Auteur Topic: kunnen we 2 Bonte Boertjes een tijdje bij elkaar laten?  (gelezen 2672 keer)

speeltie

• Gast
kunnen we 2 Bonte Boertjes een tijdje bij elkaar laten?
« Gepost op: maart 30, 2005, 22:33:30 pm »
Zowel mijn ouders als ik hebben een dwergpapegaai, nl boerkes, het zijn broertjes of zusjes, dit weten we niet.  Nu zijn ze ondertussen 8 maand oud. Binnenkort gaan we op reis.  Kunnen we hen tijdelijk (gedurende de reis) terug samenbrengen in 1 kooi, of houden we hen liever apart?
« Laatst bewerkt op: april 02, 2005, 14:45:12 pm door Ingmar »

fujimo

• Gast
Re: kunnen we 2 boerkes een tijdje bij elkaar laten?
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2005, 22:56:32 pm »
ik snap het even niet :CENS

Je plaatst een bericht in het papegaaienforum
je hebt het over dwergpapegaaien (is een apart forum voor)
en je noemt ze boerkes en dat is een parkiet ( hebben we ook een apart forum voor)

Je kan ze trouwens bij elkaar in 1 kooi zetten hoor , zo lang er geen broedblok bij hangt is er niets aan de hand

Gr eric

speeltie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 31, 2005, 00:09:17 am »
het betreft bonte boerkes, zijn dwergpapegaaien, heb in september 2 gekocht, eentje zit bij mij, ander bij mijn ouders, in de zomer gaan we op vakantie, en dan zouden we ze samenzetten in 1 kooi

fujimo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 31, 2005, 09:56:01 am »
Aha nou snap ik het , je bedoelt Bonte Boertjes of Senegal papegaaien
Of die bij elkaar kunnen in 1 kooi weet je niet , zet ze van te voren even bij elkaar op de kooi of naast elkaar en zie toe hoe ze op elkaar reageren
'BB tjes kunnen wel eens fel reageren naar soortgenoten , dus hoe het goed in de gaten in het begin

Gr Eric

Nanda

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 31, 2005, 20:34:53 pm »
Hoi,

Het is inderdaad de vraag of ze het samen kunnen vinden, maar waarom zou je ze niet apart houden en buiten de kooi samen laten spelen, dat lukt meestal wel.
Lijkt me gewoon een prettiger idee. Je kunt er niet de hele dag bij blijven om ze in de gaten te houden.
Ze zullen elkaar wat aandoen als er niemand bij is BRRRR

Maar gaan de BB-tjes mee op reis of blijven ze bij iemand thuis??

speeltie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 02, 2005, 14:29:17 pm »
wij gaan naar Turkije met het vliegtuig, dus meenemen kunnen we niet. Normaal komen mijn ouders bij ons thuis om de dieren eten te geven telkens we een weekend weg zijn, maar een papegaai 3 weken alleen thuislaten lijkt me niet zo'n goed idee, daarom gaat hij bij mijn ouders logeren.  Ze hebben er niet zoveel plaats, dus dachten we om ze samen in een kooi te steken, weliswaar zeker groot genoeg voor beiden (kooi van 90*60*50

Nanda

• Gast
Re: kunnen we 2 Bonte Boertjes een tijdje bij elkaar laten?
« Reactie #6 Gepost op: april 02, 2005, 19:41:35 pm »
Hoi,

Als ik deze keuze moest maken zou ik echt kiezen om ze NIET in een kooi te doen.
Het is natuurlijk al voor de gaaitjes een vreemde situatie, nieuwe/andere omgeving, ander baasje, aandacht delen enz.
Het lijkt me prettiger als ze zich terug kunnen trekken in hun eigen kooi als het allemaal teveel wordt, dat ze even bij kunnen komen in hun eigen stekkie.
Misschien ben ik de enige die hier zo over denkt..........???

groetjes

Jefta

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 03, 2005, 00:21:59 am »
Hoi,

Als ik deze keuze moest maken zou ik echt kiezen om ze NIET in een kooi te doen.
Het is natuurlijk al voor de gaaitjes een vreemde situatie, nieuwe/andere omgeving, ander baasje, aandacht delen enz.
Het lijkt me prettiger als ze zich terug kunnen trekken in hun eigen kooi als het allemaal teveel wordt, dat ze even bij kunnen komen in hun eigen stekkie.
Misschien ben ik de enige die hier zo over denkt..........???

groetjes
dat is idd voorkeur van het baasje... heeft in dit geval niets met de vogels te maken of met hun manier van denken... :CENS
en zeker tijdens onzekere situaties als met reizen hebben kromsnavels veel steun aan elkaar in 1 en de zelfde kooi...
het kan zelfs gezien worden als een soort van therapie van vogels die niet met elkaar overweg kunnen,... die kunnen vaak na een reis en een vakantie wel degelijk met elkaar... omdat het enige zekere tijdens die tijden de reispartner is... ;)

in dit geval worden ze in een totaal nieuwe omgeving geplaatst.... dat geeft vaak wel een goede kans van slagen(is echter wel volledig afhankelijk van hoe de vogels zijn opgevoedt)
maar 3 weken is daarentegen wel heel lang zeker bij mensen die wellicht niet echt verstand hebben van hoe men met kromsnavels om dient te gaan...
probeer het even van te voren te testen zou ik zeggen...
ik weet niet hoe lang je nog hebt, maar als het 5 dagen goed gaat lijkt het me totaal geen probleem...
is het wel een probleem dan kost het ook meer tijd dan nog even voor de vakantie om daar verandering aan te brengen... dan heb je het namelijk over het bijschaven van karakters en onderling gedrag en rangorde....

succes

Groeten jefta
« Laatst bewerkt op: april 03, 2005, 00:26:57 am door Jefta »

Nanda

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2005, 09:21:43 am »
Hoi,

Uit het verhaal van Speeltje kan ik opmaken dat zijn BB-tje gaat logeren bij zijn ouders die dus al een BB-tje hebben. In dit geval kun je dus niet spreken van neutraal terrein en kan de ander dus als indringer worden gezien. :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: april 03, 2005, 09:59:21 am »
Die grote kooi waar ze het over heeft is misschien voor allebei vreemd of is dat de kooi van het BBtje dat daar al thuishoort..?

Jefta

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 03, 2005, 23:28:39 pm »
Hoi,

Uit het verhaal van Speeltje kan ik opmaken dat zijn BB-tje gaat logeren bij zijn ouders die dus al een BB-tje hebben. In dit geval kun je dus niet spreken van neutraal terrein en kan de ander dus als indringer worden gezien. :CENS
sorry niet goed opgelet :-[