Hoi,
Dit jaar begon de kweek bij de grasparkieten goed met 2 nesten van 5 en 1 van 3, maar onder tussen zijn er van 1 nest nog 2 over, van 1 nog 3, en de andere zijn allemaal overleden.
Nu is er vandaag ook nog een man dood neergevallen, in 1 keer. Het valt me ook op dat er heel veel hele dikke vliegen rond de voliére zitten, en idd we hebben vandaag het nest waarvan er nog 3 overgebleven zijn, eerst 4 maar er lag er 1 dood in (van 2 weken oud) en besloten ze met de spuit verder op te voeden want het blok zit vol maden, terwijl we het eergisteren nog schoongemaakt hebben en nieuw nestmateriaal eringelegd hadden. Net toen we het water nog even gingen verschonen want dat was er bij ingeschoten bij het schoonmaken van de vieze jongen. Valt er een man dood neer (de vader van het nest van 2) gewoon in een keer tijdens het vliegen. Nu zitten er soms ook muizen in die voliére die we er met geen mogelijkheid uitkrijgen.
We hebben ook panelen om de voliere groter te maken, en als we dat doen willen we ook van de Grasparkieten overstappen naar Catharina's/Bourke's in combinatie met het koppel Valken wat er nu nog inzit. Nu de vraag, zou het slim zijn om een paar maanden eerder dan gepland de grasparkieten weg te doen, en de voliere uit te bouwen en te ontsmetten. Met de Valken een tijdje in een andere kooi tijdens de "verbouwing"? En kan het zo zijn dat de muiizen in combinatie met de vliegen ervoor zorgden dat de man dood neerviel of is het gewoon een hartstilstand als hij tijdens het vliegen ineens neervalt? De overige jongen die overleden zijn zou kunnen liggen aan de temperatuursverschillen, al twijfel ik daaraan bij de laatste want die zat onder de poep in een blok vol maden, de overige 3 uit dat blok zitten nu veilig,warm en gewassen onder het afdak en gaan s'nachts naar binnen, en zullen met de hand opgevoed worden, zijn tussen de 2-3 weken oud.
Het is een heel stuk geworden, en als je het gelezen hebt bedankt, ik hoop snel advies te hebben want echt ervaring heb ik hier niet mee!
Alvast bedankt.