Ik wil alleen even zeggen dat punt 1 inderdaad een heel belangrijk punt is. Ik kocht mijn kweekkoppel (of ruilde ze eigenlijk) en de eigenaar zei ook dat het net kippen waren. Zo goed zouden ze zijn. En op het mometn dat ik ze kwam bekijken zat er ook een jong in zijn schuurtje, van dat koppel zei hij. Ik dacht: je kan me zoveel zeggen, ik heb er geen bewijs van. Leo en ik wildeneen koppel grijzen in een buitenvoliere en het zou leuk zijn als ze jongen gaven, maar als het niet zo was, nou ja, dan was het jammer maar ook goed. Oh ja, de man stopte met de hobby omdat hij de vogels door reuma niet goed meer kon verzorgen.
Papieren erbij met sexerapporten. De eigenaar vertelde dat hij ze mij beloofd had en dat ik dit koppel ook zou krijgen, ook nadat ik de voliere gebouwd had, dus hij zou ze voor me vasthouden. Toen we maanden later het koppel kwamen ophalen, vertelde hij het volgende. Dat een andere kweker bij hem was geweest en die wilde de pop omruilen met een pop van hem, want die kweker wist dat het een goed koppel was. Maar zijn pop trapte de eieren stuk! De eigenaar van 'mijn' vogels zei nee, want hij had het koppel aan mij beloofd. De reactie van de andere kweker: wat maakt dat nou uit, ze ziet het verschil toch niet en je hebt ze toch al verkocht! Maar gelukkig hield de eigenaar voet bij stuk. Hij vertelde mij dat dit was gebeurd en ik dacht: ja dat zal je wel vertellen om te benadrukken dat het zo'n goed koppel is. Een paar weken terug kwam ik iemand tegen en die vertelde mij precies hetzelfde verhaal toen hij hoorde dat ik het broedkoppel had van Gerard. Hij wist niet dat ik het verhaal al kende, maar wist wel dat iemand de pop wilde omruilen.
Ik heb ook al gehoord van verhalen van verkopers die dan nog snel het bekken van de pop breken voordat het koppel verkocht wordt, zodat het popje geen eieren meer kan leggen. Het is dat dit fantastische koppel (want echt alles is gegaan zoals de vorige eigenaar verteld had, dus hij kende zijn gaaien goed!) mij op mijn pad kwam, maar anders waren we begonnen met natuurbroed gaaien, jonge dieren en dan meerdere tegelijk zodat er zelf een koppel uit gekomen was. Ik heb het idee dat wij ongelooflijk veel geluk hebben gehad met onze 'aankoop', maar net wat Frank zegt: het valt niet mee om op zo'n manier aan een goed koppel te komen.
Breng dus vooral geduld op bij de zoektocht naar een goed koppel. Ons koppel kwam op ons pad toen we er eigenlijk nog niet klaar voor waren, maar deze eigenaar stelde het belang van zijn vogels voorop en kon wachten. Hij weet hoe blij ik met ze ben en dat doet hem volgens mij ook goed. Toen we nog geen twee maanden na de verhuizing al drie eieren konden tellen (en drie gaaien op stok) konden we ons geluk niet op. Maar ik heb het idee dat een dergelijke aankoop zoals die van ons meer een prachtige toevalstreffer is geweest dan het resultaat van goed opletten en uitkijken naar je droomkoppel!
Groeten,
Barbara