Auteur Topic: Hoeveel diameter en welk materiaal voor zitstokken van de pyrrhura?  (gelezen 8248 keer)

Offline Joortje

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Juke, mijn signaalhond en maatje
Hoeveel diameter en welk materiaal voor zitstokken van de pyrrhura?
« Gepost op: september 24, 2011, 21:13:00 pm »
Hallo allemaal,
Ik neem aan dat er variatie moet zijn in de dikte van de zitstokken voor de pyrrhura, maar weet iemand de uiterste minimale en maximale diameter voor de stokken?
En zijn de katoenen, hangende 'zitstokken' gevaarlijk (blijven ze niet aan de nageltjes hangen)?

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
Re: Hoeveel diameter en welk materiaal voor zitstokken van de pyrrhura?
« Reactie #1 Gepost op: september 24, 2011, 21:46:23 pm »
hoi,

in katoenen zitstokken blijven ze niet hangen.
wij hebben ook een zitstok voor papegaaien bedoeld van beton met een diameter van 5 cm en daarnaast stokken van verschillende diameters.
in tralies blijven ze ook zonder probleem hangen, dus mijn idee is wissel het gewoon lekker af, van dik tot dun

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2011, 22:07:11 pm »
Inderdaad, verschil in zitstok diktes is ook goed voor de pootspieren. ;)
Met katoenen zitstokken ben ik het helaas niet eens... Mijn persoonlijke ervaring met katoen is niet zo goed namelijk ;)
Ik vind het levensgevaarlijk spul en weet dat bijna elke vogeleigenaar het heeft, maar ik niet meer...
Mijn parkietje Mickey is met zijn pootjes een keertje in een touw vast komen te zitten, ik was niet thuis. 's avonds toen ik thuis kwam zag ik hem pas hangen, helemaal verzwakt, voor 99% dood :cry: Met veel moeite heb ik de touwtjes van zijn pootjes af kunnen halen en hij is ruim een week meer dood dan levend geweest.. Langzaam begon hij weer op te knappen en hij is nu al weer heel lang zijn eigen, oude ik :hart: maar helaas wel met 1 half-stomp pootje en een paar nageltjes minder!  :( (merkt er zelf gelukkig niets meer van)
Ook is het niet goed voor ze al eten ze katoen op, ik ken vogels die daaraan overleden zijn.. Het gaat zich ophopen in de darmen en dat kan de dood van een vogel betekenen :cry:
Ik heb mijn lesje hieruit wel geleerd en heb al mijn katoen een paar jaar geleden weg gegooit, nu heb ik alleen nog maar sisaltouw en henneptouw... En daar ben ik wél over te spreken ook al is het wel wat duurder, maar 99% veilig en daar gaat het me om! ;)

Offline Joortje

• Net zelfstandig
« Reactie #3 Gepost op: september 24, 2011, 22:12:53 pm »
Nou, daar kan ik wel wat mee. Ik neem allerlei diktes van stokken, maar geen katoen denk ik. Ik vroeg het ook omdat ik zelf twijfelde. Maar als je het dan in een dierenwinkel ziet, denk je snel dat dat niet gevaarlijk kan zijn.

Iets anders. Kennen jullie die Java tafelstandaard? Zo'n grote tak op een houten blad? Officieel voor papegaaien, maar misschien ook voor onze soort?

Offline Marjolein

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #4 Gepost op: september 24, 2011, 22:34:59 pm »
Ik heb wel katoenen zitstokken en dat bevalt me prima. Nu ik dit forum lees zal ik wel extra opletten dat ze niet gaan rafelen oid.

Verder is mijn pyrrhura (nu 5 maanden oud) heel speels. Zit veel op schommels en ander speelmateriaal. Ik heb eea besteld via huisdiergigant.nl. Daar kun je ook java takken kopen of andere takken.
Persoonlijk heb ik geen Java takken. Je kunt ook zelf takken in je hok doen van knotwilgen.
Weet je al of je je vogel wilt kortwieken?
Onze vogel is gekortwiekt en vermaakt zich goed op zijn hok met wat speel en klautermateriaal. Buiten heb ik een krulhazelaar (tip gekregen op dit forum) waar hij, bij mooi weer en onder toezicht, graag op zit en de takken van blaadjes ontdoet.
Ik denk dat mijn vogel zich ook op een javaboom zou vermaken.
Ik weet niet of een niet gekortwiekte vogel ook gaat spelen in een boom als hij de kans krijgt om naar je toe te vliegen. Ze zitten nl het liefst bij je!
Misschien dat een ander lid dit weet.
Leuk he, die voorbereidingen voor je nieuwe huisgenoot. Ik ben nog elke dag blij met onze pyrrhura en hij maakt echt deel uit van het gezin.
Die foto van de kleine pyrrhura's zag er wel heel schattig uit! Nog even geduld...

Offline Joortje

• Net zelfstandig
« Reactie #5 Gepost op: september 24, 2011, 22:42:11 pm »
mmmm :CENS geduld...
Nou, ik kan mijn tijd nu even behoorlijk vullen. Ik struin alle sites af naar leuke speeltjes en ik ben dagelijks heel veel op het forum. Ik heb er echt zin in!
Dat kortwieken, ja ik heb erover gedacht. Ik heb gehoord dat het zeker een optie is om in het begin, als ze nog jong zijn of net in huis, ze voor een deeltje te laten kortwieken, zodat ze niet meteen in volle vaart overal tegenaan vliegen (van schrik, bijvoorbeeld). En dan kan het vanzelf aangroeien zodat tegen de tijd dat ze voluit kunnen vliegen, ze de weg in huis goed kennen.
Maar buiten... ik heb net op een site -niet lachen :) tuigjes voor parkieten gezien. Als dat werkt, kan je ze natuurlijk ook zonder kortwieken mee naar buiten nemen, toch?
Heeft iemand ervaring?

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
« Reactie #6 Gepost op: september 24, 2011, 23:56:10 pm »
Toen ik afgelopen maart in Ned. was heb ik via fam. een aviator tuigje voor een papegaai gekocht .
Toen Roberto bij ons kwam was hij al gewiekt . Ik ben nu een tijdje bezig om hem dat tuigje om te doen om hem te laten wennen
voor als de vleugels weer aangegroeid zijn . Tot nu toe een ramp .  :seestars:
Wat een gevecht  :o Voorlopig laat ik het maar zo . ;D
Maar wel een goede indicatie voor als hij straks kan vliegen en hij moet dat tuigje om , om naar buiten te gaan .
Die krijg ik dan nooit te pakken als hij dat tuihje ziet  tongue2
Een pyrrhura is veel kleiner en heel snel en de kleine parkieten die kunnen ook heel hard bijten  :)
ALS je massel heb dan krijg je het tuigje om , maar de kans dat het ook een heel gevecht wordt en een gepriegel om dat kleine tuigje om te doen  is erg groot .
En zo,n tuigje is best wel duur .

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: september 25, 2011, 10:28:57 am »
mmmm :CENS geduld...
Nou, ik kan mijn tijd nu even behoorlijk vullen. Ik struin alle sites af naar leuke speeltjes en ik ben dagelijks heel veel op het forum. Ik heb er echt zin in!
Dat kortwieken, ja ik heb erover gedacht. Ik heb gehoord dat het zeker een optie is om in het begin, als ze nog jong zijn of net in huis, ze voor een deeltje te laten kortwieken, zodat ze niet meteen in volle vaart overal tegenaan vliegen (van schrik, bijvoorbeeld). En dan kan het vanzelf aangroeien zodat tegen de tijd dat ze voluit kunnen vliegen, ze de weg in huis goed kennen.
Maar buiten... ik heb net op een site -niet lachen :) tuigjes voor parkieten gezien. Als dat werkt, kan je ze natuurlijk ook zonder kortwieken mee naar buiten nemen, toch?
Heeft iemand ervaring?

Als je een pyrrhura niet wiekt moet je rekening houden met het feit dat hij heel erg zijn eigen zin gaat doen.. dus de hele kamer op stelten zetten, overal aan bijten, niet meer naar jou luisteren, slopen etc. Ik heb Koosje gewiekt en die vermaakt zich prima op zijn kooi en met zijn speeltjes en mag bij mij als ik dat wil. Ook geen gevaar als de deur openstaat of een raam. Pas nog iemand op het forum met een pyrrhura die daar raad over vroeg, ze wist niet meer wat met hem te beginnen (hij vloog).. Het zijn deugnieten hoor! En nergens bang voor. Heb je dit filmpje al eens gezien?

http://www.youtube.com/watch?v=WprydjX1fuc

Offline Joortje

• Net zelfstandig
« Reactie #8 Gepost op: september 25, 2011, 11:52:07 am »
WAUW! Die is écht niet bang! I'll be where the action is!! :thumsup: :a036:

Doe je dat zelf, Loes? Dat kortwieken bedoel ik? Ik zou niet weten hoe dat moet!

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #9 Gepost op: september 25, 2011, 21:23:15 pm »
Wieken is niet zo moeilijk hoor, gewoon een keer door een kenner voor laten doen en dan kun je het zelf  ;)

Offline Joortje

• Net zelfstandig
« Reactie #10 Gepost op: september 25, 2011, 21:30:16 pm »
Ik zal het vragen aan Steggel, of zij het kan voordoen  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: september 26, 2011, 14:02:56 pm »
Steggel!  ;D Leuk.

Ja hoor als zij het een keer kan doen kan je het zelf bijhouden, heb ik ook gedaan. Alleen moet ik bij Koosje nu wel handschoenen aantrekken want die bijt echt hard! :o

Offline Joortje

• Net zelfstandig
« Reactie #12 Gepost op: september 26, 2011, 14:19:16 pm »
Lolbroek, die Koosje :). Zou ik trouwens ook doen tongue2, jij niet?

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
« Reactie #13 Gepost op: september 26, 2011, 16:25:44 pm »
Baasje bijten is nooit een slimme zet, tenslotte krijg je daar ook je voer van??  :o :angry: ;D

Offline Joortje

• Net zelfstandig
« Reactie #14 Gepost op: september 26, 2011, 16:38:36 pm »
 :)ook weer waar. maar... vliegen is ook heeeeel leuk!