Auteur Topic: Onrustige Catha's  (gelezen 3095 keer)

Thagoony

• Gast
Onrustige Catha's
« Gepost op: juni 20, 2010, 10:26:10 am »
Hallo!

Sinds enkele dagen zijn mijn partner en ik verhuisd naar een 'groenere' omgeving.
We hebben de Catha's nu ook meegenomen en worden nu al gek van hun hyperactieve gekwetter.
Er zijn enkele dingen veranderd,zoals:

- Ze konden bij mijn partner (waar ze voorheen verbleven) bijna iedere dag vrij vliegen
- De vogelrijke omgeving waar we nu wonen en alle nieuwe geluiden en indrukken

Misschien dat het ook een reden kan zijn dat ze nog steeds in een redelijke kleine kooi zitten (daarom lieten we ze ook vaak uitvliegen). Vooral het vrouwtje is zeer actief. Veel gekwetter (en geschreeuw) gaat gepaard met onrustig heen en weer gespring en gefladder. We hadden in het begin zoiets van we laten ze in het nieuwe huis in de kooi wennen, maar nu vragen we ons dus af wat we het beste kunnen doen? Enige suggesties van jullie kant?

Hartelijke groet,

Giel

Offline smie

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Re: Onrustige Catha's
« Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2010, 11:47:20 am »
Probeer de routine die je met de vogels had hetzelfde te houden vogels hebben drie weken tot drie maanden nodig om te wennen  ;)

Thagoony

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2010, 12:04:07 pm »
Okee, dank je...Voorheen stonden de vogels in een studio en vaak met de gordijnen dicht...Nu hebben we een grote woonkamer met veel meer licht. We hebben ze tijdelijk even op de slaapkamer gezet met de gordijnen dicht, met het idee dat ze dat misschien prettiger vinden omdat ze zoiets gewend zijn. We willen ze natuurlijk uiteindelijk wel in de woonkamer, maar hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Stap voor stap (eerst slaapkamer dan woonkamer) of meteen in de woonkamer en dan laten wennen?

Groeten

Busdriver1986

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 20, 2010, 12:28:35 pm »
ik heb nu mijn catharina bijna 2 weken bij mij thuis dus nog niet veel ervaring.

het schreeuwen,hard rennen in de kooi en wapperen met de vleugels komt bij mij ook voor alleen doet hij het bij mij een uurtje 's ochtends en een uurtje 's avonds.
meestal gebeurt dit als ik de gordijnen open of dicht doe. misschien dat ze te snel uit hun dag/nacht ritme gaan ofzo en daar een beetje hyper van worden?

als ik dan lees dat ze bij jou normaal met de gordijnen dicht zaten en nu veel in het licht zitten kan dit misschien 1 van de redenen zijn ?
staan ze toevallig ook niet op de tocht?

anders misschien een iets donkerder plekje opzoeken in de kamer waar ze iets beter kunnen wennen van de overgang van licht naar donker

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: juni 20, 2010, 16:46:53 pm »
Okee, dank je...Voorheen stonden de vogels in een studio en vaak met de gordijnen dicht...Nu hebben we een grote woonkamer met veel meer licht. We hebben ze tijdelijk even op de slaapkamer gezet met de gordijnen dicht, met het idee dat ze dat misschien prettiger vinden omdat ze zoiets gewend zijn. We willen ze natuurlijk uiteindelijk wel in de woonkamer, maar hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Stap voor stap (eerst slaapkamer dan woonkamer) of meteen in de woonkamer en dan laten wennen?

Groeten

Denk dat ze meteen beter in de woonkamer kunnen wennen anders moeten ze twee keer wennen? Denk dat het best snel redelijk zal wennen hoor!  ;)

Thagoony

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2010, 11:23:01 am »
Okee,

Het gedrag blijft hetzelfde. Ze blijven schreeuwen en urenlang onrustig. We worden er langzamerhand gek van. Ze zijn nu al vanaf 9u tot en met 11.30u onrustig door te kooi aan het rennen en aan het schreeuwen. Is loslaten de oplossing of een grotere kooi of nog meer aandacht? Dit gedrag was er altijd al, maar het is nu extreem vervelend, vooral ook gezien de overlast voor buren etc.

Gr.

Thagoony

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 22, 2010, 12:05:08 pm »
We zijn aan het kijken voor een nieuwe kooi voor onze 2 catha's. Hebben een aantal kooien gezien, aangezien onze kooi van nu een beetje aan de kleine kant is.

De maten van de kooi nu zijn: hoogte 63cm (loopt boven rond), breedte 53cm, diepte 36 cm.

Dit zijn kooien die we nu hebben gezien:

- http://www.huisdiergigant.nl/product/2/14/Papegaaienkooien_Strong/STRONG_AURELIA_93025/
- http://www.huisdiergigant.nl/product/4/1059/Vogelkooien/IMAC_TASHA_DUBBEL/

Komen we zo een beetje in de buurt? Hebben jullie nog suggesties?

Alvast bedankt.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: juni 23, 2010, 17:22:54 pm »
Okee,

Het gedrag blijft hetzelfde. Ze blijven schreeuwen en urenlang onrustig. We worden er langzamerhand gek van. Ze zijn nu al vanaf 9u tot en met 11.30u onrustig door te kooi aan het rennen en aan het schreeuwen. Is loslaten de oplossing of een grotere kooi of nog meer aandacht? Dit gedrag was er altijd al, maar het is nu extreem vervelend, vooral ook gezien de overlast voor buren etc.

Gr.

Heel vervelend, maar let aub goed op dat je er geen aandacht aan schenkt.. Negeren van gedrag dat onwenselijk is is het beste om het uit te roeien.. Dus geen aandacht geven als ze zo doen en wel aandacht geven als ze rustig zijn!

Thagoony

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 25, 2010, 11:57:25 am »
We zijn nu een week verder..
De vogels zijn nog steeds even druk, schreeuwen ons de oren van het hoofd, wat resulteert in hoofdpijn en stress. Dit is niet te doen!
Toen ze in de studio van mijn partner zaten, konden ze iedere dag vliegen. Worden ze alleen rustig als ze iedere dag buiten de kooi kunnen? Dat is niet wat wij in gedachten hebben.
Of is een grotere kooi afdoende?

Bij voorbaat dank,

Gr.

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #9 Gepost op: juni 25, 2010, 12:24:11 pm »
Als ze altijd eruit mochten en nu niet meer kunnen flink commentaar maken waarom kan het nu niet meer dan? zodra ze  hun energie buiten de kooi kwijt  kunnen zal dit een positieve situatie gaat worden voor je.  ;)

Thagoony

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 25, 2010, 12:28:24 pm »
Hmm, we wonen nu in een betrekkelijk schoon huis en na 1 keer vrij vliegen op de slaapkamer konden we al weer uitwerpselen van de muur en gordijnen afhalen. Het is eigenlijk vooral het popje dat echt hyperactief is, zelfs vaak ter grote ergernis van het mannetje...We staan nu echt op het punt om een belangrijke beslissing te nemen...en wij maar denken dat catha's juist rustige vogels waren...ons popje maakt meer en vaker lawaai dan een aga...

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #11 Gepost op: juni 25, 2010, 12:46:12 pm »
De beslissing om ze weg te doen zeker, erg is dat als het even niet gaat hoe je wil het dan maar op te ruimen.  :( Je kan ook breder denken aan een leuke vlucht buiten of zo, en als je dat niet ziet zitten zorg dan teminste dat ze in een leuke vlucht bij mensen komen die wel blij zijn met Catharina's.  ;) Niet kwaad bedoeld hoor maar je hoort wel heel vaak ik wil een vogel voor binnen en dit worden ze toch ook weer beu, kan trouwens ook zijn dat je pop broedrijp is en last heeft van dr hormonen.

Thagoony

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 25, 2010, 15:04:11 pm »
Even enige vooringenomenheid uit de weg ruimen, nee, niet wegdoen  ;)...We maken ons gewoon zorgen om onze vogeltjes en willen het beste zoals we dat al 2 jaar willen voor onze vogeltjes. We zijn net naar een winkel geweest en hebben een nieuwe kooi aangeschaft, die een stuk groter is dan die ze nu hebben....de Montana Madeira II. Die is 3 keer groter dan ze nu hebben.

We hebben misschien wat weinig geduld maar hebben het beste voor met onze cathas...

Groet!  ;)

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #13 Gepost op: juni 25, 2010, 16:18:40 pm »
 :thumsup: okee dan is het goed succes!! :thumsup:

Thagoony

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 25, 2010, 16:19:56 pm »
hahaha..tis een combinatie van verhuisstress en hyperactieve vogeltjes....denk dat die grotere kooi wel wat gaat uitmaken.... :)