Auteur Topic: Nieuw vriendje erbij nemen..  (gelezen 2579 keer)

Serena20

• Gast
Nieuw vriendje erbij nemen..
« Gepost op: november 02, 2009, 14:22:33 pm »
Hey hey allemaal

Tis alweer een tijd geleden dat ik wat gepost heb hier..
Maar ik heb begin van t jaar een Aga (roseicollis) in huis genomen, alleen nu zit ik toch te denken om een vriendje voor Sweety erbij te nemen. lijkt me namelijk heel erg leuk!
Heb al veel info gevonden op i-net gelukkig, alleen zitten er nog een paar vragen aan vast..

Ik weet het geslacht van Sweet niet, kan natuurlijk een bekkentest bij een kweker laten doen, maar stel ik zou een pop en mannetje bij elkaar hebben, kan altijd gebeuren dat de uitslag van een bekkentest niet 100% zeker is.. dan is de kans natuurlijk groot dat er kleine agaatjes komen.. opzich hartstikke leuk..
Maar hoevaak zou dat gebeuren dat er een 'nestje' komt, 1 of 2 keer per jaar, of is dat een stuk meer dat er jonkies kunnen komen?
Ben namelijk niet van plan om echt te gaan kweken of iets, en anders wil ik toch wel graag dat ik 100% zeker weet dat ik een pop bij pop en man bij man heb!

En dan nog een laatste vraag, wie weet nog een goede betrouwbare kweker in Arnhem/omgeving?

Natuurlijk zijn verder tips/advies altijd welkom :thumsup: en ik hoop dat ik eindelijk een leuk vriendje voor onze Sweet kan vinden en natuurlijk dat het klikt! :hart: dat is het belangrijkste natuurlijk..

Groetjes Serena & Sweety!

Bart

• Gast
Re:Nieuw vriendje erbij nemen..
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2009, 19:59:17 pm »
succes met je zoektocht! ;)

Serena20

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2009, 20:17:56 pm »
Dankjewel..
Hoop alleen dat ik wat reacties krijg over Kwekers in Arnhem, de rest komt wel goed..

Offline coco

• Birds are the most amazing thing in the world
  • Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Welkom op de site
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2009, 21:30:10 pm »
veel succes jammer dat er nog geen reacties zijn

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: november 03, 2009, 08:29:42 am »
Hoi Serena
Je moet bij aga's nooit een pop bij een pop doen! Dat wordt bijna altijd knokken en heftig ook, met zeer akelige gevolgen!
Daarom is het wel handig te weten welk geslacht Sweet heeft. Een bekkentest is niet 100% betrouwbaar en zou ik daarom niet doen. je kan geslacht laten bepalen door een dna-test, dan trek je veertjes uit de borst en dat stuur je dan op, bijv naar Gendika, kost iets van 22 euro. www.gendika.com
Of je zet er op de gok een vriendje bij, dat kan wel, maar dan moet je goed opletten. En dan moet je er rekening mee houden dat het kan gebeuren (zeker in geval van pop-pop) dat je ze in aparte kooien moet zetten. Je moet ze sowieso apart zetten in het begin en langzaam buiten de kooi aan elkaar laten wennen voor ze samen kunnen.
Aga's kunnen met gemak meer dan 2 nestjes per jaar hebben, dat is niet goed voor ze, maar vertel ze dat maar eens! :) Sommige popjes zijn echte broedkipjes. je zou de eitjes dan kunnen vervangen voor nepeitjes.
Ik heb op dit moment kleine aga-kuikentjes zitten, over een week of 2 a 3 mogen ze verhuizen. Maar ik woon niet echt in de buurt van Arnhem. Ik woon in Krommenie N-H. Kijk maar eens hier (hoewel de foto's het door een storing niet aldoor doen):
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=33396.45
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=29522.105
Maar als je interesse hebt, kan je een pb sturen en dan geef ik je wel info en fotootjes. ;)

Bart

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 03, 2009, 14:21:20 pm »
daar zal je vast wel wat aan hebben! :thumsup:

arnootje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 03, 2009, 17:45:10 pm »
Hoi Serena
Je moet bij aga's nooit een pop bij een pop doen! Dat wordt bijna altijd knokken en heftig ook, met zeer akelige gevolgen!
Daarom is het wel handig te weten welk geslacht Sweet heeft. Een bekkentest is niet 100% betrouwbaar en zou ik daarom niet doen. je kan geslacht laten bepalen door een dna-test, dan trek je veertjes uit de borst en dat stuur je dan op, bijv naar Gendika, kost iets van 22 euro. www.gendika.com
Of je zet er op de gok een vriendje bij, dat kan wel, maar dan moet je goed opletten. En dan moet je er rekening mee houden dat het kan gebeuren (zeker in geval van pop-pop) dat je ze in aparte kooien moet zetten. Je moet ze sowieso apart zetten in het begin en langzaam buiten de kooi aan elkaar laten wennen voor ze samen kunnen.
Aga's kunnen met gemak meer dan 2 nestjes per jaar hebben, dat is niet goed voor ze, maar vertel ze dat maar eens! :) Sommige popjes zijn echte broedkipjes. je zou de eitjes dan kunnen vervangen voor nepeitjes.
Ik heb op dit moment kleine aga-kuikentjes zitten, over een week of 2 a 3 mogen ze verhuizen. Maar ik woon niet echt in de buurt van Arnhem. Ik woon in Krommenie N-H. Kijk maar eens hier (hoewel de foto's het door een storing niet aldoor doen):
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=33396.45
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=29522.105
Maar als je interesse hebt, kan je een pb sturen en dan geef ik je wel info en fotootjes. ;)

Let je wel op dat sweety verwant is aan Mukkie, Serena heeft Sweety in begin van 2009 bij mij gekocht. Gewoon even ter Info. ;)

Maar ik denk dat je er goed aan doet om een Maatje voor sweety erbij te nemen. Voordeel is wel dat sweety niet met de hand is groot gebracht dus echt vogel is, dus andere vogels ook makkelijker zou accepteren is mijn mening.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2009, 17:47:25 pm door arnootje »

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: november 04, 2009, 08:19:48 am »
Nee dat wist ik niet dat Sweety verwant is aan Mukkie! Leuk! One big happy family! ;)
Maar als er geen kleintjes mogen komen van Serena dan is dat probleem met eventuele nepeitjes zo opgelost. ;)

Ik heb wel (veel) handopgevoede vogels, maar dat heeft bij mij nog nooit tot acceptatieproblemen geleid. Kijk maar naar Knijster en Mukkie, Knijster is (door mij) met de hand groot gebracht (maar wel met brusjes) en die zat uiteindelijk ook nog dezelfde dag met Mukkie in 1 kooi. En Knijster is niet de enige waar het goed gaat. Maar dat is oftopic. ;)

Serena20

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 04, 2009, 11:19:14 am »
Hallo

Dankjewel voor de reacties!
Ik denk dat ik gewoon op zoek ga naar een goede kweker, sweety meeneem, bekkentestje doen, en vandaaruit een maatje zoeken.. en mocht het gebeuren dat het toch een koppel word met een nestje.. vinden we daar ook wel weer een oplossing voor :thumsup:..
Arno heb jij toevallig geen maatje in de aanbieding? haha =D
In ieder gevalt bedankt voor het advies allemaal, en ik laat in de loop vd tijd nog wel weten hoe t gaat, en zodra dr een vriendje bij is zet ik het ook gelijk erop!

arnootje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 04, 2009, 17:49:47 pm »
Hallo

Dankjewel voor de reacties!
Ik denk dat ik gewoon op zoek ga naar een goede kweker, sweety meeneem, bekkentestje doen, en vandaaruit een maatje zoeken.. en mocht het gebeuren dat het toch een koppel word met een nestje.. vinden we daar ook wel weer een oplossing voor :thumsup:..
Arno heb jij toevallig geen maatje in de aanbieding? haha =D
In ieder gevalt bedankt voor het advies allemaal, en ik laat in de loop vd tijd nog wel weten hoe t gaat, en zodra dr een vriendje bij is zet ik het ook gelijk erop!

Nee ik heb geen Aga's meer, Pino het gele vrouwtje is overleden en het mannetje de vader van sweety is verhuisd naar Lejah.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: november 04, 2009, 19:36:41 pm »
Nee ik heb geen Aga's meer, Pino het gele vrouwtje is overleden en het mannetje de vader van sweety is verhuisd naar Lejah.

En Mukkie heeft hier dus een paar kleintjes, maar dan met mijn Knijster! Dus ik heb hier halfbrusjes van jou Sweety! ;)
Dat bedoelde ik met one big happy family! :)

Serena20

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: november 14, 2009, 21:25:53 pm »
Tis inderdaad een Happy Family ja haha, wel leuk dat Mukkie dan de vader is van onze Sweet, alleen jammer van zn moedertje..
Zoektoch verloopt eigenlijk wel goed, alleen we stellen het iets uit met, op dit moment lukt het nog eventjes niet, ik denk dat het rond februari word voor een maatje..

Denk dat dat beter is, Sweety zit sowieso nog een beetje in die 'broedperiode' dus is af en toe nog niet helemaal dr eigen, en dalijk in begin januari (misschien eerder of later) heb ik dr sowieso even geen tijd voor, mn vriend & ik zijn namelijk in verwachting en dan uitgeteld! :dance: dus neem daarna rustig mn tijd dr voor, wanneer de dag goed ingepland word want weet dat nu nog niet natuurlijk..

Groetjes! :bye: