga zelf reepjes afscheuren, dat geluid worden ze vaak helemaal wild van. Als die dat leuk vind kan je'em op die manier uit de kooi lokken, het scheurgeluid maakt'em wel nieuwschierig.

Binnen de kooi is zijn veilige haven, als je'em daar gaat bedreigen maak je geen vrienden ;)

Het bijten zou ik wel direct afleren. Zelf heb ik dat gedaan door de vogel in een plastic pakkie te doen als die me had gebeten. En dan uit het zicht zetten. Dat vind'tie absoluut niet leuk, na een minuutje verveeld'ie zich rot. Ik liet'em er zo 5 of 10 min inzitten. Zo assosieerd hij dat bijten een vervelend gevolg heeft. Tegenwoordig bijt de mijne ook niet meer dus het heeft goed gewerkt.

succes ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: september 04, 2009, 19:55:08 pm »
Zeker een plastic bakkie ipv een plastic pakkie?  :)

tio

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 04, 2009, 22:31:43 pm »
Zeker een plastic bakkie ipv een plastic pakkie?  :)
:) :thumsup:

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #10 Gepost op: september 05, 2009, 00:08:54 am »
misschien eens een pijnboom pitje als lokkertje gebruiken?
sommige vogels vinden het eerst niets, maar als ze eenmaal de smaak hebben geproefd :o ;D

leuke vogeltjes hoor Forpusjes :hart:

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #11 Gepost op: september 05, 2009, 10:39:51 am »
ik heb dus pijnboompitjes gekocht al gelijk toen ik hem had :)
maarre hij moet ze NIET

tis een draak maar ik ga idd gewoon een "strafhokje"verzinnen.. Doos ofzo
en als hij dan hapt mag hij daar even in..

ik moet zeggen dat ik steeds meer doorkrijg dat ik keesje als een "grote"papegaai moet behandelen en niet als mn grasparkiet..
moby (grasje) die wist dat hij niet mocht bijten en als hij het deed keek ik hem boos aan en zei NEE en dan deed hij het niet..
Keesje hapt gewoon door DE draak!!

hij weet percies wat hij wel en niet wil en ik moet dan de baas wezen ookal is dat soms heel moeilijk regenover zown groene erwt ;D

Bart

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 05, 2009, 11:43:23 am »
Mijne is dol op appel / nectarine, daar is het mij mee gelukt, op me hand zitten dan,
Hij zit altijd al op me schouder maar niks met me hand!

Succes ermee!
:thumsup:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: september 05, 2009, 11:43:44 am »
ik moet zeggen dat ik steeds meer doorkrijg dat ik keesje als een "grote"papegaai moet behandelen en niet als mn grasparkiet..
moby (grasje) die wist dat hij niet mocht bijten en als hij het deed keek ik hem boos aan en zei NEE en dan deed hij het niet..
Keesje hapt gewoon door DE draak!!

hij weet percies wat hij wel en niet wil en ik moet dan de baas wezen ookal is dat soms heel moeilijk regenover zown groene erwt ;D

;D

Haha, je moet Keesje zelfs niet als een grote papegaai behandelen, maar meer als een monster van een dwergpapegaaitje! :)
Mijn edels zijn veel makkelijker en gehoorzamer dan mijn dwergpapegaaitjes!   :)
Eerst tam maken buiten de kooi en als je dan bijv op de bank zit en keesje bijt, dan hopla Keesje op de grond, helemaal in zijn uppie en dat is niet leuk en dan na een minuutje weer oppakken en vrolijk opnieuw beginnen.

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #14 Gepost op: september 05, 2009, 16:25:54 pm »
ja op de grond... :-[
dan klimt hij via DE HOND weer naar boven ;D
wij hebben van die honden die met vogels opgegroeit zijn en het als mini hondjes behandelen.. dus hoord bij de roedel :seestars:

en ik bedoelde meer keesje als een Amazone..
want ik moet zeggen die amazone van mn pa reageerd eigenlijkhet zelfde als Keesje....