Auteur Topic: Zieke Parkiet  (gelezen 8545 keer)

sardjoe

• Gast
Zieke Parkiet
« Gepost op: januari 02, 2011, 20:37:53 pm »
Hallo Allemaal,

Sinds Augustus heb ik een grasparkiet. Sinds gisteren houdt hij zijn kopje schuin en vandaag is hij niet sterk. Op de forum hier en daar gekeken te hebben zie ik dat hij vermoedelijk herenschudding heeft. Nu heb ik geen ervaring en zou van iemand advies willen hebben wat ik nu moet doen. Ik heb nu zoals ik het op een website heb gekeken handdoeken over de vloer gelegd en wat voer op de bodem gestrooid en de stokken weggehaald. Maar ik weet niet of dit goed is. Kan iemand mij vertellen wat ik nu moet doen om die arme dier "Blauwtje" weer sterk te krijgen.

Groetjes,
Neill

Offline smie

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zieke Parkiet
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2011, 21:08:09 pm »
Heeft ie ergens tegenaan gevlogen dan?  ???

Offline BartenKo

• Eendags kuiken
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2011, 21:44:06 pm »
Ja, wat is er precies gebeurd, vogel van mijn opa heeft het ook een keer gehad, was niet heel ernstig en was vrij snel genezen, is wel naar de dierenarts gegaan voor de zekerheid, was ook ergens tegen aan gevlogen!

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2011, 22:13:01 pm »
als ie nergens tegen aan geknalt is kan het ook luisjes of mijd zijn, die in zn oortje zitten.
een vogelarts lijkt me het beste idee voor je denk ik.. sorry dat ik je niet verder kan helpen!

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
    • unSOUND's webstek
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2012, 14:54:34 pm »
Ik heb sinds vandaag precies hetzelfde met onze Bourke-parkiet !

Ze houdt haar hoofdje schuin, zit voornamelijk op de grond omdat ze niet meer kan vliegen. Althans, ze kan het wel, maar vliegt alleen maar in rondjes. Ook als ze op de grond loopt lijkt ze wel een hond die achter zijn staart aan loopt...

Ze heeft energie zat, dus echt ziek lijkt ze niet te zijn... Zou het een hersenschudding kunnen zijn ? En zo ja, wat is dan de beste aanpak ?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: februari 25, 2012, 15:00:37 pm »
Neem anders (telefonisch) contact op met een vogelarts.  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: februari 25, 2012, 18:44:52 pm »
Je kan het gewoon niet weten wat het is, misschien is het wel een tiaatje ipv hersenschudding, lijkt me erg moeilijk te beoordelen..  ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #7 Gepost op: februari 25, 2012, 20:12:06 pm »
Zet 'r voorlopig apart en niet te licht, succes ...

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #8 Gepost op: februari 25, 2012, 21:36:16 pm »
Ik heb sinds vandaag precies hetzelfde met onze Bourke-parkiet !

Ze houdt haar hoofdje schuin, zit voornamelijk op de grond omdat ze niet meer kan vliegen. Althans, ze kan het wel, maar vliegt alleen maar in rondjes. Ook als ze op de grond loopt lijkt ze wel een hond die achter zijn staart aan loopt...

Ze heeft energie zat, dus echt ziek lijkt ze niet te zijn... Zou het een hersenschudding kunnen zijn ? En zo ja, wat is dan de beste aanpak ?
ik hoop het niet voor je maar zoals je dit beschrijf lijkt het draainek ziekte. De vogel lijkt eerst wat doof te worden en als hij dan wil opvliegen draait deze gelijk rond om.
Zo snel mogelijk in de quarantaine zodat de rest niet besmet wordt is het beste, als het draainek is moet je deze ook niet te lang laten lijden hier is geen medicijn voor  :( maar kan wel heel je bestand kosten. Voor de andere is niets veranderen en rust het beste en goed in de gaten houden, als je in je handen een keertje klap moeten ze allemaal schrikken de doofheid is het begin ervan mochten er meer last van krijgen dan alle vogels een antibioticakuur.

Met mijt ed krab de vogel meer. ;)

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
    • unSOUND's webstek
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2012, 03:12:30 am »
Wat jij zegt zou wel eens kunnen kloppen, ze draait heel haar hoofd de hele tijd om, ze houdt haar hoofd soms ondersteboven en blijft maar met haar nek draaien alsof ze kramp in haar nek heeft... Ga haar nu gelijk apart zetten !

EDIT: Ze zit inmiddels in quarantaine, ik heb een filmpje gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=2biE2e23jxI

Wat denken jullie ?  ???
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2012, 03:51:03 am door unSOUND »

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #10 Gepost op: februari 26, 2012, 08:58:36 am »
Ja dit is de draainekziekte, om haar uit haar lijden te verlossen moet je haar helpen, deze in dit stadium zijn niet meer te redden. De rest van je vogels niet verplaatsen, en flinke rust geven. Zet je gehele bestand die je verder heb 3 weken op de bovomix van bogena hier zit het antibioticum in die helpt. Geen vogels wegdoen of erbij doen eigenlijk zet je drie weken alles stil. ;) succes en hopelijk volgen er niet meer ook twijfelaars apart zetten om de rest te redden. Dit klink allemaal resoluut maar het is ook zeer ernstig.sorry. :(

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #11 Gepost op: februari 26, 2012, 09:00:53 am »
Wat jij zegt zou wel eens kunnen kloppen, ze draait heel haar hoofd de hele tijd om, ze houdt haar hoofd soms ondersteboven en blijft maar met haar nek draaien alsof ze kramp in haar nek heeft... Ga haar nu gelijk apart zetten !

EDIT: Ze zit inmiddels in quarantaine, ik heb een filmpje gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=2biE2e23jxI

Wat denken jullie ?  ???
ik zou graag het filmpje willen hebben om andere ermee bekend te maken en op lezingen te gebruiken zodat de symtomen beter bekend worden en er eerder ingegrepen kan worden, kan je dit mij toezenden? ifa@hkssmie.nl

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #12 Gepost op: februari 26, 2012, 09:41:16 am »
ach wat sneu.......sterkte
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2012, 10:14:53 am door Ineke »

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: februari 26, 2012, 10:39:05 am »
Oh wat akelig nou!

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #14 Gepost op: februari 26, 2012, 10:51:42 am »
Ach wat sneu. Als het een hersenbloeding zou zijn zou ook 1 van de vleugels afhangen, en dat is niet het geval. Sterkte ermee.