zorg ook dat er voldoende kalk aanwezig is in de kooi in de vorm van sepia.
desnoods schraap je dit tot poeder met een koffielepeltje en strooi je er wat van over je kracht voer (ik ga er vanuit dat je hiermee eivoer bedoelt)
ook kun je de schil van een gekookt kippeneitje aanbieden als extra kalksuplement dat vindt iedere vogel wel erg lekker en krigen ze bij ons altijd wel een keertje per week
Kalk is idd goed, maar er moet al genoeg kalk in het lijfje zitten voordat de eitjes worden aangemaakt, anders heeft het niet veel nut meer.
Sepia raspen is niet goed, zoals hiervoor ook al aangegeven, zo is er geen controle over wat een vogel binnenkrijgt en een overdosis kalk is heel schadelijk! Veel va raden het raspen van sepia af.
Ook is het een misverstand te denken dat een eitje veel kalk oplevert. Een eitje is best goed voor een vogel als ze het af en toe krijgen, maar zo heel veel kalk (en eiwit) zit er qua opneembare voedingsstoffen eigenlijk niet in. Maar voor de kalkopname zijn bijv peulvruchten en amandelen beter dan eitjes.
Kalk moet dus al voor de broedsheid begint op een goed niveau zijn, dat is erg belangrijk.
Als je vogel goed pellets eet is eivoer niet nodig. Maar ik zie niet wat ze normaal krijgen, of ik lees er over heen.