EDITIE APRIL 2012:
Zaterdag 21 april 2012,
Vandaag staat er weer een leuke les op het programma, Rosella’s en Neophema/Neopsephotus soorten.
Het ingeleverde huiswerk was nagekeken door de leraar en op tijd voor de les weer ontvangen, 1 fout antwoord dit keer, veel beter dan ik had durven hopen.
Er zaten een aantal lastige vragen tussen.
Ik had voor deze les geen vogels geregeld omdat mijn vrouw hoogzwanger is en de kans bestaat dat ze elke moment kan gaan bevallen en ik dus niet zeker wist dat ik deze les kon bijwonen.
Om 09.30 uur aankomst bij het lesgebouw te Soest, eerst even een bakje koffie drinken en een ronde lopen langs de vogels die zijn meegenomen.
Er zijn sinds het begin van de opleiding drie groepen keurmeesters aanwezig, in de grote zaal zitten de “Tropen” mensen in de hal de “grasparkieten”keurmeesters en de Gele zaal wordt door ons gebruikt. In de hal zitten een aantal grote grasparkieten, alleen de kuif ontbreekt anders waren het net valkparkieten qua formaat……
De les begon met het invullen van tien vragen, meestal wordt dit aan het eind van de les gedaan “kijken of je hebt opgelet” hierna volgde een uitgebreide diavoorstelling van de leraar Kor Zegelaar. De Rosella soorten kwamen het eerst aan de beurt om te worden behandeld o.a de prachtrosella en de “goudmantel” prachtrosella werden besproken. Van de Neophema’s voornamelijk de Elegantparkiet , Blauwvleugelparkiet , Turquiosineparkiet en de splendidparkiet, de Rotsparkiet en Oranjebuikparkiet werden niet besproken omdat deze niet voorkomen in de avicultuur (In Australië zijn voor deze laatste twee soorten een kweekprogramma opgezet) De diavoorstelling werd afgesloten met de Neopsephotus bourkii “Bourke parkiet”.
Eindelijk konden we van de meegebrachte (16 stuks) vogels de keurbriefjes invullen, ik begon met een Turquiosineparkiet roodbuik, jammer dat deze vogel veel geel liet zien in de borst en het rood van de borst liep niet goed door richting het masker. Hierna volgde een opaline Bourkeparkiet , een Elegantparkiet, Blauwvleugelparkiet, nog twee Turquiosineparkieten, Pennant rossela en twee strogele rosella’s hierna was de “keuringstijd”op en bespraken we de vogels.
Elke aspirant keurmeester moest voor de groep twee vogels keuren en vertellen in welke “Rubriek” een + of een – punt kon worden gegeven, dit was leerzaam om te doen omdat je nu goed je mening moet kunnen verwoorden. De meeste keurmeesters geven de vogels dezelfde punten, we weten dus de vogels te beoordelen maar de moeilijkheidsgraad is het kunnen verwoorden naar de rubrieken op het keurbriefje. Ook de toevoegingen die worden geschreven op het keurbriefje en waar de liefhebbers hopelijk meer te weten komen over hun vogels, om dit begrijpelijk, kort en bondig te omschrijven blijft lastig……..