Auteur Topic: Mijn Kweek 2005  (gelezen 27536 keer)

linnuhpin1985

• Gast
Re: Mijn Kweek 2005
« Reactie #60 Gepost op: mei 09, 2005, 16:33:15 pm »
Jammer van de kakariki! Maar met hulp van Corina, komen die valkjes vast en zeker groot!!  :thumbsup:

Ja alle hulp is zeker welkom!!  :thumbsup:
Ik vind het echt idieaal zn forum je kan alles vragen en je leert er echt veel van!
Zal binnenkort foto plaatsen van het voeren!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #61 Gepost op: mei 09, 2005, 16:38:57 pm »
Doe dat!!  ;)
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2005, 08:51:46 am door Loes »

Nanda

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: mei 09, 2005, 19:59:07 pm »
Ja, leuk een fotó.
Ik ben erg benieuwd.

Succes hoor!!!

senna

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: mei 10, 2005, 19:36:31 pm »
Heb bij vele info gelezen dat je pas bij 2 weken mag gaan voeren met handopfok, alleen die van mij zijn nog maar 11 dagen oud.

Het beste is om de baby's de eerste twee weken bij de moeder te laten zitten als dat mogelijk is, omdat de moeder het stoffen mee kan geven die wij niet kunnen maken in handvoeding. Maar dit wil niet zeggen dat je de voeding niet eerder kan gebruiken. 24 uur na de geboorte kan je beginnen met handvoeding.

Na dat het kuiken uit het eitje is gekropen mag je hem 24 uur niets geven. Zijn buikje zit dan nog vol van stoffen die in het ei zaten. Na 24 uur mag je beginnen met wat pap te geven. Lichte pap. nu moet je het kuiken om de twee uur gaan voeden. OOk s'nachts. Dan ga je het langzaam aan afbouwen. bv om de drie uur overdag, s'nachts 4 uur. Als dat goed gaat dan bouw je steeds verder af.

Ze hebben hier echt dorst hoor, want na een goeie voeding gegeven zitten ze nog te piepen en doe ik dan beetje water op het lepeltje, dan slokt die dat echt heel snel op, en dan is het goed. Ook een goeie 1,5 uur na de voeding, gaat het ene valkje piepen en als ik ze dan besprenkel met water dan slikt dit dat echt door en na een kleine hoeveelheid water binnen te hebben, gaat die weer slapen!!

Dit duid op een voeding die niet genoeg voed of niet genoeg binnen krijgen. Met water vul je wel het kropje maar er zit niets in het water. Dus ze groeien er niet van of niet genoeg. Je moet de kuikens wegen op een nuchtere maag, dan geef je ze 10% van het gewicht per voeding. De volgende dag moeten ze aangekomen zijn. Je moet het kropje niet helemaal vol doen want dan kunnen ze stikken. Probeer je ongeveer aan die     10 % te houden. Met 11 dagen zitten ze aan ongeveer 5 voedingen per dag. Als de krop niet leeg is mag je nog niet geven en wacht je nog een half uurtje. Dit gebeurd ook als je teveel geeft dan is de krop ook niet leeg.

Loopt de pap eenmaal goed, dan zul je weinig problemen meer hebben en beginnen ze vlak voor het begin van de volgende voeding weer te piepen. Als je te weinig voedingen per dag geeft dan krijgen ze niet genoeg pap en vocht binnen. Ook dan zie je een verstoord papritme. De eerste paar dagen is altijd even kijken hoe het loopt en waar ze behoefte aan hebben. Die behoefte verschilt per nest en zelfs per individu. Door regelmatig de krop te checken kun je veel leren over je eigen baby's.

Veel lezen is uitstekend.............maar houd in je achterhoofd dat er ook ontzettend veel onzin op internet wordt gepubliceerd. Neem niet alles voor waarheid aan. Ik heb het meest geleerd van het zelf doen, boeken lezen (ik heb enorm veel boeken) en contacten met andere kwekers en dierenartsen. Je bent nooit uitgeleerd.

gr corina

linnuhpin1985

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: mei 10, 2005, 19:50:42 pm »
Corina, super bedankt voor alle info  :-*

ik ben gelijk kracht en eivoer door het opfokvoer gaan doen, en indd ze zeuren nu niet meer om water! Echt ze zijn ook echt beter gevult! Vanmorgen had ik ze om kwart over 7 de eerste voeding weer gegeven, en ze begonnen pas om half 12 te piepen, dus toen heb ik ze weer eten gegeven. En toen kwam de kakariki om kwart over 4. En de valkjes heb ik net pas weer gedaan om 6 uur! En nu net om half 8 Nog even de kakariki. Laatste voeding voor beiden is vanavond om een uurtje of 22.00 / 22.30!

Had ook nog een pak univerceel voer gekocht, maar vind dat daar nog te grote stukken in zitten, dus daar wacht ik nog even mee!

Ik heb hier wat foto's van de kakariki die honger heeft! Ze zijn iet echt super duidelijk, omdat als ik ze niet vast hou dan om val! Dus de betere foto's komen nog! Maar ze groeien goed!
Eindelijk Lekker eten ( kijk hoe leeg ik ben)

Kijk hoe vol ik hier weer ben

Hier ben ik weer toe aan slapen!

Als ze geen honger meer hebben, tenminste niet meer van het lepeltje willen eten, dan hou ik altijd even me hand voor ze (zoals op de foto) en duiken ze dan helemaal in elkaar, dan zijn ze moe en willen ze weer slapen, en dan zet ik ze weer gezellig bij zn vriendjes!

Buiten gaat ook alles goed. Snap alleen 1 ding niet  ???
Zwerver, paart met Sisi, maar hij paart ook met Amy ( dus de moeder van de valkjes die ik hier binnen heb!)
hij heb het echt goed voor elkaar :P Als hij de een heeft gehad, dan w8t die even en kruipt die op de andere!!
 Is dit normaal?

Bozzee

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: mei 10, 2005, 20:11:40 pm »
Mooi om dit allemaal een beetje te volgen. Ennuh niet bepaald monogaam die valk van jou.  ;D

senna

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: mei 10, 2005, 20:50:02 pm »
ik kan je foto's helaas niet zien........... :)

Je hoort het vaker bij valkjes maar het is niet gebruikelijk. Meestal vallen ze toch op één partner. Ook homohuwlijk komt voor.

Je zit nu op 4 voedingen per dag, als ik het goed geteld heb, eigenlijk zouden het er 5 moeten zijn, maar kijk maar hoe het gaat. Als ze zo goed groeien en aankomen, kun je het voorlopig zo laten. Maar bouw niet te snel af. Kun je de voeding van de kakariki niet samen laten lopen met de valkjes? Dat is makkelijker voor jou.

Als het enigszins kan laat dan twee verschillende nesten niet bij elkaar zitten. Elk broedkoppel heeft zijn eigen bacteriën. De bacterie van het ene nest kan gevaarlijk zijn voor het andere nest. Vogeltjes kunnen er door komen te overlijden. Ik gebruik voor elk nest, ongeacht hoeveel babies, een andere warmtebak of kooi als ze ouder zijn. Mijn baby's komen niet bij elkaar alleen broers en zusjes. Bij jou loopt het anders omdat je geprobeerd hebt om ze bij de andere moeder te leggen dus dan hebben ze al kennis gemaakt met die bacteriën. Dus kun je ze nu ook bij elkaar houden. Maar heb je ooit twee nesten laat ze dan uit elkaar.

Ook hygiëne speelt een grote rol. Het beste schijnt keukenpapier te zijn die je na elke voeding kan weggooien en vernieuwen. Dan komt zaagsel die je ook na elke voeding moet schoon maken op plekjes die ze bevuilen. (wij gebruiken zaagsel) Valkjes hebben een grappig verloop als ze moeten poepen. Dan lopen ze een paar passen hard naar achter...... spuiten het poepje eruit......en lopen weer naar voren om zich bij de anderen te vervoegen. Is echt grappig. Voordeel is dat je het zo schoon kan maken.

Iedereen kan handvoeding geven, maar de meeste mensen hebben geen idee hoeveel werk het is om een kleintje op te voeden.

gr corina

senna

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: mei 10, 2005, 20:55:26 pm »
Ik kan ineens jouw foto's zien wat raar........

Het is moeilijk om ze van een foto te beoordelen, maar ik vind ze erg mager. En ik denk dat hun conditie niet erg goed is. Dit hoeft absoluut niet aan jou te leggen! Het geeft wel aan dat je ze tijdig bij de ouders weggehaald hebt, anders hadden deze het zeker niet gehaald.

Hou ze maar goed in de gaten en weeg ze zo zie je wat er met de baby gebeurd en/of je voeding aanslaat.

ik zal voor je duimen...... :thumbsup:

gr corina

linnuhpin1985

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: mei 11, 2005, 11:50:57 am »
Maar heb je ooit twee nesten laat ze dan uit elkaar

Oke ik zal het onthouden!

Iedereen kan handvoeding geven, maar de meeste mensen hebben geen idee hoeveel werk het is om een kleintje op te voeden.

Hier ben ik het zeker mee eens, opzich heb ik best lekker werk, hoef pas om 8 uur te beginnen, en ben meestal 5 uur of 6 uur klaar. en heb tussen de middag een uur pauze. Maar als ik een kantoor baan had, had mij dit niet eens gelukt, denk ik!

Je zit nu op 4 voedingen per dag, als ik het goed geteld heb, eigenlijk zouden het er 5 moeten zijn, maar kijk maar hoe het gaat
Ik geef ze nu om kwart over 7 de eerste voeding.( toevallig gisteren dan) ook om half 12, omdat ze toen pas kwamen, e ik was net thuis! dan proberen we het s'middags nog een x te doen, Na het eten rond 19.00 en dan savonds rond een uurtje of 22.00/22.30!  dus dat zijn dan  meestal 5 voedingen, maar gisteren kwamen ze indd erg laat! het is een heel gedoe, maar als het zo gaat komt het wel goed! (hoop ik)

Ik kan ineens jouw foto's zien wat raar........
Kan kloppen bij Msn messerger gebeurt het wel vaker dat de foto's het even niet doen!

Hou ze maar goed in de gaten en weeg ze zo zie je wat er met de baby gebeurd en/of je voeding aanslaat.
Dat de voeding aanslaat kunnen wij eigelijk nu na 4 dagen eigelijk wel goed zien, ze zijn aardig gegroeid en ook de veertjes beginnen nu goed te groeien, Ook de oudste valk Genaamd: DJ, krijg nu zn kleine kuifje!zijn ogen staan al 3 dagen wagenwijd open! en zn pennen komen een beetje door! die is nu 11 dagen oud! We hebben nu een klein beetje uitgerekend, dat De kleine valk ong. 9 a 8 dagen oud is, ook zijn oogjes gaan nu open! Ook de kakariki zal ong. 9 dagen oud zijn, zijn oogjes gaan nu ook een klein beetje open! Maar ze groeien echt goed! Maar ik zal ze binnekort wel even wegen!

senna

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: mei 11, 2005, 12:45:23 pm »
Ik kan je alleen richtlijnen aangeven, maar elke kweker heeft zijn eigen manier van kweken. Hoor alles aan, doe er je voordeel mee, en als je een tijdje bezig bent dan zul je merken dat ook jij je eigen manier van kweken zal ontwikkelen. En zo moet het ook. Ik loop al een tijdje mee, maar nog steeds leer ik dingen bij.

Alleen door te wegen op nuchtere maag en die dan met de volgende dag te vergelijken, kun je zien of ze groeien. Komen ze goed aan dan kun je steeds een dag later wegen. Maar zeker in het begin moeten ze elke dag gewogen worden.

Veertjes en/of pennetjes kunnen ook nog door komen als ze niet groeien. En door dit allemaal bij te houden, dan kun je als je andere valkjes krijgt zo zien hoe ze staan tov dit nestje. Dan kan je zien of het valkje zwaarder of lichter is dan dit nestje. Ook het aantal voedingen enzo opschrijven en je persoonlijke ervaring. Is altijd handig als je later het nog eens terug wil zien, of dingen nog eens wil nakijken. Kijk maar eens naar kweekverslagen bij Pakara.nl. of vergelijk het is met de groei van de kakarikie.

In de eerste instantie hield ik het allemaal bij en als de baby's weg waren dan gooide ik het papier weg, en daar heb ik nu eigenlijk wel spijt van, dus nu wil ik eigenlijk de papieren bewaren en er weer een vergelijk mee maken. Misschien wel in een excel-bestandje of zo. Ik heb al een bestand waar ik alles van mijn vogels van bij houd. Wanneer ze geboren worden, kleur, ouders, ringnummers, verkocht, en aan wie.....enz enz  Is errug handig.......  zeker als je een valkje hebt wat "vreemd" gaat. De jongen onderling te kruisen is zeker niet aan te raden.

Ik wens je veel succes........

gr corina

linnuhpin1985

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: mei 11, 2005, 21:03:44 pm »
Hier nog een paar foto's van de kleintjes hier!

de 5 jongen van Pino ( waarvan 1tje van Sem is)

Bing, de bonte kakariki die ikzelf hou

Dj krijgt een kuifje!

Even rusten na het eten

Dj houdt erg van Knoeien  ;D

Ik wil dat lepeltje!

Dit is het kleinste valkje, we hebben nog geen naam!

Dat waren ze voorlopig weer even!

Nanda

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: mei 11, 2005, 21:32:27 pm »
Dit is het kleinste valkje, we hebben nog geen naam!

Wat dacht je van Ugly :)
Mijn hemel........

(maar wel heel lief hoor ;) )

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #72 Gepost op: mei 13, 2005, 10:42:46 am »
Petje af Linda!!! :thumbsup:

Ugly!! Goeie is dat Nanda!! ;D Maar ze worden vast heel mooi hoor!! ;)

linnuhpin1985

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: mei 13, 2005, 19:42:22 pm »
Petje af Linda!!! :thumbsup:

Ugly!! Goeie is dat Nanda!! ;D Maar ze worden vast heel mooi hoor!! ;)

Ja dankje wel!

Tja wij zijn op de naam Kleintje gekomen, omdat die klein blijft, helaas doe ik er alles aan om een groot te krijgen, maar het zal niet mogen baten bij Kleintje, weet niet wat het is, maar hijwil niet meer eten, ook zijn Krop zit nog propvol, en dat vanaf vanmiddag 3 uur!!! Toen had die ook al bijna niets meer gegeten! Hij doet al heel de week een beetje vreemd. Ik ben erg bang dat die morgen niet meer zal leven, lijkt net of hij iedere x lucht krijgt ofzo  ???

Met Dj en Sjors( de kakariki) gaat het super, ze eten echt heel veel!! Ik heb ze gisteren gewogen, en vond op valkparkiet.com een lijstje hoeveel ze ong. moeten wegen bij een bepaalde leeftijd, moet wel zeggen dat ze daar niet aan voldoen! Ik zal ze morgen weer wegen!

Nanda

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: mei 13, 2005, 21:08:53 pm »
Wat vervelend dat Kleintje het niet goed doet.
Ook vreemd dat zijn kropje niet leegraakt.

Gelukkig gaat het met de andere vogeltjes beter.

Succes verder met je vermoeiende taak!!!