Auteur Topic: Papegaaienkweek moeilijk?  (gelezen 5203 keer)

Wickingh

• Gast
Papegaaienkweek moeilijk?
« Gepost op: april 06, 2005, 10:53:30 am »
Hallo,

regelmatig wordt gevraagd is het kweken van papegaaien moeilijk, daarom wil ik wat gedachten hierover opschrijven. Ik zal gegarandeerd dingen over het hoofd zien dus heb je aanvulling wees vrij om die ook te noteren.

Voorwaarden voor een geslaagde kweek:

1. Een klikkend koppel

Gezien de prijzen die je voor een papegaai betaald geeft vaak niet de mogenlijkheid om op de ideale manier koppels samen te stellen.Het beste is om 2 of meer mannen samen te brengen met 2 of meer vrouwen het liefst voor ze geslachts rijp zijn.Ze kunnen dan hun eigen partner kiezen.  Wij stellen omdat wij daar ook de mogenlijkheid niet toe hebben onze koppels samen uit een man en pop op jonge leeftijd zodat ze in ieder geval bij volwassenheid al een band hebben.Het nadeel is wel dat je vaak jaren moet wachten op nageslacht omdat het jaren kan duren alvorens deze dieren geslachtsrijp zijn.
Je kan ook een al bestaand koppel kopen, dit is ook niet zonder risico.Geen kweker zal zijn beste koppels verkopen als koppels verkocht worden zullen het vaak de dieren zijn waar de verkoper niets mee kon.Als je geluk hebt tref je iemand die stopt met zijn hobby, maar ook hier geldt zijn beste vogels gaan niet naar een vreemde voor zo'n een kweker maar zeer waarschijnlijk naar een bevriende kweker.Koop je een koppel in de handel zorg dan dat je een sexebewijs  erbij krijgt het zou niet voor het 1st zijn er al dan niet opzettelijk 2 mannen of in mindere mate 2 poppen aangeboden worden.
Je kan natuurlijk ook een man en een pop bij elkaar zetten en afwachten, dit is het minst zeker maar zeker niet onmogellijk. De faktor geluk speelt natuurlijk ook een rol.

2.woonruimte

Als je een geschikt koppel hebt moet je ze huisvesten in een omgeving waar ze zich het prettigst voelen. Grijze roodstaarten kunnen met een kweekbox toe, terwijl ara's een volierevlucht nodig hebben van minstens 4 meter en liever nog groter.Heb je de vogels gehuisvest moet je zorgen voor de nodige rust, als ze steeds gestoord worden door van alles en nog wat kunnen ze zich ook niet op het gemak voelen.De ene vogel is daar gevoeliger voor dan de ander.
Tenslotte moet het broedblok [ uiteraard in de juiste maten ] zo hangen dat ze daar een veilig gevoel bij hebben.

3.gezondheid en conditie

Een koppel zal zichzelf pas gaan voortplanten als ze in een goede conditie zijn, dit kan je verkrijgen door goed voer geschikt voor de soort die je hebt. Amazones en bepaalde kaketoe's worden erg snel vet en dan kan je het kweken vergeten.Ook heb je te maken met voedesel specifieke soorten zoals lori's.
Ook als een vogel ziek is zal de drang om te gaan nestelen klein zijn . Indien ze toch gaan broeden zal een zieke vogel een groot risico lopen dit niet te overleven vanwege de enorme aanslag die dit op de vogels zal hebben.
Niet elke vogel is vruchtbaar dat is alleen te achterhalen dmv een inwendige controle.

4.hygiene

In het verlengde van goede gezondheid is natuurlijk een goede hygiene van belang.Dit om ziekte van de oudervogels maar ook van de jonge vogels en zelfs besmetting van de eieren te voorkomen.

5.geduld en geluk

Hoef ik eigenlijk niet uit te leggen ,sommige vogels zullen snel tot kweken overgaan en sommige zullen er jaren overdoen al heb je aan alle bovenstaande voorwaarden voldaan.
Ook kan een kweker er jaren over doen om de juiste voorwaarden te creeeren,een vogel zal het je niet uit kunnen leggen dus zal je moeten experimenteren. Je kan nog zo je best doen geluk is een faktor die zeker meespeeld.
Geduld is een schone zaak zeker bij de grotere soorten moet je jaren soms jaren wachten op een goed resultaat ook in ideale omstandigheden.

6.verzorger

Als de vogels hun verzorger vertrouwen zullen ze noodzakelijke handeling als voeren , schoonmaken en nest controle als minder bedreigend ervaren . Richten vogels zich weer te veel op hun verzorger dan kan dit als een storende faktor worden gezien.Meestal kan je de beste resultaten verwachten bij natuurbroed dwz vogels die in gevangenschap zijn geboren maar wel door de ouders zijn groot gebracht.

Ik zal in dit verhaal zeker het een en ander vergeten zijn en wacht met belangstelling op aanvullingen, ook is het een algemeen verhaal wat voor de ene vogel opgaat hoeft niet voor de ander te gelden,

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: april 07, 2005, 12:21:39 pm door Wickingh »

miekje

• Gast
Re: Papegaaienkweek moeilijk?
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2005, 10:33:31 am »
daag!
ik ben nu al drie maanden bezig met proberen om twee blauwvoorhoofdamazones te laten paren en volgens mij gaat het de goede kant op!!  ::)
Ze waren maandag baltsgedrag aan het vertonen!!
maar je moet inderdaad gewoon geduld hebben en henepzaadjes geven!! dat helpt ook om ze broedrijp te maken!

Riboet

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2005, 11:58:18 am »
Ik wil alleen even zeggen dat punt 1 inderdaad een heel belangrijk punt is. Ik kocht mijn kweekkoppel (of ruilde ze eigenlijk) en de eigenaar zei ook dat het net kippen waren. Zo goed zouden ze zijn. En op het mometn dat ik ze kwam bekijken zat er ook een jong in zijn schuurtje, van dat koppel zei hij. Ik dacht: je kan me zoveel zeggen, ik heb er geen bewijs van. Leo en ik wildeneen koppel grijzen in een buitenvoliere en het zou leuk zijn als ze jongen gaven, maar als het niet zo was, nou ja, dan was het jammer maar ook goed. Oh ja, de man stopte met de hobby omdat hij de vogels door reuma niet goed meer kon verzorgen.

Papieren erbij met sexerapporten. De eigenaar vertelde dat hij ze mij beloofd had en dat ik dit koppel ook zou krijgen, ook nadat ik de voliere gebouwd had, dus hij zou ze voor me vasthouden. Toen we maanden later het koppel kwamen ophalen, vertelde hij het volgende. Dat een andere kweker bij hem was geweest en die wilde de pop omruilen met een pop van hem, want die kweker wist dat het een goed koppel was. Maar zijn pop trapte de eieren stuk! De eigenaar van 'mijn' vogels zei nee, want hij had het koppel aan mij beloofd. De reactie van de andere kweker: wat maakt dat nou uit, ze ziet het verschil toch niet en je hebt ze toch al verkocht! Maar gelukkig hield de eigenaar voet bij stuk. Hij vertelde mij dat dit was gebeurd en ik dacht: ja dat zal je wel vertellen om te benadrukken dat het zo'n goed koppel is. Een paar weken terug kwam ik iemand tegen en die vertelde mij precies hetzelfde verhaal toen hij hoorde dat ik het broedkoppel had van Gerard. Hij wist niet dat ik het verhaal al kende, maar wist wel dat iemand de pop wilde omruilen.

Ik heb ook al gehoord van verhalen van verkopers die dan nog snel het bekken van de pop breken voordat het koppel verkocht wordt, zodat het popje geen eieren meer kan leggen. Het is dat dit fantastische koppel (want echt alles is gegaan zoals de vorige eigenaar verteld had, dus hij kende zijn gaaien goed!) mij op mijn pad kwam, maar anders waren we begonnen met natuurbroed gaaien, jonge dieren en dan meerdere tegelijk zodat er zelf een koppel uit gekomen was. Ik heb het idee dat wij ongelooflijk veel geluk hebben gehad met onze 'aankoop', maar net wat Frank zegt: het valt niet mee om op zo'n manier aan een goed koppel te komen.
Breng dus vooral geduld op bij de zoektocht naar een goed koppel. Ons koppel kwam op ons pad toen we er eigenlijk nog niet klaar voor waren, maar deze eigenaar stelde het belang van zijn vogels voorop en kon wachten. Hij weet hoe blij ik met ze ben en dat doet hem volgens mij ook goed. Toen we nog geen twee maanden na de verhuizing al drie eieren konden tellen (en drie gaaien op stok) konden we ons geluk niet op. Maar ik heb het idee dat een dergelijke aankoop zoals die van ons meer een prachtige toevalstreffer is geweest dan het resultaat van goed opletten en uitkijken naar je droomkoppel!

Groeten,

Barbara

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 07, 2005, 12:30:20 pm »
Hai Barbara,

het is inderdaad van belang om over een goed koppel te beschikken , daarom staat dit ook op nr.1 vermeld.Geslaagde kweek is afhankelijk van de juiste mix van faktoren , de kunst is om daar achter te komen.
Koop je een bewezen koppel kan de verkoper je natuurlijk zoveel mogenlijk vertellen hoe hij de juiste omstandigheden geschapen had en dat geeft uiteraard een voorsprong.Alleen zal je nooit geheel de situatie kunnen copieren zoals die bij de vorige eigenaar was.

Hallo Miekje,

laat ook eens horen nav boven genoemde punten hoe jij tot een geslaagde kweek hoopt te komen,

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: april 08, 2005, 00:24:29 am door Wickingh »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: april 07, 2005, 12:33:18 pm »
Ik heb ook al gehoord van verhalen van verkopers die dan nog snel het bekken van de pop breken voordat het koppel verkocht wordt, zodat het popje geen eieren meer kan leggen.

Nou ja zeg! Gemener kan het niet! Dan ben je echt ziek van geest... Zou dat echt gebeuren? ???

miekje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 07, 2005, 16:05:15 pm »
daag

ik ben op school bezig met een fokprogramma.
daarvoor gebruik ik de twee blauwvoorhoofdamazones die bij ons op school zijn.
Ze zitten nu een jaar bij elkaar in en kunnen erg goed met elkaar opschieten.  :hart:
de pop komt bij een oude vrouw vandaan en heeft altijd alleen gezeten, maar nu sinds een jaar heeft ze gezelschap van een man!
ik ben nu sinds drie maanden met ze bezig, en afgelopen maandag hebben ze eindelijk een beetje baltsgedrag tegenover elkaar vertoont!!
dus ik hoop dat ze ook daadwerkelijk wat gedaan hebben, want ik heb ze maar zoveel morgelijk met rust gelaten.
maar als er nog tips zijn.....!!! ;)

groetjes miekje

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: april 07, 2005, 16:07:09 pm »
Dus de pop was tam? En de man?  ;)

miekje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 07, 2005, 16:38:31 pm »
nou tam....ze bijt in ieder geval niet! maar ze kan niet op je arm ofzo...daar is ze nog iets te wantrouwig voor
maar de man (rick) is nog best wel agressief, maar we proberen ze nu gewoon heel veel met rust te laten en dan proberen we hem daarna wel zoveel morgelijk tam te maken! dit project loopt nog tot het einde van het schooljaar.

Wickingh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 07, 2005, 16:46:10 pm »
Hai Marieke,

zitten ze in een broedkooi of voliere [welke maten],
wat krijgen ze te eten?

mvg Frank

miekje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 07, 2005, 16:54:30 pm »
ze zitten in hun eigen kooi/volliere
die is 2,5 lang
        2,0 hoog
       1,5 breed
de hoogte van het broedblok (holle boomstam) is 60 cm en het invlieggat is 15/20 cm.
op de bodem heb ik vochtig turf, houtschraapsels (grof zaagsel) en wilgentakjes gedaan
daar hebben ze zelf een soort nest van gemaakt, alle wilgentakjes rondom gelegd en zelf ook nog aan de binnenkant hout weg geschraapt met hun snavels, dus ze zijn wel goed bezig geweest binnen in!!

groetjes

miekje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 07, 2005, 16:55:46 pm »
oh ja en ze krijgen papegaaienbrokjes met gekiemd zaad en een stukje fruit als vast voedsel
en eiervoer, hennepzaadjes en kalk als extra voor de kweek

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: april 07, 2005, 16:59:15 pm »
Ik vroeg eigenlijk of het een tamme vogel was, omdat bijvoorbeeld handopfokvogels die bij mensen opgroeien vaak geen idee hebben hoe ze "het" moeten doen... Als de man nou natuurbroed is en die het wel weet, heb je meer kans op bevruchte eitjes...  ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 07, 2005, 17:00:22 pm »
Hai,

ok bedankt, ziet er goed uit zeker als ze al in het blok hebben zitten rommelen, en nu gaat het wachten beginnen,

mvg Frank

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 07, 2005, 17:02:51 pm »
Ik vroeg eigenlijk of het een tamme vogel was, omdat bijvoorbeeld handopfokvogels die bij mensen opgroeien vaak geen idee hebben hoe ze "het" moeten doen... Als de man nou natuurbroed is en die het wel weet, heb je meer kans op bevruchte eitjes...  ;)

Hai Loes,

ik denk dat het wel mee valt hoor , de natuur wijst zichzelf meestal de weg, het is wel zo dat handopfok vaak wat langer nodig heeft. Maar in 95% van de gevallen komt het uiteindelijk wel goed,

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: april 07, 2005, 17:04:12 pm »
Haha, dat zal ook wel... Als ik nog aan mijn hondn denk toen hij moest dekken.... Eerst probeerde hij het aan de kant van de kop van de teef....  ;D Maar uiteindelijk, de tweede sessie is het toch gelukt!!! ;)