Auteur Topic: Papegaai in huis houden.  (gelezen 3408 keer)

Offline Berrie

• Eendags kuiken
Papegaai in huis houden.
« Gepost op: augustus 03, 2011, 14:38:25 pm »
Hoi,

Hoe goed is het mogelijk om een papegaai (uitgaande van een grijsje) in huis te houden? En dan ook mee te nemen als ik uit huis ga (duurt nog wel 4-6 jaar)
Want ik hoor van de een dat het wel goed kan en van de ander dat het weer niet kan...

Dus wat is het nou? :seestars: :CENS

Alvast thx voor de hulp   tongue2

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Papegaai in huis houden.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2011, 15:55:48 pm »
Ik zou zeggen: lees eens lekker op het forum, wij hebben allemaal papegaaien in huis. Ze gaan ook mee naar buiten (gewiekt) ;)

Offline Berrie

• Eendags kuiken
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2011, 17:03:12 pm »
Dat doe ik ook zeker, iedere nieuw topic lees ik door, maar onsmam kwam vandaag aan van 'de dierenwinkel raad het zwaar af om een papegaai te kopen'  en dat ik meer moest kijken naar de negatieve verhalen over papegaaien dan naar de positieve.  ???
Ik snap niet mee wie ik nou moet geloven  :(

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2011, 17:07:45 pm »
Kijk, papegaaien kúnnen heel moeilijk te houden zijn, schreeuwen, bijten, slopen enz enz..
Er zijn mensen die zielsviel van gaaien houden maar hun gaai weg hebben gedaan omdat het gewoon écht niet meer kon thuis..
Je moet er gewoon heel erg goed over nadenken omdat ze zo lang mee gaan als het goed is...
Lees een paar dagboekjes door, een actieve dagboek updater(ik dus niet tongue2 ;D) schrijft meestal wel de ups en downs, kun je je een beetje inleven hoe het is om een gaai te hebben ;)
En kijk eens in het NOP zou ik zeggen, 1000den gaaien zitten daar, afgedankt, in beslag genomen... dat is ook echt niet voor niks, ik bedoel, hóeveel mensen een misstap hebben begaan met het kopen van een gaai......... :(

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2011, 21:29:54 pm »
je heel goed informeren , heel veel lezen ,zowel voor als nadelen
je kan nooit teveel info hebben

als het mogelijk ook eens gaan kijken bij mensen die gaaien in huis houden ,bij mij je komen kijken maar ik woon wel in het verre belgiekske

Offline Berrie

• Eendags kuiken
« Reactie #5 Gepost op: augustus 08, 2011, 18:08:32 pm »
Onsmam is ook vooral bang voor de overgang thuis nu- met mij mee als ik het huis uit ga... kan een papegaai minder gevoelig worden voor zulke grote veranderingen als ik hem veel meeneem naar bijv. vrienden of gewoon naar buiten?

je heel goed informeren , heel veel lezen ,zowel voor als nadelen
je kan nooit teveel info hebben

als het mogelijk ook eens gaan kijken bij mensen die gaaien in huis houden ,bij mij je komen kijken maar ik woon wel in het verre belgiekske
Ik zal hier in de buurt eens zoeken naar mensen met een gaai

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: augustus 08, 2011, 18:32:56 pm »
Die verhuizing over een aantal jaren moet je niet zo bang voor zijn hoor, dat gaat meestal echt wel goed. Ik ben zelf ook verhuisd vier jaar geleden met twee gaaien en niets aan de hand. Als je je er zelf geen zorgen over maakt als het zo ver is, zal de gaai ook niet gaan stressen (ze voelen dondersgoed als jij bezorgd bent) !!  ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: augustus 08, 2011, 18:55:13 pm »
Citaat
Ik ben zelf ook verhuisd vier jaar geleden

is dat alweer 4 jaar geleden  ik herinner me het nog als gisteren  :hot:

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Re:Papegaai in huis houden.
« Reactie #8 Gepost op: augustus 08, 2011, 18:55:50 pm »
is dat alweer 4 jaar geleden  ik herinner me het nog als gisteren  :hot:

Ik ook. Die BBQ was heerlijk ;D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: augustus 08, 2011, 20:49:51 pm »
Hahaha, ja he? Als dank voor de helpers.. Het gaat inderdaad allemaal idioot hard he Viv? En een jaar daarvoor, dus al meer dan 5 jaar geleden ging ik scheiden, dus zo lang ben ik alweer alleen.. Vrijheid blijheid!!  :)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 08, 2011, 21:51:21 pm »
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je minder vrij bent met een gaai. Je kan niet zomaar opeens een dagje wegblijven. Je zal altijd sochtends en savonds op zn minst moeten zorgen voor wat eten en aandacht. Als je van plan bent op kamers te gaan en dan in de weekenden terug naar je ouders, dan is dat wel lastig met een gaai.
Bovendien vraagt een gaai best veel aandacht. Het zijn hele sociale dieren en ze zal je erg missen als je weinig tijd hebt.

Verder hoef je je inderdaad niet zo'n zorgen te maken over de verhuizing. Ik heb mijn Marcus (groenwangparkiet) nu al meerdere keren verhuisd en ook binnenshuis wordt zijn kooi regelmatig verplaatst. Dat lijkt hij eerder leuk dan eng te vinden. Is maar net hoe je er zelf mee omgaat.

Offline Berrie

• Eendags kuiken
« Reactie #11 Gepost op: augustus 12, 2011, 16:50:08 pm »
Onsmam blijft volhouden dat ik beter kan wachten tot ik op mezelf woon met grotere vogels, voor een Bonte boertje of Meyer papegaai zou ze evt. wel willen kijken...
Nu weet ik dat hier wel mensen zijn met een Bonte Boertje, hoe zijn die binnenshuis en in de omgang met andere vogels?
Alvast bedankt  ;)

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #12 Gepost op: augustus 13, 2011, 10:00:56 am »
Bonteboertjes zijn geweldig, maar onderschat je niet ;) Ze zijn misschien heel klein maar kunnen echt lastig zijn en hebben een behoorlijke opvoeding nodig. Mijn bb'tje van 3,5 jaar is me nu redelijk aan het uitproberen, schreeuwen, bijten.. Gister had ie nog een haat-aan-baasje dag :), dat is echt niet leuk..
Ik heb wel eens gehoord dat een grijsje opvoeden gemakkelijker is dan een bb, weet niet of dat waar is want ik heb geen grijsje tongue2 En iemand met 2 edels en een dwergara(redelijke schreeuwerds) zei dat hun bb'tje het hardst kon schreeuwen.. :seestars:
Ook hebben bb'tjes heel erg last van omslaand gedrag; als je heerlijk met hem/haar zit te kroelen kan ie de volgende seconde vol aan bijten, zulke acties zijn vaak niet echt te voorzien...
Genoeg negatieve reclame :)
Het zijn ook heerlijke, lieve clowntjes die ontzettend lachwekkend zijn :hart:
En hoe ze omgaan met andere vogels, elk vogel is een individu, je kunt echt niet zeggen hoe ze gaan reageren.
Misschien heb je een verschrikkelijk monster ;D die je valkjes niet kan verdragen, misschien een lief bb'tje die prima overweg met je valkjes kan, je moet ze in ieder geval nooit alleen laten op de speelboom, en al helemaal niet in de kooi. Als een bb'tje boos wordt dan kan hij een valkje met gemak doodbijten, zal misschien niet snel gebeuren, maar het kan wel! :nailbiting:
Binkie is best makkelijk met andere vogels, hij accepteerd ze, samen uit 1 hand eten, samen op 1 boom zitten, het gaat allemaal, maar kroelen oid niet.
Dit is Binkie met Snoopy vorig jaar, dit is al echt geen klein valkje, en een heerlijk pinnig ding, als Bink te dichtbij kwam dan gaf Snoopy gewoon een knauw ;D :-[ (moet je ook heel erg mee oppassen)

Zie je het verschil in snavel?! :nailbiting:

Offline Berrie

• Eendags kuiken
« Reactie #13 Gepost op: augustus 13, 2011, 11:38:59 am »
Oke, heel erg bedankt voor je antwoord  =] Ik zal het vanavond met onsmam er over hebben, maar we hebben nog ongeveer een jaar bedenk tijd, als ik komend jaar slaag betaald onsmam de vogel+kooi  :dance: