Auteur Topic: uitslag Bijou  (gelezen 3859 keer)

Offline lady

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Vrouw
uitslag Bijou
« Gepost op: juli 01, 2011, 01:14:46 am »
 :cry: :cry: :cry:

heb mail ontvangen van labo dr. dorrestein

Bijou was sterk positief voor het borna-virus  :cry: :cry:

ik ben ten einde raad, wat nu ???  :sorry:

straks contact opnemen met va  ivm Lode.

in hoevere is hij al dan niet ook besmet ?

welke besmetting Bijou had weet ik niet precies, er staan teveel codes op, uitleg va vragen.

dus waarschijnlijk ook bloedname bij Lode, zal vragen voor spoedlevering dat dit nu zeker voor donderdag binnen is, desnoods doe ik het eigenhandig wel naar veldhoven,
nog 2 weken wachten op die uitslag word me echt teveel  :nailbiting:

1week is genoeg

kan het borna-virus nog behandeld worden  ??

het word me allemaal een beetje teveel ....  :sorry:

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
Re: uitslag Bijou
« Reactie #1 Gepost op: juli 01, 2011, 01:39:50 am »
Ik heb het volgende in Wikipedia gevonden  :CENS
maar praten we over het zelfde borna virus ?
Ik zou zeer zeker ook Lode laten controleren en een goed gesprek met dr.Dorrestein aanvragen .
heel veel sterkte toegewenst  console en voorlopig absoluut niks in huis halen voordat je echt alles weet .

Het bornavirus (soms afgekort als BDV van Borna Discease Virus) is een RNA virus genoemd naar de stad Borna in Duitsland, waar het in 1885 een epidemie onder cavalleriepaarden veroorzaakte. Het virus kan waarschijnlijk de meeste warmbloedige dieren besmetten, inclusief de mens, en werkt in op de hersenen. Het bornavirus is een verre variant van hondsdolheid.
In 1990 deden Amerikaanse en Japanse onderzoekers een test met 1000 psychiatrische patiënten en 300 mensen zonder aandoening. Ze vonden antilichamen tegen het bornavirus in 768 psychiatrische patiënten die leden aan bipolaire stoornis en schizofrenie. De 300 mensen zonder een aandoening bleken negatief te zijn. Na onderbreking vanaf 2007 heeft het Robert Koch-Instituut in Berlijn [1] het onderzoek hervat en in 2008 een variant gevonden op het virus.
Het virus lijkt vooral actief in het deel van de hersens dat men het limbisch systeem noemt en kan zo van invloed zijn op de emoties van besmette personen of dieren.
In sommige studies wordt amantadine genoemd als middel dat het bornavirus uit het lichaam kan klaren. Hierover bestaat echter nog geen wetenschappelijke consensus.
In januari 2010 maakte een groep voornamelijk Japanse wetenschappers bekend in het menselijk DNA op het Bornavirus lijkend RNA-materiaal aangetroffen te hebben. Deze zogenaamde endogene niet-retrovirale RNA elementen zijn de eerste aanwijzingen dat ook niet-retrovirale virussen zich permanent in het DNA van de mens en andere diersoorten kunnen vestigen en op die wijze doorgegeven kunnen worden van generatie op generatie. Op vier plaatsen in het menselijk genoom zouden deze endogene borna-achtige nucleoproteïne zijn terug te vinden. De onderzoekers concluderen verder dat het virus al circa 40 miljoen jaar in het DNA van primaten voorkomt.[2]

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: juli 01, 2011, 09:04:44 am »
Nee Bert, het gaat gewoon om KDS....

3. Kliermaag dilatatie syndroom - KDS- PDD

Het kliermaag dilatatie syndroom (KDS) is bij meer dan 50 soorten papegaai-achtigen beschreven o.a. bij grijze roodstaart papegaaien, amazones, ara's, kaketoes en valkparkieten. Maar het is ook bij anderen soorten, zoals toekans, vinken en ganzen is KDS vastgesteld. Er is veel variatie in de mate van besmetting. Vogels kunnen besmet zijn zonder dat ze er ziek van worden. Er kunnen meerdere vogels binnen een bestand ziek zijn, maar soms blijft het beperkt tot 1 vogel. De incubatie tijd ( de tijd tussen besmet raken en er ziek van worden) varieert van enkele weken tot meerdere jaren.

KDS wordt veroorzaakt door een het avian borna virus.

De symptomen variëren, vaak zie je vermagering ondanks goede eetlust, braken, hele zaden in de ontlasting, toename van de buikomvang. Dit komt door het niet meer goed functioneren van de kliermaag., waardoor er onvoldoende vertering plaats vindt.

Soms  heeft de vogel coördinatie problemen en er kunnen spiertrillingen zichtbaar zijn. Soms zie je bewegingen met de kop, toevallen of een abnormale voortbeweging. Niet alle verschijnselen hoeven voor te komen.

De diagnose is te stellen door middel van bloedonderzoek. Sinds januari 2010  zijn er 2 testen ontwikkeld: de Elisa test (serologie) en de PCR test ( aantonen virus).  De elisa test is een bloedonderzoek (serum of plasma) op antilichamen (antistoffen) tegen P40 (avian Bornavirus= ABV) waarvan op dit moment wordt aangenomen dat het de verwekker/betrokken is bij het kliermaag dilatatie syndroom. De PCR wordt gedaan op cloaca swabs.

Mogelijke uitslagen van de elisa bloedtest:

1. De test is negatief, de vogel is dus niet besmet met het Bornavirus

2. De vogel is ziek en de test is positief -> vrijwel zeker besmet met het Bornavirus

3. De vogel is ziek, maar de test is negatief -> er is geen sprake van besmetting met het avian Bornavirus, de vogel heeft dus geen kliermaag dilatatie syndroom, maar mogelijk een andere ziekte

4. De vogel is gezond, maar de test is positief -> vogel is drager van het avian Borna virus; deze vogels kunnen het beste apart gehuisvest worden van de negatieve vogels

Met deze test kan vroegtijdig besmetting met het avian Borna Virus worden vastgesteld.

We kunnen bij deze vogels vroegtijdig het dieet aanpassen: geen zaden meer, alleen pellets.

Uit onderzoek welke in Amerika is gedaan heeft het geven van meloxicam via het drinkwater ook een positieve uitwerking op de besmette vogels.  Vogels kunnen zo nog jaren leven, zonder ziek te worden en te sterven.

Een ander voordeel van deze test is, dat als we vogels aan de huidige collectie willen toevoegen, deze eerst kunnen worden getest op antistoffen. Zijn deze antistoffen afwezig, dan heeft deze vogel geen contact gehad met het virus en kan dus zonder problemen worden toegevoegd aan de collectie.

Wat erg voor jullie... Ik hoop zo verschrikkelijk dat Lode het niet heeft!!  :cry: console

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #3 Gepost op: juli 01, 2011, 10:49:45 am »
Wat is dit erg  :cry:
Heel veel sterkte  :-*

De kans dat Lode besmet is is 50/50
Idd, een spoedverzending lijkt me een goed idee  ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: juli 01, 2011, 13:07:19 pm »
dat word hier dan ook testen vrees ik  :cry:

hopelijk heeft lode het niet  :nailbiting:

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #5 Gepost op: juli 01, 2011, 13:16:56 pm »
Jeej, echt erg!! Ik hoop zo dat Lode het niet heeft!! :nailbiting:
En spoedverzending is idd wel handig, nog 2 weken in spanning zitten is helemaal niks... :nailbiting:

Ow Viv, wat lastig ook voor jou! Ik ga ook heel hard duimen dat al jouw gaaien gezond zijn.... wat rot dit!!! :(

Offline lady

• Uit de jeugdrui
« Reactie #6 Gepost op: juli 01, 2011, 13:37:49 pm »
neen vivke,

heb aan peter gevraagd, hij vond dat niet nodig omdat ze vorig jaar in contact zijn gekomen met elkaar.

als het recenter gebeurt was ( de laatste 3 md) dan wel

het is een sluimerend virus dat zacht binnen sluipt waar ze momenteel n og niks kunnen aan doen,
het begint zeer sterk op te komen de laatste jaren

peter heeft zo'n 5 gaaien laten testen waarvan er 4  besmet waren

ik hoop ook dat lode  niet besmet is   maandag word er bloed genomen en mag het eigenhandig weg doen naar labo
zodat het er zeker voor donderdag is,

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #7 Gepost op: juli 01, 2011, 19:34:24 pm »
Wow , sorry ik weet niet helemaal wat ik moet zeggen, behalve heel veel sterkte, en ik denk aan jullie!  :nailbiting:

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #8 Gepost op: juli 01, 2011, 21:22:13 pm »
 :( pff wat erg.... Ik hoop echt dat Lode het niet heeft  :-* sterkte

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #9 Gepost op: juli 01, 2011, 21:46:58 pm »
neen vivke,

heb aan peter gevraagd, hij vond dat niet nodig omdat ze vorig jaar in contact zijn gekomen met elkaar.

als het recenter gebeurt was ( de laatste 3 md) dan wel

Dat is niet helemaal waar, Bijou heeft dit virus ook ergens opgelopen en hij kan het makkelijk al een jaar bij zich gehad hebben  ;)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #10 Gepost op: juli 01, 2011, 23:04:47 pm »
o jeetje wat erg, veel sterkte met dit alles  :-*

Offline lady

• Uit de jeugdrui
« Reactie #11 Gepost op: juli 02, 2011, 15:02:20 pm »
ik ben momenteel op van de zenuwen,

ondervind nu bij lode dat nogal veel van zijn roze borstveertjes open staan en  niet meer ineen klitten. :nailbiting:

bij  bijou is dit ook zo begonnen maar die veren waren meer uitgerafeld...
ben ik me teveel aan 't opjutten ???
 ik zie wat ik zie denk ik dan, mms is 't normaal, hij verliest nog steeds veel pluimpjes wat bijou niet deed.
hij zit ook heeel veeel te krabben , nog steeds jeuk ?? van zijn schimmelinfectie ??

z'n gewicht blijft nog steeds stabiel, soms enkele grammen meer, dan weer iets minder...

wachten tot maandag voor bloed en controle

maar de uren duren nu zolang hé

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #12 Gepost op: juli 02, 2011, 20:01:14 pm »
Ooow.... heel veel sterkte met wachten en in spanning zitten... :(
Een paar van die open veertjes is heus niet erg hoor, heeft elke vogel wel eens denk ik dan... niet te veel zorgen maken over Lode want dat gaat Lode ook alleen maar weer merken, maar tis natuurlijk wel heeeel moeilijk :(

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #13 Gepost op: juli 03, 2011, 22:06:24 pm »
oh wat vreselijk!  :cry:
maar maak je niet gek. Eerst testen, dan weet je pas zeker. Je kan je nu bij elk scheef veertje een ongeluk schrikken en je suf piekeren, maar dat helpt niet. Eerst testen, het kan allemaal ook gewoon iets anders zijn. Misschien maakt de vogel zich nu ook wel zorgen om jou waardoor het niet lekker in de veren zit.

Heel veel sterkte in ieder geval! :-*

Offline lady

• Uit de jeugdrui
« Reactie #14 Gepost op: juli 08, 2011, 07:44:59 am »
yes yes yes ,

Vivke , onze lode is NEGATIEF,  :dance: :dance: :dance:
niet besmet , kern gezond

vivke,
ls dit voor jou een gerust stelling kan zijn,
lode is een directer contact geweest dan jou gaaikes