Auteur Topic: Simon van Sylvia  (gelezen 1794 keer)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
Simon van Sylvia
« Gepost op: september 01, 2011, 19:44:22 pm »
Zoals de meeste wel weten heb ik een grijze roodstaart verkocht aan sylvia hier op het forum.
Na een aantal weken is hij naar sylvia verhuist. Wij helemaal blij want we hadden er een super goed gevoel bij.

Ik kreeg van sylvia mailtjes dat Simon niet wou eten.
Een aantal tips gegeven en afwachten maar. Ik ging die week erna op vakantie dus kon niet zo heel veel meer betekenen.
Na mijn vakantie kreeg ik een veronrustent mailtje van Sylvia dat Simon nog steeds er slecht at en ze de ontlasting had laten testen bij de dierenarts (Goed gedaan aan de ontlasting kun je vaak veel dingen zien.) Uit het onderzoekje kwam coccidiose dit komt vaak voor bij kippen maar weinig bij grijze roodstaarten.
Aangezien dat Simon nog steeds niet wou eten moest Sylvia het medicijn met een spuitje in zijn bek spuiten. Dit was erg lastig omdat simon dan met zijn kop gaat schudden en het meeste dan toch verloren gaat. Na 3 dagen ging Simon nog slechter eten en is ze gestopt met het medicijn op advies van de dierenarts.
Sylvia Probeerde er zoveel mogelijk pap in te spuiten maar door het verzet van Simon ging dit vrij moeilijk.
Door omstandigheden van bij Sylvia heeft ze gevraagd of ik de zorg een tijdje op me wilde nemen en nartuurlijk kan ik daar geen nee tegen zeggen.
Zo gezegt zo gedaan. Sylvia kwam Simon brengen en hij zag er vrij goed uit was allert helder en vrij actief. Ik dacht nou een paar dagen flink pap erin en dan komt het wel goed. Veel verdiept in coccidiose maar werd er niet vrolijker van en begon me zorgen te maken. Na 2 dagen pappen en het merken dat er moeilijk pap in ging door het kop schudden en weerstand bieden tegen alle soorten van voedingen toch maar Hedwig gebeld. Na overleg een afspraak gemaakt de volgende dag.
En nartuurlijk begon Simon savonds te eten en de volgende morgen weer. Dus twijfelen zal ik wel gaan nog meer stres voor het beesje terwijl hij het al zo moeilijk heeft.
Toch maar naar hedwig gegaan een onderzoekje kan nooit kwaad. Hedwig gekeken . Hijw as wel te magen poepje onderzocht geen coccidiose meer aanwezig. Wel een andere bacterie. Dus hedwig spuit medicijn erin. Pap aanmaken en dwangvoeden met een soort kange naald die de pap rechtstreeks in de krop spuit.
Toen kwam de vraag neem je hem mee terug of blijft hij hier. Aangezien het mijn eerste keer dwangvoeden zou worden toch besloten het hedwig te laten doen. Het zou maar eens mis gaan.
Hedwig zou maandag bellen maar door het overlijden van tonny was dat erin geschoten. Het was super druk in de praktijk en nog een begravenis en nog 3 grijze dwangvoeden. Dinsdag belde ze me op dat Simon 20 gram was aangekomen en zelfs pellets at.
Helemaal blij en nartuurlijk Sylvia gebeld die maakte zich al enorm druk omdat het zo lang duurde. Dolblij en wilde simon ophalen.
Aangezien ik een drukke week had heeft ze zelf simon vandaag opgehaald bij hedwig.
Ze moest even schrikken van de bende maar wel weer een gezonde Simon ervoor terug.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
Re: Simon van Sylvia
« Reactie #1 Gepost op: september 01, 2011, 19:49:49 pm »
Sylvia Wou dit zelf niet op het forum zetten omdat ze bang was dat mensen me dan gingen zien als een kweker die zieke papegaaitjes verkoopt.

Helaas worden gaaitjes nu eenmaal wel eens ziek en ook al laat ik ze altijd testen en onderzoeken er kan altijd iets gebeuren.
Zelf vind ik dat ik het netjes samen met Sylvia heb opgelost en we Simon gered hebben.
En daarbij lig ik er niet wakker van wat andere mensen van mij denken als ik er maar een goed gevoel bij heb.
Ik moet wel zeggen door het snelle handelen(pappen terwijl je het echt niet wil en medicijnen geven) van sylvia. Simon het waarschijnlijk niet gered had.

Simon is weer een gezonde actieve papegaai.

Syl geniet van simon en wel fotos maken he ( Nu mag het ;D )

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #2 Gepost op: september 01, 2011, 19:51:02 pm »
Coccidiose wordt veroorzaakt door een protozo, een klein ééncellig wezentje, zó klein dat het alleen onder de microscoop te zien is. Protozoon vermeerderen zich in de darmwandcellen in grote getale en vernielen daarbij de darmcellen. Een deel hiervan komt met de ontlasting mee en wordt oócyste genoemd. Deze oócyste kunnen aangetoond worden in de ontlasting van de vogels. Bij vogelliefhebbers is coccidiose een van de bekendste ziekten die ondanks alle moderne geneesmiddelen nog altijd tot grote problemen kan leiden.

De ernst van de ziekteverschijnselen hangt af van de graad van besmetting. Bij een geringe besmetting zal de vogel weinig of geen last hebben. Bij een iets ernstiger infectie zal de ontlasting minder vast zijn. Bij een ernstige infectie zullen de vogels gaan vermageren en de ontlasting zal water dun zijn, waarbij de vogels veel gaan drinken. De oócyste die zich in de ontlasting bevinden moeten zich eerst ontwikkelen voordat ze voor andere vogels besmettelijk zijn, dit wil zeggen ,dat ´gerijpte oócysten´door vogels opgenomen, de ziekte veroorzaken. Dit ´rijpen´ gaat het snelst in een warme vochtige omgeving.

Om coccidiose te voorkomen dient men te zorgen dat de vogels geen oócysten kunnen opnemen. Er moet dus gezorgd worden dat het voer niet besmeurd is met ontlasting en dat het hok schoon en droog is. Er bestaat geen enting tegen deze ziekte

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #3 Gepost op: september 01, 2011, 20:00:12 pm »
Dat is even heftig geweest zeg  :(

Gelukkig is alles op tijd aangepakt en kan Sylvia weer genieten van haar Simon  :thumsup:

Hoe zit het nu met jouw vogels wesley, moet je van alles nu de ontlasting laten ondezoeken ?

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #4 Gepost op: september 01, 2011, 20:06:10 pm »
Is volgens hedwig niet nodig. Het is niet zo dat het overgedragen word door de ouders.
Elke vogel heeft de bacterie maar door het eten van ontlasting van andere vogels word het zeg maar coccidiose.
Aangezien mijn vogels eten als gekken en druk zijn als een adhd-er met een nieuw speelgoed vind ik het niet nodig.
Onrlasting word zo ie zo in januari elk jaar gecheckt

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
Re:Simon van Sylvia
« Reactie #5 Gepost op: september 01, 2011, 20:06:59 pm »
whoo Wesly. Dat is even schrikken. Zeker voor Sylvia, maar ook zeker voor jou.

Gelukkig door cordaat te handelen is het goed gekomen.

Super.  :thumsup:

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #6 Gepost op: september 01, 2011, 20:10:45 pm »
Oké ik snap het  ;)

Dat scheelt gelukkig een hoop gestress  :-*

Offline sylvia

• Net geringd
« Reactie #7 Gepost op: september 01, 2011, 20:15:42 pm »
Dat heb je mooi kort samengevat wesley

Ik heb Simon vandaag bij Hedwig opgehaald
en schrok van de praktijk die zij heeft
maar nadat ik haar had gesproken en zij mij dingen heeft uitgelegd was ik om

wat een fijne lieve meedenkende arts is dit
Ik heb vandaag 300km gereden maar zou erzo weer heen rijden als het nodig is ( liever niet)

Ik wist het echt niet meer maar Wesley en janine hebben mij met raad en daad bij gestaan
Wesley kan hier ook niks aan doen zulke dingen gebeuren

Maar hij heeft er wel alles aan gedaan om mij en Simon te helpen
wesley en Janine nogmaals mijn dank :-*

Simon zit nu lekker te suffen heeft al gegeten en moet nu nog aansterken hij is nog wat mager

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: september 01, 2011, 22:23:40 pm »
Oioioi, wat een narigheid zeg!! Wij zouden Wesly echt niet zien als een kweker die zieke gaaitjes verkoopt hoorSylvia (wel heel lief van je dat je dat wilde voorkomen), hij heeft immers laten testen? ;) En zoiets als dit, ja, dat is gewoon dikke pech. Wij weten hoe Wesly het doet met de jonge vogels en dat is toppie. Hij bewijst hier weer eens dat hij een betrokken en verantwoordelijk kweker is!!  :dance:

Gelukkig maar dat het nu weer goed gaat!!  :thumsup:

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #9 Gepost op: september 18, 2011, 20:05:59 pm »
amai wat een verhaal  :hot:
gelukkig is simon weer bij je thuis zonder bacterie
en verder knap van je syl en knap van wes  :thumsup:

Offline sylvia

• Net geringd
« Reactie #10 Gepost op: september 19, 2011, 11:12:41 am »
Maar we zijn er nog niet
Simon heeft een paar dagen goed gegeten maar het werd weer steeds minder
hij weegt 395 gram en komt niks aan
Hedwig gebeld en zolang ie op dit gewicht blijft gewoon zo doorgaan
gaat ie afvallen moet ik haar weer bellen

ik geef hem de handweaving pellets van scenic
die kreeg ie bij hedwig ook en mag ik blijven geven
walnoten wil ie niet  :)

verder word ie lekker eigenwijs en wil niet meer geaaid worden
wil niet meer opstappen   tongue2

vind het heerlijk om lekker los te zitten voor het raam
we zien wel hoe het verder gaat
hij heeft ook best veel meegemaakt zo in z'n korte leventje

maar hij is ook zo leuk  :hart:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: september 19, 2011, 14:09:51 pm »
Dat je nog ongerust blijft is logisch ;) Als hij niet afvalt is het voorlopig toch oké?

Ik zou wel zorgen dat hij op blijft stappen. Laat hem gewoon een paar keer van de ene hand naar de andere hand stappen en zeg steeds stap op?

Offline sylvia

• Net geringd
« Reactie #12 Gepost op: september 19, 2011, 14:13:04 pm »
ga ik doen Loes  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: september 19, 2011, 16:33:10 pm »
Negeer maar gewoon dat hij niet wil en duw je hand onder zijn borst zodat hij wel op moet stappen. Het is gewoon erg handig als hij op commando opstapt he? ;)