Auteur Topic: Hangend slapen en voetjes a.h.w. op slot  (gelezen 4839 keer)

Offline VampieraNL

• Lovey & Whiskey
  • Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
  • Dierenleed mag niet!
Hangend slapen en voetjes a.h.w. op slot
« Gepost op: juli 09, 2010, 22:37:06 pm »
Vandaag had ik 't erover met Jane (Diesel). Sommige papegaaien slapen hangend aan de tralies. Je ZOU zeggen, als je slaapt dan verslap je je spieren en zou je van de tralie-muur kletteren. Maar het lijkt wel alsof ze hun klauwtjes 'op slot' kunnen zetten, waardoor ze blijven hangen terwijl ze slapen.
Wie weet hier meer vanaf?

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
Re: Hangend slapen en voetjes a.h.w. op slot
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2010, 22:54:52 pm »
zou niet weten hoe het werkt maar je hoord het idd wel vaker.
Maar ja best logisch want ze slapen zelf ook op stok en donderen dan ook niet van hun stok af.

Het zal dus idd wel een soort slotje zijn

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #2 Gepost op: juli 09, 2010, 23:40:09 pm »
Hihi was ff een denkertje van ons  :)

Ik heb ergens gezien dat de pootjes op slot kunnen, maar nu ik er rustig over nadenk, begin ik te twijfelen of dat niet een docu was geweest over roofvogels  :CENS

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2010, 10:20:53 am »
tja das een moeilijke...

ik zat gelijk te denken van een paard valt ook niet om.. ;D

als iemand het antwoord weet zou ik het ook graag willen lezen best interresant!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: juli 10, 2010, 11:40:53 am »
Ik weet het ook werkelijk niet. Sjakko sliep ook altijd hangend aan de tralies. Ik denk zelf dat ze ergens altijd een soort waakzaamheid hebben omdt het prooidieren zijn en dus ook in de gaten houden dat ze blijven hangen of zitten..

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2010, 14:20:36 pm »
Why don't birds fall off their perches when they sleep?

Lee Hollingsworth, Wildlife Adviser
While human feet are pretty much the same from one person to the next, birds' feet can be quite specialized. There are webbed feet for swimming and the talons of a bird of prey for example.
Passerines, or perching birds, stand on their toes, not the flats of their feet as humans do. Depending on the species, birds sleep while standing or sitting with their feet locked on perches, or cling by their claws to tree-trunks.

Different feet for different needs
The average bird foot has four toes, and typically the first toe (the hallux) is turned backward, while the other three toes face forward. This toe arrangement is known as anisodactyly.
Swifts, which may rest hanging on vertical walls, have all their toes turned forward (pamprodactyl), or can turn them forward when they want.
Woodpeckers have their toes arranged in pairs (zygodactyl), the second and third toes in front, the fourth and hallux behind - this enables them to walk up and down tree trunks with ease.
Birds' feet and toes are mostly tough tendons and bones, covered with heavily scaled skin. There is a limited supply of nerves, blood vessels and muscles and this is what enables them to land on cold metal perches when temperatures drop. When passerines roost, their belly feathers cover their feet to keep them warm. If the weather is especially cold, many passerines will squat to cover their feet as they eat.

A matter of life and death
Going to sleep is a serious business for birds and often a matter of life or death. The roost selected is usually sheltered from the wind, as dry as possible, and out of reach of any predators.
The feet of passerines e.g. sparrows, wrens, warblers, thrushes, to name a few - can do almost anything, from walking to hopping and holding onto nearly any object. They are beautifully adapted for grasping the twigs and similar objects on which they perch.
Two thin tendons, called flexor tendons, extend from the leg muscles down the back of the tarsus bone and attach to the toes. When a bird lands on a perch, these tendons tighten and so the toes lock around the perch. This involuntary reflex keeps a sleeping bird from falling off a perch. The tendons stay tight until the legs straighten.
As the bird stands up, it jumps up, its legs straighten, the tendons relax and the toes unlock to release the feet. Falling asleep doesn’t change the grip, as the weight of the bird keeps the leg in the locked position.

bron: http://www.rspb.org.uk/advice/expert/previous/perch.aspx

vertaling conclusie:
Als een vogel op een stok land, zakt hij door zijn pootjes, waardoor de tenen rond de tak sluiten.
De pees in zijn pootjes strekt aan, door het buigen van het pootje, waardoor hij de tenen omtrekt.

In slaap vallen verandert niet de greep, aangezien het gewicht van de vogel het been in de gesloten positie houdt.
Als het been strekt strekken de tenen zich ook.

Het zijn dus pezen en niet echt spieren..

Ik kan me goed herinneren dat mij pa een keer met een kippen voetje de tenen liet bewegen door aan zo'n peesje te trekken.  tongue2

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2010, 21:07:10 pm »
wat ik wel weet is dat als een vogel bv in een net zit, of ergens anders aan vast zit met zijn pootjes hij deze zelf niet kan openen en dus geen kwestie is van niet willen.

pak maar eens een vogel vast om de nagels te knippen, de voetjes gaan dan vanzelf op "slot" kunnen ze niets aan doen, is een spiertrekking.
vaak lastig bij een behandeling, maar in ieder geval geen onwil ;)

Offline Rianne

• Een trouwere vriend dan een dier zul je nooit vinden!!
  • Pas uitgevlogen
  • Collin en Rosy. Schattig, maar o zo gevaarlijk ;-)
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2010, 22:36:35 pm »
Die van mij slapen ook hangend aan de tralies met pootjes en snavel, was eerst ook bang dat ze zouden vallen, maar blijkbaar hangt/slaapt het lekker. Ze hangen daar de hele nacht ::)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #8 Gepost op: augustus 08, 2010, 13:12:10 pm »
Marcus sliep altijd in zijn tentje, maar van de week lag hij op zijn rug in een hoop takken die in zijn kooi als speel/sloopmateriaal lagen. Ook in zijn tentje ligt hij vaak op zijn rug!

Ik vind het verhaal van die pezen die bij het neerstrijken de pootjes sluiten, erg logisch. De houding van het been is dan meer van belang dan een bewuste actie.
Een interessante vraag!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: november 20, 2010, 19:29:38 pm »
Sjakko slaapt de laatste tijd weer hangend aan de tralies (schuin met de kop naar beneden).. ik vind dat echt zo grappig. Ze heeft het een tijdje niet gedaan, maar tegenwoordig dus weer wel. Als ze om de doek vraagt en ik kom er mee aanlopen, hangt ze al klaar!!  :)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #10 Gepost op: november 29, 2010, 19:50:30 pm »
ik herrinner me nog dat je daar ooit een foto hebt van geplaatst ,getrokken onder het doek

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: november 30, 2010, 09:22:40 am »
Ja dat klopt!!  Wel een niet zo duidelijke, omdat hij alleen onder de doek kan worden genomen, zodra de doek er af gaat gaat ze weer normaal zitten..  ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #12 Gepost op: november 30, 2010, 19:36:36 pm »
zo zie je maar weer dat mijn geheugen nog goed is hé (af en toe)  :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2010, 21:50:44 pm »
cheesy2  Hoe zo zeg je dat Viv? Kan je ook steeds slechter op namen komen etc.? Ik heb er in ieder geval wél last van..

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #14 Gepost op: november 30, 2010, 22:50:04 pm »
ze zeggen dat dat het begin is van alzheimer hé loes

maar zolang je zijn voornaam nog kent ,kan het nog geen kwaad

ik ken hem ,jij ook ?? (zonder googelen)  :)