Auteur Topic: Bye bye slaapdoosje  (gelezen 3403 keer)

Riboet

• Gast
Bye bye slaapdoosje
« Gepost op: maart 04, 2005, 11:31:45 am »
Zoals de meeste forumbezoekers wel weten, slapen Favo en Middel in een kartonnen doosje met een doek erin bij ons op de slaapkamer. Zo aangeleerd toen ze klein waren en min of meer een gewoonte geworden.
Maar ze zijn nu wat ouder, lijken met minder slaap toe te kunnen en als wij het slaapdoosje met de gaaien om 22:00 uur op de slaapkamer zetten en we komen zelf om 23:00 uur (en dan hebben we de doos toch in het donker neergezet) dan treffen we Favo en Middel in het gunstigste geval op de doos aan, maar soms ook op het bed of de bedrand (waterbed, geen softside maar een harde omringende houten rand).
Als je uit wilt slapen dan zijn de gaaien al wakker en scharrelen op de doos. Soms wordt er eentje in de hele vroege ochtend wakker en die slaapt dan de rest van de nacht op de doos in de slaapkamer (lijkt me best frisjes, we hebben bijna altijd een raam op een kier en geen verwarming op de slaapkamer).
Dus Leo vond dat ze wel in de kooi konden blijven slapen. Om te voorkomen dat we er 's nachts nog een paar keer uitmoeten om een gaai terug in de doos te zetten, gaan we nu naar de slaapkamer zonder het licht aan te doen en zo zachtjes mogelijk. Best irritant af en toe en hij had er eigenlijk een beetje genoeg van. En omdat de gaaien wel eens eerder (noodgedwongen) in de kooi hadden overnacht, hadden we zoiets van jullie zijn nu 7 maanden; het wordt tijd dat jullie je als volwassen op stok slapende gaaien gaan gedragen.

Dus 's avonds blijven ze zo lang mogelijk op de speelplaats, en als ze echt aan het dommelen gaan, zet ik ze in de kooi. Maar wat een ramp is dat. Vleugels wijd van het lichaam en schrapen maar op die vloer en aan de tralies hangen en glijden. Steek ik mijn hand in de kooi, zijn ze watervlug en rennen op hand en schouder. Ik ze dus maar weer op de speelplaats gezet en naar boven. Kijken er twee paar gaaienoogjes me verlangend na. Naar boven! Wij willen meeeeeeeeee!

Pff, ik heb de slaapdoos maar weer gehaald. En twee gaaien ploften zielsgelukkig in de doos en kropen meteen bij elkaar in de hoek. Doosje dicht en naar boven. Ik heb ze niet meer gehoord. Alleen Middel was vanmorgen alweer vroeg op en toen ie Woei begon te roepen en te fluiten, ben ik er maar weer uitgegaan, gaaien gepakt en naar beneden. Het was 07:30 uur. Ik geef toe, ze hebben het hier toch nog aardig voor het zeggen  :-[.

Groeten,

Barbara

Wickingh

• Gast
Re: Bye bye slaapdoosje
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2005, 11:44:26 am »
Hai,

mooi verhaal, als ik aan dat waterbed denk en weet dat papegaaien slopers zijn, zie ik het al voor me dat je wel eens heel nat wakker kan worden >:D
Sorry heb een apart gevoel voor humor.

mvg frank

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 04, 2005, 11:52:14 am »
Sorry heb een apart gevoel voor humor.
Ikke dan waarschijnlijk ook, want ik zag het ook voor me!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: maart 04, 2005, 12:03:48 pm »
Haha! Het is wel lachen, maar ook best een probleem. Ik zou ook niet graag als ik eens een keer wat langer kan blijven liggen opstaan voor die donderstenen....  Misschien kun je proberen ze eerst wel in de slaapmand te doen, maar niet mee naar boven??? Of als de voliere er is, de slaapmand op de bodem zetten en open laten en ze zelf de keus geven om er in te gaan.. En gaan ze dan klieren en te keer, zou ik toch gewoon een nachtje mijn oren dichtstoppen, ze móeten dan toch wel gaan slapen op een gegeven moment!!!!

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 04, 2005, 12:06:13 pm »
Of je kunt de slaapdoos in de kooi zetten!  ;D
Eerst ff!

Gr Corina

Riboet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 04, 2005, 13:12:24 pm »

Ikke dan waarschijnlijk ook, want ik zag het ook voor me!

Gr Corina

Moeten ze toch flink sterk zijn! Ons vorige waterbed was lek en we kochten een nieuwe waterzak. De oude waterzak hebben we stuk gesneden om zo makkelijker het water weg te kunnen halen. Valt je nog tegen hoeveel kracht je moet zetten op dat mes.

Maar ik denk eerder dat de gaaien het juist een lekker warm bedje vinden  ;D. Onze bulldog vind dat namelijk wel...

Groeten,

Barbara

Riboet

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2005, 13:14:57 pm »
Of je kunt de slaapdoos in de kooi zetten!  ;D
Eerst ff!

Gr Corina

Nee, past niet. Toch een groot slaapdoosje (of een kleine kooi). Ik heb nu het caviahuisje dat ze toen ze nog klein waren en niet konden klimmen in hun kooi stond weer terug geplaatst. Misschien zien ze het als pseudoslaapdoos  ;D.

Groeten,

Barbara

Riboet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2005, 13:18:48 pm »
Haha! Het is wel lachen, maar ook best een probleem. Ik zou ook niet graag als ik eens een keer wat langer kan blijven liggen opstaan voor die donderstenen....  Misschien kun je proberen ze eerst wel in de slaapmand te doen, maar niet mee naar boven??? Of als de voliere er is, de slaapmand op de bodem zetten en open laten en ze zelf de keus geven om er in te gaan.. En gaan ze dan klieren en te keer, zou ik toch gewoon een nachtje mijn oren dichtstoppen, ze móeten dan toch wel gaan slapen op een gegeven moment!!!!

Ze klieren 's nachts nooit hoor. Maar ze zijn gewoon altijd op tijd wakker. Ze kunnen prima als wekker fungeren.
Ik durf ze niet in het doosje in de woonkamer te laten, omdat ze uit het doosje kunnen klimmen en wie weet wat ze dan allemaal WEL gaan uitvreten! En dan slapen wij boven, ons van geen kwaad bewust terwijl ze beneden de boel afbreken...

Ik vind het we gezellig hoor. Wakker worden en dan in je slaapkamer al tegen die brutale gezichtjes aan te kijken.

De slaapdoos en de binnenvolier; heb ik ook al aan gedacht. Ik zie wel; het caviahuisje vinden ze ook al weer leuk. Stom eigenlijk; want van het broedblok op de papegaaienspeelplaats moeten ze niets hebben  ???.

Groeten,

Barbara

Riboet

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 05, 2005, 09:03:53 am »
Leo wilde het niet meer en met de komst van de binnenvoliere moet het toch ook anders, dus Favo en Middel hebben vannacht, zoals het hoort, in hun kooi geslapen. Het is wel even wennen om niet gewekt te worden door twee gaaien die vinden dat het tijd is om op te staan en ze waren gisteravond ook erg verbaasd dat ze terug in de kooi gezet werden vanaf de papegaaienspeelplaats. En er werd dan ook op geheel eigen wijze geprotesteerd: schrapen op de bodem door Favo en een hoop geklim en geklauter door Middel.

Maar toen ik vanochtend beneden kwam, zaten ze lekker dicht bij elkaar op de slijtstok. Eindelijk; want ze gebruikten hem eigenlijk nooit en dat kon ik goed voelen ook. Ik had eigenlijk verwacht dat Favo in haar eigen hutje zou slapen (op de buik, zoals ze overdag ook wel doet als ze schuilten wil voor het zonnetje (is dat nou een kind van Pappagaai  ???)).

Arme Favo en Middel; nu moeten ze toch volwassen worden (en vrouwtje ook trouwens)...

Groeten,

Barbara

Het voordeel van het slaapdoosje was dat ik de lengte van de nacht van de papegaaien goed in de nacht had. Om 22:15 uur op bed en pas de volgende dag eruit. Gelukkig staan de kooien aan de donkere kant van de kamer, maar als het een keer laat wordt voor ons, wordt het ook laat voor de gaaien en dat vind ik dan wel weer jammer.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: april 05, 2005, 09:14:12 am »
Bij mij is dat niet zo. Als het hier laat wordt, slaapt Sjakko allang uren onder de doek die ik over zijn kooi doe (op zijn eigen verzoek). Je hoort hem dan ook niet meer.... ;)]

Maar zie je, het is geweldig gegaan dus.... Haha, mama moet afscheid nemen van een gewoonte... Je hebt echt meer rust nu denk ik en ze zijn er zo aan gewend hoor!! :)

Riboet

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2005, 09:29:24 am »
Ja, als ze eraan gewend zijn, dan is een doek ook mooi. Hier zitten ze 's avonds dus op de papegaaienspeelplaats en ik denk dat als ik ze daar had laten zitten, dat ze daar de hele nacht geslapen hadden, maar zoveel vrijheid durf ik ze niet te geven.

Hihi, maar de nageltjes zijn nu wel weer lekker glad in plaats van scherp.

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: april 05, 2005, 10:29:04 am »
Ook dat nog eens een keer!  ;) Ik denk dat dit echt het beste is, loslaten is soms moeilijk (net als met kinderen..). Je kunt ze niet eeuwig klein houden. En ze zijn er oud genoeg voor hè?  :)

Riboet

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 06, 2005, 10:43:59 am »
Oh maar het ging niet om loslaten, het was gewoon mooi dat ik de duur van de nachtrust kon bepalen en ze waren dolgelukkig als ik dat doosje haalde. De laatste paar weken liet ik het doosje staan, nam de gaaien op de arm en bracht ze naar boven in het doosje. Vooral handig als we zelf langer wilden opblijven. Daar zat dan wel weer het nadeel aan dat als we dan naar de slaapkamer gingen we het uitkleden op de overloop deden, zodat we het licht in de slaapkamer niet aan hoefden te doen en de geluiden daar beperkt bleven, zodat de gaaien bleven slapen. Jajaja, hoe ver ga je  :o....

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het 's ochtends mis; dat gekrabbel in het doosje en het HOOEEEE en WOEI! als ze al uit de doos waren geklommen en wij nog in bed wilden blijven liggen hihi.

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: april 06, 2005, 11:24:18 am »
Kan ik me voorstellen...! Maar nu begroeten ze je weer als je beneden komt toch???  ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 06, 2005, 11:26:56 am »
Nou dat valt tegen  :'(. Ze zaten vanmorgen met de kopen in de etensbak en keken me alleen aan zo van: oh ben jij het.