Auteur Topic: Schijnbaar allergisch voor banaan  (gelezen 2630 keer)

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
Schijnbaar allergisch voor banaan
« Gepost op: maart 20, 2012, 08:55:22 am »
Het moet niet gekker worden!

Juultje plukt al een tijd. VA geweest, alles onderzocht, gezond verklaard.
 Ze had constant een kale buik en kale rug, alleen veren op vleugels, koppie en staart. Roudybush rice diet pellets haalden niet uit bij haar (wel bij een allergische valkparkiet hier).
 Ze kregen sinds een jaar elke dag een stukje banaan, daarvoor gaf ik eigenlijk nooit banaan, waarom weet ik niet. En ze vinden het heerlijk.
 Omdat ze echt jeuk had, rode plekken etc, gooide ik het echt op een allergie. Ze is niet onzeker, ik kan haar zo op haar rug leggen, gaat graag mee boodschappen doen en zo.
 Banaan weg gelaten en voila, mevrouw laat haar veren zitten, ongelooflijk.
 Gegoogled wat men krijgt als je allergisch bent voor banaan:
 Onder andere kleine galbultjes en een dikke keel. Juultje doet ook al langer haar nekkie rekken, bekkie open, tong eruit. Net of ze iets in haar keel heeft. Door de VA werd niets in haar keel gevonden (palpatie van buitenaf). Ook dit doet ze veel minder nu. Ik hoop dat ik het lek boven heb. Niet voor mij hoor, maar het is zo vervelend voor haar die jeuk.

Zelf denk ik dat allergie bij vogels best wel wordt onderschat. Je hoort er heel weinig over.

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
Re: Schijnbaar allergisch voor banaan
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2012, 09:46:26 am »
Wat fijn dat het zo veel beter gaat! Hopelijk blijft het zo  :thumsup:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2012, 11:34:45 am »
Het is fijn dat je er achter bent gekomen wat de oorzaak is Bobbie!

Ik weet wel zeker dat allergien bij papegaaien erg onderschat wordt!

Edelpapegaaien zijn erg gevoelig voor van alles wat met voedingsstoffen te maken hebben. Ook de zgn toetapping en wingflipping zie je vaak bij edels en die schijnen vaak uit problemen met voeding voort te komen. Maar in Nederland hoor je daar nauwelijks over. Op de Amerikaanse fora daarentegen lees je er steeds meer over.
Ik weet wel dat edelpapegaaien weer hele andere voeding nodig hebben dan de 'gemiddelde" papegaai, maar een papegaai blijft een papegaai en de ene soort zal hier meer problemen mee hebben en de andere soort daar weer meer.
Ik denk dat als je naar edels kijkt je daar al een soort leidraad uit kunt halen mbt andere gaaien die voedingsproblemen iets minder duidelijk laten zien.

Bij edelpapegaaien zijn voedingsallergien, zoals voor pinda, spirulina ed geen onbekende dingen.
Ook reageren zij vaak op een teveel aan vitamines. (vooral vitamine A)

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2012, 11:50:58 am »
Jammer is dat he, dat het zo wordt onderschat. Juultje is een meyertje, die schijnen weinig problemen te hebben qua veren en plukken. Maar allergie doe je niets aan, alleen uitvogelen waar het aan ligt en dat elimineren.

Edels geven inderdaad vaker problemen. Men is het er ook nog niet over eens wat ze nou het beste kunnen eten, juist veel fruit of juist niet. :CENS

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #4 Gepost op: maart 20, 2012, 12:09:58 pm »
Banaan is een lekker en zoete vrucht maar niet 1 van de onschadelijkst, ook voor mensen niet.
Voor mensen met een allergische aanleg, of dat nu eczeem, astma of iets anders is, is banaan zelfs schadelijk.

Mijn zoontje zat vroeger helemaal onder de eczeem, alles al geprobeerd van zalf tot voeding.
Bleek het aan die banaan te liggen. We waren uiteindelijk naar zo een natuur arts gegaan in Duitsland en die zei, geen banaan geven, ziet er so suss aus aber ist es nie,... :(

Beter vruchten van Hollandse bodem, appel peer bosvruchten dat soort dingen.
Het vreemde is dat het in veel fruithapjes voor kids wel zit ondanks dat het voor veel problemen zorgt.
Ik maakte de fruithapjes wel zelf in de blender maar wel altijd met banaan erbij. Daarna dus niet meer en het ging langzamerhand steeds beter.

En af en toe een banaan is ook geen probleem maar niet met regelmaat. Thomas eet nu ook af en toe nog zonder problemen een banaan maar haal ze niet elke week.
We zijn beide eczeem gevoelig.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #5 Gepost op: maart 20, 2012, 12:17:02 pm »
Zo, dat is heftig Nicky. Zelf ben ik ook gevoelig voor eczeem en eet eigenlijk elke dag een banaan. Ga ik maar mee stoppen dan. Goeie tip.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #6 Gepost op: maart 20, 2012, 12:22:17 pm »
welgoed dat je het zo hebt gevonden nell,scheelt je heel wat va kosten en testen en nog eens testen

toni eet gaan banaan maar heeft ook jeuk ,soms erg ,soms niet ,het is echt zoeken naar de naald in de hooiberg  :seestars:

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #7 Gepost op: maart 20, 2012, 13:15:06 pm »
Je kan het beste bij "0" beginnen Viv.

Ik geef Roudybush rice diet, appel, druif, pecannoten, banaan, korstje brood etc.
Steeds liet ik iets weg. Op een gegeven moment waren nog over druiven en banaan. Ik dacht eerst druiven, maar ik zag de druiven onaangetast onder de speelboom liggen, ze had die dagen dus alleen banaan als extra gehad. Ik heb het dus een beetje warrig gedaan, het beste kan je alles weglaten en steeds iets introduceren.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: maart 20, 2012, 18:30:08 pm »
Is heel lastig om uit te vinden ja en inderdaad allergie wordt onderschat denk ik ook. Mijn moeder werd ook ineens allergisch voor banaan toen ze zwanger was van mijn zusje, ik weet het nog goed. Banaan is dus wel een vrucht waar men vaker allergisch voor is!