Auteur Topic: gedrag witkuifkaketoe  (gelezen 8243 keer)

henkenlinda

• Gast
gedrag witkuifkaketoe
« Gepost op: april 01, 2005, 14:44:09 pm »
Hoi, wij zitten met een groot probleem.
We zijn al enkele weken bezig met het proberen af te bouwen van de papvoeding.(zie ander onderwerp) Onze kaketoe wil slechts een heel klein beetje brokjes eten en al helemaal geen zaden of fruit. Wat we overigens wel blijven aanbieden. Inmiddels geven we nog steeds twee keer per dag pap en nu met gemalen brokjes erin.Ze eet daar goed van, maar het probleem is nog steeds dat ze blijft krijsen en krijsen en krijsen. Dit gedrag gebeurd alleen als wij in de buurt zijn , mijn man en ik. Als ze alleen met de kinderen is is ze meestal stil. Ook als we visite hebben is ze stil. We hebben de indruk dat ze ons als ouders ziet.Het krijsen is als volgt ze spert haar snavel wijd open en en krijst zoals jonge vogels ook in de natuur doen als hun ouders met voeding komen.
Wat kunnen wij doen om dit gedrag te veranderen??????????????
Alle hulp is welkom.

Wickingh

• Gast
Re: gedrag witkuifkaketoe
« Reactie #1 Gepost op: april 01, 2005, 14:53:16 pm »
Hallo,

nog steeds aan het modderen?
omdat jullie reageren of reageerden op zijn gekrijs en hem pap geeft , geeft dat de kaketoe de indruk dat krijsen helpt,alhoewel hij al lang op vast voer zou moeten zitten krijgt hij het nog steeds voorelkaar om zich als baby te gedragen.In het wild hadden zijn ouders allang er de brui aan gegeven en had hij toch echt wel op vast voer gezeten.
Het krijsen wat hij nu doet is het luiden van de etensklok, tja en wat nu ,zoveel mogenlijk trachten negeren om toch zijn pap af te wennen.
Misschien dat het forumlid Jefta over het afleren van dat krijsen ook nog iets zinnigs kan zeggen,

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: april 01, 2005, 16:00:55 pm »
Je hebt gelijk Frank, het is het toch aandacht geven aan dat gekrijs. En inderdaad, het is niet voor niets dat ie nu nog steeds pap krijgt... Het is moeilijk, maar het gekrijs moet echt genegeerd worden, totaal geen aandacht aan schenken en je eigen weg gaan. Desnoods oordopjes in of zo. Als hij de pellets al door zijn pap krijgt is het een kleine stap voor hem om, als hij écht honger krijgt, daar van te gaan eten... desnoods maak je ze wat lekkerder met roosvicee of zo (wat ie maar lekker vindt, kan ook appelsap of sinaasappelsap zijn...).  ;)

Jefta

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 01, 2005, 17:35:03 pm »
frank heeft idd gelijk...
deze vogel heeft niets te willen.. dat is een beetje de houding die je zou moeten hebben...
ik heb dit vele malen meegemaakt dat een kromsnavel over moet op andere voeding... en allen protesteerden daartegen...
gewoon het voer wat je ze wilt geven in het bakje leggen en niets anders geven totdat het op is
dat was en is mijn methode en die leert ze gelijk wie, wat bepaald...

wat dat schreeuwen betreft geeft loes jullie idd al een goede tip en naar mijn mening ook de enige oplossing....
en dat is stoppen met het belonen van ongewenst gedrag dus negeren van ongewenst gedrag en beginnen met het belonen van gewenst gedrag.... prijs de vogel de lucht in zodra hij het eerste hapje neemt van dat andere voer.... geef hem alle aandacht zodra hij stil is en ga dan spelletjes met hem spelen...

het is belangrijk om te weten dat de vogel niet het ongewenst gedrag heeft uitgevonden maar dat dat wordt aangeleerd door de baasjes die namelijk het ongewenst gedrag niet alleen aanleren maar ook belonen d.m.v. aandacht op de verkeerde momenten!!!

jij moet de baas zijn... en jij moet bepalen wanneer hij lawaai mag maken en wat hij eet... simpel zat... maar om daar te komen is een hele weg... lees ook het topic van boze terra daar staan vergelijkbaar gedrag en tips in...

Groeten jefta en succes

henkenlinda

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 01, 2005, 18:37:06 pm »
Het probleem is dat toen wij hem  1 voeding per dag gaven hij gewoon in 11 dagen van 500 naar 400 gram is gegaan en dat wij dat veel te veel vonden.
Verder word hij absoluut niet beloond voor zijn gedrag en na een waarschuwing gaat hij nu naar de gang.
Is hij ff stil en je zegt  goed zo Willie begint hij meteen weer te krijsen.
Als we hem pakken als beloning voor het stil zijn begint hij ook weer.
We hebben het zo'n 3 weken geprobeerd op 1 voeding en het gekrijs genegeerd maar we zijn nu behoorlijk wanhopig.

senna

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 01, 2005, 22:59:52 pm »
Hoi,

Schreeuwt hij de hele dag door of alleen sávonds?

Wat bij ons geholpen heeft bij een schreeuwer (hoeft niet te zeggen dat het bij jou zo werkt!) is een tweede gewone kooi in een andere kamer. Schreeuwt hij dan zeg je NEE en blijft hij schreeuwen dan breng je hem naar de andere kooi. Is hij rustig dan kan je hem halen. schreeuwt hij weer, terug naar de andere kooi. Wij brachten de papegaai ook s'avonds naar die kooi om te slapen en s'morgens haalden wij hem weer naar beneden. Hij snapt op een gegeven moment dat schreeuwen betekend dat hij niet meer beneden mag zijn en dat wil hij natuurlijk niet. Hij voelde zich prettig in die andere kooi omdat hij daar ook sliep. Maar de kooi beneden vond hij nog veel fijner. Het duurt even voor ze het door hebben maar het werkt wel. Vaak zie je dat vogels die s'avonds veel schreeuwen, niet genoeg rust hebben in de huiskamer. Papegaaien hebben best veel slaap nodig, en dan is deze manier een goede oplossing. Maar of dat voor jou dé oplossing is? Wel dat je helemaal horendol word van het schreeuwen. Want het is al een tijdje niet?

Ik zou toch weer proberen een voeding weer te laten vallen. Als het nu goed gaat en hij is weer een beetje bij gekomen van de vorige keer, moet je het weer gaan doen. Hij moet op een gegeven moment er echt vanaf. Hij is eigenlijk al veel te oud voor pap. En één voeding moet je nu weer kunnen laten vallen. Blijf de avondvoeding nog een tijdje door geven. Het gewichtsverlies word dan een beetje beperkt. en je weet zeker dat hij alle vitamientjes nog even binnen krijgt.

gr corina

Nanda

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 02, 2005, 10:20:47 am »
Mijn BB-tje had  ook best lang aan de pap gezeten, omdat ik DACHT dat ie niet genoeg at. Ik denk dat er veel onzekerheid meespeelt omdat je het zo goed mogelijk wilt doen en niet wilt dat er door jouw toedoen iets misgaat met je vogel.
Ook die van mij kon best schreeuwen en ik dus denken dat hij honger had >:(
Op een gegeven moment heb ik toen ik naar mijn werk ging mijn camera aangezet en ben naar mijn werk gegaan (zonder hem eerst pap te geven) en wat bleek: zodra ik de deur achter me dicht had gedaan ging ie als een wilde op zijn voerbakje af en heeft heerlijk zitten eten en heb hem de hele dag niet horen schreeuwen. (ben in de tussentijd nog thuis geweest om de tape te verwisselen)
Dus die pap heb ik snel weggedaan en het schreeuwen genegeert. Binnen de kortste keren was dit gedrag helemaal over.
Mijn BB-tje was in die tijd ook best mager(je kon zijn borstbeentje goed voelen) maar dat is nu niet meer zo.
Ik was in het begin overbezorgd, wat de pret van een nieuwe aanwinst behoorlijk had bedorven. Maar gelukkig heb ik me daar goed overheen gezet en is de pret nu des te groter.
Mijn motto was op een gegeven moment: als je honger hebt dan eet ie wel. En het heeft gewerkt.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: april 02, 2005, 10:22:45 am »
Prachtig, van die camera, zo zie je maar weer, hoe goed ze weten hoe ze iets kunnen bereiken. Als het werkt dat krijsen, blijft het uiteraard in het repertoire... :)

Jefta

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 02, 2005, 11:43:27 am »
Goed bezig Nanda!!! :thumbsup:

zo zie je maar weer... je moet er vanuit gaan dat onze kromsnavels ons voor 99% voor de gek houden bij dit soort gevallen...ons gedrag bepaald het gedrag..

Groeten jefta :D

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 02, 2005, 11:58:35 am »
Hai Nanda en Jefta,

jullie hebben in principe gelijk,hier is echter een waarschuwing wel op zijn plaats.Ik heb een paar weken geleden een gesprek met Hedwig v/d Horst gehad over de witkuif kaketoe.
Ook bij het NOP zien ze de witkuif [en Molukken] kaketoe als een van de meest eigenwijze en halstarrige papegaaien.
Zij wist me te vertellen dat bij gebrek aan aandacht/ hun zin krijgen, deze kaketoe soorten letterlijk bereid zijn zich dood te hongeren.
Diverse keren heeft ze deze kaketoe's in de ziekenboeg zien komen en gaan alleen om deze reden, eenmaal in de ziekenboeg aangekomen krijgen ze daar automatisch weer aandacht en gaan weer eten.Dan om als ze weer in de voliere te komen en te zien dat het verhaal weer van voren afaan begint.
Ook hier zie ik weer dat op het forum bij deze dieren zich toch de meeste problemen voordoen.
Ik wil de bezitters van witkuif kaketoe's niet afvallen of bang maken , maar het blijft in mijn ogen toch een vogel die je beter in handen kan laten van de experts,

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: april 02, 2005, 12:10:13 pm »
Toch zal deze van de pap af moeten, in ieder geval één papvoeding eraf zal hem niet totaal uithongeren..  Ik geloof graag wat Hedwig zegt trouwens hoor, maar er zijn ook hele tevreden Witkuiven, kijk naar Sandra die ook hier op het forum komt... Opvoeding is zeker héél erg belangrijk, weten hoe het zit met jou uitproberen etc. Iets  van de inventiviteit van Senna er bij....  ;) Dat er veel problemen zijn met Witkuiven is in mijn ogen ook veel onwetendheid...

henkenlinda

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 02, 2005, 13:05:43 pm »
Kun je nagaan als ik dit lees dan voel ik me toch wel in de maling genomen door Dennis papegaaien!
Wij wilden graag een papagaai, dus wij naar Dennis toe.We hebben een gezin met 4 kinderen en welke vogel past daar het beste bij.
Hij raadde ons juist een witkuifkaketoe aan omdat die zo ontzettend lief zijn voor iedereen en niet eenkennig. De ideale huisvogel. (Ik vrees ook de duurste maar dat terzijde) Wij denken inmiddels ook dat onze problemen voortkomen uit het feit dat hij onze vogel heeft leren pap drinken rechtstreeks uit een bekertje en wij als leken hebben dat netjes overgenomen.
Maar dit is voor ons een wijze les wij nemen nooit meer een vogel die nog aan de pap zit! We gaan alle tips uitproberen die ik zojuist gelezen heb!
Bedankt, Linda

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 02, 2005, 13:13:55 pm »
Hai,

dat is idd een correcte conclusie , ik hoop dat veel mensen dan ook dit topic lezen voordat ze een papegaai aanschaffen. Dan is jullie ellende tenminste ergens goed voor geweest,

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: april 02, 2005, 16:01:38 pm »
In de maling genomen door Dennis? Goh!! Hoe bestaat het!!  Je bent de eerste niet en helaas ook nog niet de laatste..
Maar het klopt wel dat het vreselijke knuffelkonten zijn... ;)

Jefta

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 02, 2005, 20:34:15 pm »
complimenten voor je nette en neutrale reacties frank... :thumbsup:
je hebt ook echt deels gelijk maar bij de mensen die hier nu met problemen komen moeten we niet gaan zeggen dat ze een verkeerde keuze gemaakt hebben... maar we moeten ze helpen om de problemen op te lossen voordat ze denken dat ze een hopeloos geval hebben en het dus maar opgeven...

dus voor iedereen met deze 2 soorten kakatoe's.... er zijn idd makkelijkere soorten maar elke kromsnavel is optevoeden en zelfs de kakatoe... dus blijf als je blieft vragen stellen en ons met je problemen opzadelen.... want ik heb gemerkt dat niets meer invloed heeft op een kromsnavel dan elke keer van gastgezin te veranderen en dus wees te worden.
elke kromsnavel kan een lief en goed gezinslid worden met de nodige aandacht en opvoeding..

Groeten jefta :D