Auteur Topic: Senegal Papegaai (Bonte boertje)  (gelezen 19280 keer)

josimar

• Gast
Senegal Papegaai (Bonte boertje)
« Gepost op: december 23, 2009, 22:29:41 pm »
Hallo
Ik wil graag een halsband parkiet voor in huis,heeft iemand daar ervaring mee.
Zijn het schreeuwers en kunnen ze praten.
Is het aan te raden of niet.
Josimar

Edit 180sonic: Titel verduidelijkt.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2010, 17:23:06 pm door 180sonic »

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Halsband parkiet
« Reactie #1 Gepost op: december 24, 2009, 00:30:40 am »
hoi josimar,

welkom op het forum,
goed dat je wat rond vraagt, je moet je goed orienteren voor je een vogel in huis neemt, een halsbandparkiet of welke soort dan ook!
Hoeveel tijd en ruimte heb je voor de vogel? Hoe is je woonsituatie?
Deze dingen zijn namelijk wel afhankelijk van het resultaat op je vogel..

In een druk huishouden met bijvoorbeeld kleine kinderen of andere huisdieren als honden,
zal een vogel snel het drukke of luidruchtige gedrag overnemen!
Schreeuwen doen ze allemaal wel eens, de hoeveelheid en het volume is meer afhankelijk van JOUW opvoeding en aandacht,
dit geld ook voor praten.. als jij er veel tijd en aandacht aan besteed gaat dat helemaal goed komen,
doe je dat niet.. zal hij geen woordje kunnen doen.. (ze praten niet he, ze doen je na :) )

ik hoop dat ik je zo al wat op weg geholpen heb!

groetjes nic

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #2 Gepost op: december 24, 2009, 09:08:49 am »
Hoi hoi,
hier mijn "mening"en ervaring...
Ik heb ook een halsband gehad,verschrikkelijk leuke beesten! heel pienter..
maar,halsbanden staan wel bekend om hun goed ontwikkelde stembanden  ;D
maar wat Sonic zei het ligt aan een heleboel dingen..
heb je kleine kinderen? want drukte maakt onrustig dus meer lawaai.
en als de vogel veel aandacht krijgt en "uitdagingen"dan zal hij minder geluid maken..

eigenlijk is het simpel,
als je een kind hele dagen binnen houd en niks mag word het kind luidruchtig en vervelend..
Zo ook je vogel.. speel je ermee,voed je het op dan zal het vogeltje ook "moe"zijn en tevreden slapen..

en een ruime kooi met speeltjes doet ook wonderen ;)
hopelijk kan je er wat mee!

groetjes!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: december 24, 2009, 11:43:51 am »
eigenlijk is het simpel,
als je een kind hele dagen binnen houd en niks mag word het kind luidruchtig en vervelend..
Zo ook je vogel.. speel je ermee,voed je het op dan zal het vogeltje ook "moe"zijn en tevreden slapen..

Een vogel is geen kind. Daarom is de opvoeding ook anders dan dat van een kind. Ik vind dit geen goede vergelijking en daarom ook een slecht advies.

De opvoeding van een vogel is vergelijkbaar met dat van honden. Een vogel snapt bijvoorbeeld "Nee" niet. Als de vogel schreeuwt en jij reageert daarop met "Nee", dan heeft de vogel direct door dat als hij schreeuwt zijn aandacht krijgt en zal het schreeuwen gaan gebruiken om aandacht te krijgen. Dit is dus een voorbeeld van de ontwikkeling van het gedrag van je vogel naar hoe jij hem of haar opvoedt.

Consequent zijn in de opvoeding is de beste basis. Er staan hier op het forum genoeg tips over de opvoeding.

De ene vogel vindt het geweldig om bezig gehouden te worden, de andere weer niet. De een zit graag bij je, de ander weer niet. Etc. Iedere vogel heeft zijn eigen karakter.

Maar hoe goed je de vogel ook hebt opgevoed. Hij of zij zal altijd (zoals ik het altijd noem) de gekke 5 minuten hebben. Kabaal maken ze immers allemaal. Ieder soort maakt andere geluiden. Waardoor voor iedereen een soort anders ervaren wordt. De een vindt het niet erg als een vogel schreeuwt, dan ander wordt er gek van. Je moet dus voor jezelf gaan proberen te bepalen wat voor jou (en je gezin) acceptabel en aanvaardbaar is. Het beste zou zijn dat je bij anderen in huis mag ervaren hoe een soort is. En ook dit is natuurlijk betrekkelijk ivm de verschillen van karakter en opvoeding.

Succes met je zoektocht.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: december 24, 2009, 11:56:15 am »
Ik zou gek worden als ik elke dag met mijn vogels moet spelen etc... Ze zijn hier alle drie heel tevreden ook als er dagen zijn dat ze niet echt gerichte aandacht krijgen voor een bepaalde tijd. Ze krijgen aandacht als ik toevallig langs de kooien loop, er is  interactie genoeg, maar het is echt niet zo dat ik vind dat ik ze dagelijks bezig moet houden.. Het zijn ook geen schreeuwers, want op schreeuwen wordt niet gereageerd. Gekke 5 minuten? Als dat dan moet zijn dat Sjakko zijn repertoire af gaat steken, dan is dat echt alles bij mij.. Maar inderdaad, de meeste vogels zullen elke dag wel even roepen, schreeuwen oid, ik zal wel mazzel hebben ???

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #5 Gepost op: december 24, 2009, 12:00:53 pm »
Nou Sorry,..
Maar ik bedoelde niet dat je een vogel het zelfde moet opvoeden......

ik bedoelde alleen dat als je een kind een week binnenhoud dan barst hij/zij ook van de energie...

oke nou zal ik het anders Formuleren:

Als je een Hond hele dagen binnen houd,gaat de hond irritant doen en blaffen,
Als je een "energieke"vogel continu alleen in een hok stopt en er niks mee doet is de kans GROTER dat de vogel gaat schreeuwen.

Zo beter?

twas alleen een voorbeeldje,en ik zie wel degelijk in de praktijk dat als je we niks mee doet de vogel meer kabaal gaat maken,
ook logisch want de vogel wilt aandacht.

en idd wat geluid betreft iedere vogel maakt geluid,ik bijv. vind het gekras van een grasparkiet tenenkrommend. maar de ander zal er geen last van hebben,

tis maar net waar je tegen kan.
Succes!

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #6 Gepost op: december 24, 2009, 12:05:05 pm »
Nou blijkbaar Formuleer is alles fout :-[

Hoe je met je vogel omgaat bepaal je zelf,
de 1 is er heledagen mee aan de sjouw de ander niet.
Tis maar net hoe jij het wil..

maar je vroeg over een halsband.
de Halsband kan schreeuwen maar wat ik van mijn halsband heb gezien is dat niet continu..
hij schreewde weleens maar niet om te zeggen POE nou verschrikkelijk maar nogmaals dat is MIJN ervaring.

of de halsband je na kan praten weet ik eigenlijk niet de mijne maakte wel gekke geluidjes  maar echt praten deed hij niet.
 zo dat was het!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: december 24, 2009, 12:08:31 pm »
oke nou zal ik het anders Formuleren:

Als je een Hond hele dagen binnen houd,gaat de hond irritant doen en blaffen,
Als je een "energieke"vogel continu alleen in een hok stopt en er niks mee doet is de kans GROTER dat de vogel gaat schreeuwen.

Zo beter?

Oke.

Dat is niet het geval als ze niet beter weten. Natuurlijk zullen ze hun energie kwijt moeten. Dat zal alleen naar mijn mening bij honden meer zijn als bij vogels.

De fout die vaak gemaakt wordt is dat in het begin alle aandacht wordt gegeven, en als het dan een keer niet kan krijg je situaties zoals jij schetst.

Als jij je vogel altijd maar bezig houdt en vervolgens lukt je dat niet meer, of je hebt er geen zin in dan zal de vogel idd gaan vragen naar aandacht.

Dit is dus het stukje consequent opvoeden. Pak dit direct op de goede manier op. Denk hier goed overna. Leer de vogel een ritme in de dagelijkse dingen en je zult minder problemen hebben met aandacht vragen in welke vorm dan ook.

Een vogel die niet beter weet dan dat hij zichzelf moet vermaken, zal ook niet gaan zeuren om aandacht.

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #8 Gepost op: december 24, 2009, 12:24:21 pm »
Maar dat is ook VAAK de reden dat mensen klagen over geluid..
als ze ze net hebben is het 24 uur perdag leuk leuk maar na een tijd zwakt het af en word de vogel "vervelend"

maar ben het  met je eens  ;)

josimar

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 24, 2009, 19:00:57 pm »
Jeetje geen ruzie maken hoor ,ik ben veel te blij met jullie tips.
Maar ik zit te dubben voor een papegaai of een halsband parkiet.
Heb zelf  buiten een voliere met parkieten en wil graag iets binnen hebben.
Een halsband lijkt me iets makkelijker dan een papegaai.
We zijn met z'n tweeen thuis ,kids de deur uit en de hele dag thuis.
Oke ,bedankt voor jullie tips.
Josimar.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #10 Gepost op: december 24, 2009, 19:33:26 pm »
het is nogal een verschil hoor, een papegaai of een halsband..
misschien moet je een kruising nemen tussen de 2..

een kleinere papegaaien soort.. zoals een pyrrhura of bonteboertje

dat je samen thuis bent bied je de mogelijkheid tot het nemen van 1.
natuurlijk is het met soort genootjes misschien leuker.. maar als je veeeeel thuis bent zeker niet verplicht!

waarom is je voorkeur een halsband parkiet eigenlijk?

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #11 Gepost op: december 24, 2009, 21:43:39 pm »
Ik heb papegaaien (3x grijze roodstaart en 2x geel voorhoofd amazone ) en ik heb een gele halsband pop ( die met 2 valkparkieten samen zit)

Mijn ervaring hier is dat al mijn vogels rustig zijn ... en ik heb 2 kinderen, 2 honden en een kat ... een druk gezinnetje dus ...

Turbo ( de halsband) is een speelse gezellige en stoute vogel , ze praat ( hoi , kom maar , ohhh, hallo, jaaaaa )  
en als ik 3x op een dag het typische halsband geluid hoor , is het veel ....
Haar broer heb ik ook een tijdje hier gehad ... precies hetzelfde karakter ... die is nu weer naar zijn eigen baasje waar hij "alleen" woont ,
maar ook niet veel geluid ... wel een hele gezellige kletser en brabbelaar ....

Ook ik laat mijn vogels zichzelf vaak een dagje zelf vermaken ... zijn ze ook vanaf het begin gewend ...
Ze hebben allemaal hun babbeluurtje een stuk of 2 a 3 keer per dag ..... ligt eraan hoeveel ik thuis ben , of er visite is etc ...

Ik persoonlijk vind een halsband aan te raden .... ik weet niet waar je woont , maar je mag altijd komen kijken hier ( Zuid-Holland)

Succes !!

josimar

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 24, 2009, 22:30:23 pm »
Ik heb wat zitten surfen en zag toen een halsband ,vond hem er wel pittig eruit zien.
Had er eigelijk nooit van gehoord.
Nu denk je waar heb ze het over,maar ik heb een papegaai te logeren gehad
ev vond het erg bewerkelijk en die kooi is ook zo groot.
Dus dacht ik een halsband is vast kleiner en ook die kooi.
Josimar (de twijfelaar) :CENS

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #13 Gepost op: december 24, 2009, 22:48:35 pm »
Hihi Turbo! leuke naam voor een halsband ;D

enne we maken geen ruzie hoor ;)
we zijn het alleen niet altijd eens :)
nee dit forum is veel te leuk om ruzie te maken!

Fijne dagen allemaal! :-*

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #14 Gepost op: december 24, 2009, 22:56:17 pm »
Ik heb wat zitten surfen en zag toen een halsband ,vond hem er wel pittig eruit zien.
Had er eigelijk nooit van gehoord.
Nu denk je waar heb ze het over,maar ik heb een papegaai te logeren gehad
ev vond het erg bewerkelijk en die kooi is ook zo groot.
Dus dacht ik een halsband is vast kleiner en ook die kooi.
Josimar (de twijfelaar) :CENS

ik heb hier voor een valkparkiet, 1, een kooi van 40 bij 60 bij 90 cm..
das redelijk enorm voor 1 vogeltje..
maar als je niet veel ruimte hebt kan je niet veel kooi kwijt,
dan is een kleinere vogel, die iets minder ruimte behoeft een beter idee dan een papegaai...
alhoewel.. als hij er vaak uit kan, omdat jullie thuis zijn is een standaard kooi best te doen!