Ik ben Meisa en woon in Noord-Brabant.
Ik ben o.a op dit forum terecht gekomen omdat ik op zoek was naar de reden van het onverwacht overlijden van mijn forpus mannetje van 3mnd oud.
Helaas toen ik hem al begraven had kwam ik erachter dat ik de mogelijkheid tot autopsie over het hoofd gezien heb.
Ik vermoed nml dat mijn forpus (coelestis) aan een ziekte overleden is die hij mee uit het nest gekregen heeft, of vanuit de kweker.
Ook mijn vader had een forpus (blauwe coelestis)van dezelfde kweker, dezelfde leeftijd maar uit een ander nest gekocht. Deze is 2 weken eerder dan de mijne plotsklaps overleden.
Dit kon geen toeval meer zijn.

Ik heb de kweker gebeld en gevraagd of hij uit de nesten van onze forpussen ook gezondheidsproblemen heeft ervaren. Andere koppels of nesten misschien?
Natuurlijk waren zijn vogels allemaal kerngezond en is er totaal geen uitval geweest. De korte ziekteverschijnselen en snelle dood van onze forpussen kon hij ook helemaal niet plaatsen of koppelen aan mogelijke ziektes/aandoeningen.
Ook bij de dierenarts kwam ik geen steek verder, dus besloot ik zelf op onderzoek uit te gaan. Het polyoma virus kwam het meest in de buurt.
Hoe dan ook, het kon door een 2de geconsulteerde dierenarts niet anders dan een besmettelijke ziekte zijn, welke dan ook, die mogelijk een nieuw jong vogeltje weer besmet.
2 weken na de komst van mijn forpus kwam er een grasparkiet bij. Dit was zogezegd een ongewenst parkietje bij de vorige eigenaar. Omdat ze daar niet goed voor hem zorgde heb ik de grasparkiet in huis genomen.
Helaas bestaat nu de kans dat deze grasparkiet besmet (drager)is met een virus afkomstig van mijn forpus. Ik durf om die reden geen nieuwe vogel aan te schaffen. Ik zal hem dan eerst grondig moeten laten testen.
Toch ben ik, in de 6 weken dat ik mijn forpus heb gehad, helemaal verknocht geraakt op het gedrag, het uiterlijk en de intelligentie van dit beestje.
Graag wil ik dan ook in het voorjaar weer een forpusje aanschaffen, maar ik ben nog op zoek naar een betrouwbare kweker.
Ik hoop dat mijn voorbereiding mij kan behoeden voor nog een keer zo'n gebeurtenis.
Meisa