Auteur Topic: Blijven Paren  (gelezen 2309 keer)

Cora78

• Gast
Blijven Paren
« Gepost op: september 08, 2009, 10:51:31 am »
Hallo Allemaal

Dit word nogal een lang verhaal dus ga maar even onderuit als je zin heb ;)

Ik heb in mei 2006 een jonge parkiet gekocht Kokkie, heel leuk erg tam en alles ok mee.
In Augustus 2007 kwam een vriendin met een parkiet aan die ze gevonden had hier in de wijk.
Hij was erg uitgeput en een aantal nagels waren eraf en zaten onder het bloed,
IK ben met hem naar de arts geweest maar voor de rest was alles in orde alleen zijn nagels zijn nooit meer aangegeroeid.

Nou alles ging goed tussen die twee, Kokkie toevallig een pop en Peppie een man.
Ze zijn dikke vrienden Kokkie is de baas maar dat vind Peppie niet erg :)
Nu was Kokkie in het voorjaar zichzelf niet meer vond ik, ze was erg pinnig en ze zat heel vreemd op haar stok.
Ik ben toen met haar naar de arts geweest want ik dacht aan wormen maar nee dat was het toch niet.
De arts dacht dat het kon zijn dat het een soort nestdrang was, dit kon best zo zijn want toen ik Peppie
er nog niet bij had is Kokkie ook een keer eieren gaan leggen op de bodem deze heb ik na me te informeren na de broedperiode weggehaald.

Nu kon ik dus het beste een hokje op hangen volgens de arts, hier was ik niet echt blij mee want ik had de spookverhalen natuurlijk ook al gelezen en
wilde eigenlijk helemaal geen nest, en ok misschien stom maar ik dacht dat Peppie het niet zou lukken want Kokkie zit telkens voor hem en hij weet zich er geen raad mee ;)

Toch maar een kast gekocht en heel veel gelezen natuurlijk en ja hoor binnen 1 Dag(maart2009) zat er een ei in !!!!
Ik wist niet wat ik zag 1 dag ....ik vond dat ongelovelijk maar ok ..... Peppie wist inneens hoe het moest en die ging flink van bil met Kok  :CENS

Nou dit ging allemaal heel goed van de 7 eieren zijn er 3 uitgekomen allemaal even mooi, Kokkie zorgde er heel goed voor en ook wij mogen er gewoon bij.
Peppie doet er niks mee die snap dat allemaal niet lijkt er bang van te zijn, maar die snap nu dus wel wat anders!
Die wil nu alleen nog maar paren en MOEST ik het nestkast weer terug hangen want Kokkie zat alweer met een dikke onderbuik en toen binnen een maand nadat de Laatste was uitgevlogen had ik weer een nest waar ik echt niet blij mee was.
Nu van de 7 eieren zijn er 6 uitgekomen ook allemaal weer gezond. Wel was ik toen bang dat er misschien wat met MIJN kokkie gebeurde, raak ze uitgeput, word het niet teveel voor haar dat soort vragen zat ik dus mee, maar ook alles ging dit keer weer goed en na het uitvliegen had ik voor elke vogel weer een plekje gevonden.

Peppie was ook weer wat afgekoeld en liet zijn vrouwtje nu ook even met rust tot vorige week ....  ze zijn weer flink van bil gegaan, je doet er niks tegen ze reageren toch niet en  ja hoor je zag bij Kokkie alweer een bult onder haar buikje  :( :o
Ik heb het nestkastje maar weer opgehangen Zondagavond en ja hoor gisterenochtend lag er alweer een ei in :seestars:
Nu gingen ze gisteren weer van bil en heb ik ze maar apart gezet ik weet het ook even niet meer??????
Moet ik ze nu weghalen dan?
Dat vind ik ook weer zielig, Kokkie kan het en er kom misschien toch wat uit???
Peppie heeft ze op zich niet nodig want die doet er toch niks mee, die geeft geen eten dat pakt Kokkie allemaal zelf.
Alleen vind het toch ook wel sneu dat ze apart zitten Kokkie heeft nog gezelschap van een jong uit haar 2e nest Pico maar Peppie zit helemaal alleen
 maar dit kan toch niet hier raakt ze toch van uitgeput???
Ik weet het nu even niet meer de arts zegt weg halen, maar dat gaat toch lichtjes tegen me principe in, het is toch ook weer leven?????
Ik zag dat 2 nestjes per jaar maximaal is maar er zullen er toch wel meer zijn die zo extreem zijn? Het is toch een koppel moet ik dat wel uit elkaar halen?
Ik wil ook eigenlijk niet met 2 kooien zitten want ik heb een mooie volliere.
Nou een heel verhaal maar ik hoop dat iemand hier raad mee weet
Groetjes Cora

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
Re:Blijven Paren
« Reactie #1 Gepost op: september 08, 2009, 15:42:25 pm »
Uit je verhaal neem ik aan dat het om grasparkieten gaat...
Die moet je tegen zichzelf beschermen, zolang jij het hok laat hangen zal ze door gaan en legt of broed ze zich dood. Het is erg vermoeiend en daarom zeggen we maar 2 rondjes laten doen.
Als het blok weg is zal ze mss nog 2 eitjes op de grond leggen maar daarna stopt ze vanzelf. Als je het blok geeft moedig je haar aan dus.
En apart zetten hoeft niet, ze zullen ook paren zonder blok alleen de pop gaat er niet van leggen, dat doet ze alleen als het blok er is. Hier hangen geen blokken meer maar er wordt nog best gewip wapt, maar geen eitjes.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2009, 15:43:58 pm door Nicky »

Cora78

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 09, 2009, 09:28:22 am »
Uit je verhaal neem ik aan dat het om grasparkieten gaat...
Die moet je tegen zichzelf beschermen, zolang jij het hok laat hangen zal ze door gaan en legt of broed ze zich dood. Het is erg vermoeiend en daarom zeggen we maar 2 rondjes laten doen.
Als het blok weg is zal ze mss nog 2 eitjes op de grond leggen maar daarna stopt ze vanzelf. Als je het blok geeft moedig je haar aan dus.
En apart zetten hoeft niet, ze zullen ook paren zonder blok alleen de pop gaat er niet van leggen, dat doet ze alleen als het blok er is. Hier hangen geen blokken meer maar er wordt nog best gewip wapt, maar geen eitjes.

Ja ik had dus inderdaad het hok weggehaald maar ook weer terug gehangen omdat ze die bult had onder haar buik.
Maar moet ik nu het hok met ei weghalen en hem er gewoon weer bij doen?
En als ze nou weer eitjes op de grond legt moet ik die dan gelijk weg halen?
En stom van me ja het zijn inderdaad grasparkieten
Bedankt voor je reactie :thumsup:

theroriba

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 09, 2009, 11:40:40 am »
ik heb er bij in de voliere een koppeltje zitten die als ik het kasje weg haal ze nog zeker 2 maanden door gaan met paaren en eieren leggen maar ik haal ze gelijk weer weg die eieren , gaat al een paar jaar goed.
groeten ron

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #4 Gepost op: september 09, 2009, 12:09:43 pm »

ik heb er bij in de voliere een koppeltje zitten die als ik het kasje weg haal ze nog zeker 2 maanden door gaan met paaren en eieren leggen maar ik haal ze gelijk weer weg die eieren , gaat al een paar jaar goed.
groeten ron

Als je de eitjes gelijk weg haalt stimuleer je de pop om eitjes te blijven leggen. Je zou de eitjes moeten laten liggen tot dat de pop er geen interesse meer in heeft na enkele weken. Ze zal nl na het 2e-3e eitje gaan broeden als het goed is.
Als je de eitjes steeds direct weghaalt zoals je adviseert, krijgt de pop op een gegeven moment een giga kalktekort. Ook put het de vogel op een gegeven moment uit.

groetjes, Nel

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #5 Gepost op: september 09, 2009, 13:00:43 pm »
Bij grasparkieten moet je uiteindelijk wel het blok weghalen omdat ze anders doorgaan, interesse houden ze dus. Zeker als je meerdere vogels hebt maak je die ook aan de gang met blokken.
Wat je wel zou kunnen doen is de eitjes vervangen door nepeitjes. En als ze dan idd het blok zelf in de steek laat uiteindelijk omdat ze voelt dat het niets meer wordt het blok weghalen.
Maar mijn ervaring is blok weg en het houd wel op na een poosje. Zeker omdat ze al 2 nesten heeft gehad.
Het is mooi geweest, ze moet aansterken nu. En ook broeden op nepeitjes kost energie.

theroriba

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 09, 2009, 18:19:55 pm »
BIJ MIJ BLIJVEN ZE GEWOON OP DE GROND DOOR BROEDEN  DUS BLIJF IK DE EIEREN MAAR WEG HALEN TOT ZE ZELF STOPT

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2009, 20:00:52 pm »
BIJ MIJ BLIJVEN ZE GEWOON OP DE GROND DOOR BROEDEN  DUS BLIJF IK DE EIEREN MAAR WEG HALEN TOT ZE ZELF STOPT

Grasparkieten? Jeetje!

Cora78

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 10, 2009, 09:22:47 am »
Nou ik heb het broedhokje weggehaald daar zaten inmiddels 2 eieren in, ik had meneer apart gezet maar
zij is niet zo standvastig met haar partner want nu zat haar jong Pico op dr rug :o
Ook heb ik Peppie maar weer terug gedaan, ik hoop dat ze er snel mee stoppen.
Ik gooi er ook een doek overheen dat werd geadviseerd in een dierenwinkel zo maak je hun dagen wat korter  :CENS

En nog even over dat kalk terkort ik geef vitamine druppels en grit dan krijg ze toch voldoende kalk binnen?
Zo'n Sepia steen en een roze steen hangen er ook in.
Ook heel typisch bij haar is dat ze nooit fruit eet maar zodra ze gaat broeden wil ze elke dag heel veel appel.

Iedereen bedankt voor de reactie weer :thumsup:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: september 10, 2009, 10:28:22 am »
appel ajb niet elke dag veel geven... Dat kan in de krop gaan gisten en daar wordt ze dan ziek van.
Heb dat eens bij een Catharina gehad die daar gek op was...  :cry:

Cora78

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 10, 2009, 12:34:00 pm »
appel ajb niet elke dag veel geven... Dat kan in de krop gaan gisten en daar wordt ze dan ziek van.
Heb dat eens bij een Catharina gehad die daar gek op was...  :cry:
Ach echt waar, dat wist ik niet, gelukkig niet gebeurd maar voortaan zeker even op letten ja.
Bedankt voor je tip.
Groetjes Cora