Auteur Topic: Zieke Parkiet  (gelezen 8570 keer)

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
Re: Zieke Parkiet
« Reactie #15 Gepost op: februari 26, 2012, 10:55:53 am »
Mag ik heel even off topic gaan?
Ik denk dat dat vleugeltje bij een hersenbloeding niet altijd opgaat...
Mijn Happy had ook een hersenbloedinkje(Was de diagnose van Hedwig)
Alleen zat dat bloedinkje daar waar slapen en eten wordt beinvloed. Happy at dus niet meer en wilde alleen maar slapen.
Met zijn vleugeltjes en pootjes was niks .....

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
    • unSOUND's webstek
« Reactie #16 Gepost op: februari 26, 2012, 12:34:35 pm »
Ja dit is de draainekziekte, om haar uit haar lijden te verlossen moet je haar helpen, deze in dit stadium zijn niet meer te redden. De rest van je vogels niet verplaatsen, en flinke rust geven. Zet je gehele bestand die je verder heb 3 weken op de bovomix van bogena hier zit het antibioticum in die helpt.

Ja, dit klinkt behoorlijk ernstig... Hier zaten wij nog te hopen op een hersenschuddinkje wat wel over zou gaan... Bedankt voor de bevestiging in ieder geval... We zijn geen kwekers of zo, dus qua vogelbestand veranderd er eigenlijk nooit iets. Hoe zit het met besmetting naar andere soorten, en is die Bovomix geschikt voor alle soorten vogels ? Ik heb Kanaries, Bourkes, Catharina's en Valken in die volière zitten, en een Aratinga in een aparte kooi 2 meter verderop...

Ik zou graag het filmpje willen hebben om andere ermee bekend te maken en op lezingen te gebruiken zodat de symtomen beter bekend worden en er eerder ingegrepen kan worden, kan je dit mij toezenden?

Ik heb hem op mijn webserver gezet in hogere resolutie:

http://www.antisound.nl/Plaatjes/IMG_0228.MOV

Ik hoop dat het in ieder geval anderen kan helpen...  :(

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #17 Gepost op: februari 26, 2012, 13:25:08 pm »
Ik ken draaihalsziekte niet, tenminste nog nooit gezien.
Maar als het zo ineens is gekomen zou ik het filmpje of de vogel eerst aan een va voorleggen.

Sterkte  :-*

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
    • unSOUND's webstek
« Reactie #18 Gepost op: februari 26, 2012, 13:46:22 pm »
Morgenochtend gaat mijn vriendin met het filmpje naar een lokale VA, sowieso voor antibioticum voor de rest...

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #19 Gepost op: februari 26, 2012, 13:48:23 pm »
Is de ontlasting ook anders?
Ik las dat bij draainekziekte de ontlastig stopverfachtig is, of van geel tot wit.

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
    • unSOUND's webstek
« Reactie #20 Gepost op: februari 26, 2012, 13:59:52 pm »
Ja, die is geler dan normaal, en ze poept bijna niet. Er liggen sinds ze vannacht in een aparte kooi ging pas 2 poepjes... Ook heeft ze last van doofheid, wat ook hier en daar als symptoom wordt genoemd...  :(
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2012, 14:09:54 pm door unSOUND »

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #21 Gepost op: februari 26, 2012, 14:15:03 pm »
Morgenochtend gaat mijn vriendin met het filmpje naar een lokale VA, sowieso voor antibioticum voor de rest...
bovomix is het enige wat help hier zit chloortetracycline de normale tetracycline is nog beter maar de da in nl mogen dit niet meer verkopen, in Belgie is het nog verkrijg baar als geel poeder maar ook via de ilegale wegen.
De da komt waarschijnlijk met doxoral het enige wat hij heeft dit help niet en ja bovomix is voor alle soorten. Dit is voorzien van veel extra vitamines en mineralen iets wat de vogels nodig hebben om niet ziek te worden of om in conditie te blijven om genoeg antistoffen aan te maken om dit te bestrijden.
Wij hebben het in onze kooi ook gehad en bij de da 300 armer niets wijzer geworden gelukkig door een ervaren kweker gewezen op bovomix dit heeft ons bestand gered als ik niet wist waar ik over praatte had ik niet gereageerd bovomix is een noodzaak in dit geval. ;)

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #22 Gepost op: februari 26, 2012, 14:16:05 pm »
Draaihalsziekte
Bij de draaihalsziekte of draainekziekte is de vogel besmet met het zogenaamde PHV 3 virus (familie van o.a. de beruchte en bekende paramyxovirus 1 (PMV 1) welke pseudovogelpest veroorzaakt). Het PHV 3 virus veroorzaakt een ziekte die bekend staat onder de naam "Draainek-ziekte". Toch veroorzaakt dit virus niet alleen aantasting van het zenuwstelsel met draainekverschijnselen, evenwichtsstoornissen en verlammingen maar ook aantasting van het maagdarmkanaal.
De oorzaak van deze darmstoornis is een aantasting van de buikspeelselklier (pancreas). Besmette vogels zijn te herkennen aan de kleur van hun ontlasting. De ontlasting van besmette vogels kan varieren van stopverfachtig tot lichtgeel en wit. De ziekte kan verstrekkende gevolgen hebben vooral omdat er (nog) geen medicamenten zijn om de ziekte te stoppen.

A. van Kooten

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • los pajaros
« Reactie #23 Gepost op: februari 26, 2012, 14:41:59 pm »
Hoe lopen ze deze ziekte op ?

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #24 Gepost op: februari 26, 2012, 15:14:42 pm »
Het is een soort mazzelen paramixo onder duiven oa ook reptielen kunnen dit krijgen.
Verspreiding gaat via de lucht maar ook zijn er dragers van deze ziekte oa grasparkieten, die worden er zelf niet ziek van maar kunnen andere vogels waar ze bij zitten in stress of rui wel besmetten. Na een paar weken kunnen de vogels die het hebben wel opknappen maar blijven dan wel een drager van de ziekte die dan steeds terug kan gaan komen. ;) vatbaar er voor zijn nestjongen en vogel in de rui ed als de conditie van de vogel prima is krijgen ze het niet snel.

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #25 Gepost op: februari 26, 2012, 15:15:58 pm »
 ??? ik heb geen quiktime op mijn pc dus kan het filpje niet laden via wetransver kan ik het wel binnen halen?

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • los pajaros
« Reactie #26 Gepost op: februari 26, 2012, 15:37:42 pm »
ok.
Bedankt voor de uitleg Anemarie  :thumsup:

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
    • unSOUND's webstek
« Reactie #27 Gepost op: februari 26, 2012, 17:00:54 pm »
??? ik heb geen quiktime op mijn pc dus kan het filpje niet laden via wetransver kan ik het wel binnen halen?
Je kunt hem als het goed is wel downloaden door de link met de rechter muisknop te klikken, en te kiezen voor "koppeling opslaan als" of "doen opslaan als" ( ik heb geen Windows, dus ik weet de precieze tekst niet ). Als ik het filmpje op Wetransfer zet blijft het toch een QuickTime bestand. Op zich zou Windows Media Player die ook moeten kunnen openen, maar gebruiken in presentaties is denk ik weer een ander geval. Ik zal er anders wel een WMV van maken, mocht de QuickTime versie niet te openen zijn kun je die nog gebruiken...

http://www.antisound.nl/Plaatjes/IMG_0228.WMV
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2012, 17:03:27 pm door unSOUND »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #28 Gepost op: februari 26, 2012, 18:21:41 pm »
Ik vind de naam draaihals wel precies passen bij de vogel in dit filmpje.. wat rot joh!!

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #29 Gepost op: februari 27, 2012, 20:32:02 pm »
(Het is gelukt neo  heeft de film al geladen) deze is nu ook op ons forum gezet en daar is ook iedereen er over eens en wensen je veel sterkte, weet je al meer wat zei de va?