Auteur Topic: Info mijn opkweek  (gelezen 2133 keer)

Riboet

• Gast
Info mijn opkweek
« Gepost op: april 06, 2005, 11:20:32 am »
Op verzoek van Loes  ;) hierbij mijn ervaringsverhalen over de opfok van mijn grijze roodstaarten in het algemeen en in het bijzonder die van Hummel.

Mijn eerste gaai kreeg ik met 6 weken. Middel, Favo en Schreeuwlelijk waren mijn eerste eigen jongen en die haalde ik met 6.5 weken uit het nest. Dat ging verder heel goed, maar het is wel een strak inplannen van voedertijden en omdat ik een eigen zaak had waar ik de jonkies mee naar toe nam was dat onhandig. Ik begon met een voederschema van vier keer per dag: om 08:00 uur, tussen 12:00 en 13:00 uur, om 18.15 uur (of net ervoor, de winkel sloot om 18:00 uur) en om 23:00 uur. Voor iedere voederbeurt werd opnieuw water gekookt en dat liet ik afkoelen tot de gewenste temperatuur was bereikt. Het voederen moet dan snel gebeuren anders krijgt de derde gaai te koud eten. Het gebeurde wel dat ik voor het voeden van de derde gaai opnieuw water aan de kook bracht en nieuw voer aanmaakte. Met een gaai is dat natuurlijk niet aan de orde.
Hummel haalde ik er met 7,5 week uit. En ik moet eerlijk zeggen dat is me zo goed bevallen, dat ik nooit meer een gaaitje met 5/6 weken uit het nest haal. Qua tamheid maakt het geen verschil, sterker nog: ik heb het idee dat Hummel juist veel meer gaai is gebleven met een zeer sterke geestelijke zelfstandigheid. Ik vind wel dat ie lichamelijk een weekje achter liep in vergelijking met de andere gaaien, maar dan moeten we niet vergeten dat Hummel geboren is in de winter, twee teentjes afgerukt heeft gekregen en dat het per vogeltje natuurlijk verschilt hoe snel de veren groeien. Middel was in vergelijking met Schreeuwlelijk en Favo ook op achter. Die drie werden met een dag verschil geboren, maar qua ontwikkeling leek het een week. En Middel heeft het prima ingehaald, want hij is net zo mooi als Favo.

Het grote voordeel van later uit het nest halen, vind ik toch dat je je minder hoeft vast te pinnen op de etenstijden. Wel hebben we Hummel nog even vier keer op een dag gevoerd, maar we zaten al gauw op drie keer op een dag. Hummel is wel zwaarder dan de andere gaaien. Wordt ook forser denk ik. Hummel vind de wereld om zich heen zo verschrikkelijk leuk dat hij als je hem een bakje zaad of eikrachtvoer met fruit voorzet hij drie happen neemt, terwijl hij zit te eten denkt: hee wat is dat (stukje papier, een touwjte, een doekje) en alweer wegloopt om het te bekijken. Eikrachtvoer met stukjes fruit gaat in een keer naar binnen (van die stukjes dat je denkt: moet jij niet afhappen?). Zaadjes pellen vind ie niet zo leuk en het is toch wel makkelijk als je toch gevoerd wordt. We moeten Hummel dus wel meer dwingen om zelfstandig te gaan eten, ook de dingen die hij niet lekker vind. Eigenlijk moeten we onszelf dwingen gewoon wat harder op te treden bij deze goed manipulerende gaai haha. Maar ja het is ook zo'n leukerd...

Bij het volgende nestje (inmiddels zijn er reeds twee papegaaien gereserveerd terwijl ze nog geboren moeten worden...) zal ik er weer voor kiezen om de gaaien later uit het nest te halen. Ik merk wel dat als mensen weten dat hun gaaitje geboren is, ze toch wel erg graag hun gaaitje willen krijgen, dus het laten uitvliegen en dan tam maken doe ik wel met een gaai die niet gereserveerd is. De gaaitjes die als huiskamergaaien bedoeld zijn, zal ik er op een leeftijd van bijna 8 weken uithalen. Het maakt voor de tamheid van het diertje toch geen verschil. En zo'n gaaitje is toch al wat zwaarder, wat groter en heeft dus wat meer weerstand.

Het materiaal dat ik gebruik bij de opkweek van de gaaien is simpel:

1 bak voor de jonge gaai

Omdat het hier maar om een gaai gaat, heb ik nu een grote maat faunabox gebruikt. De open zijkanten zijn voor driekwart afgeplakt met bruin afplakplastic. In het doosje een krantje en daarover heen een doek die niet rafelt! Heel belangrijk dat laatste, want je wilt geen snijdende katoenen draadjes om de teentjes. Ook geen badstof gebruiken, veel te veel lusjes. Hier wordt dus onder meer een kussensloop gebruikt. De kleedjes worden om de dag gewassen, dus het aantal kleedjes is groot haha.

1 kom
Voor het aanmaken van het opfokvoer. Ik gebruik Nutribird A19 als opfokvoer. Ik gebruikte eerst Cede, maar het spuitje raakte steeds verstopt met stukjes vezel ofzo dus dat werkte lastig.

1 spuitje (of een aangepast lepeltje). Ik kan niet overweg met het lepeltje. Ik gebruik een 2 cc spuitje dat ik op de tong naar de snelheid van het slikken van de gaai leegspuit. Ik gebruik een glazen spuitje uit de medische wereld omdat deze goed te reinigen zijn, nooit slijten waardoor je in een keer de kop van het gaaitje volspuit in plaats van in de bek hihi.

Oh ja ik voer op de bank en dan zit ik zelf op de grond en de gaai op de bank op een krant. De krant is echt nodig want na het eten kan je gegarandeerd rekenen op een drol (Hummel kondigt het vaak met een piepgeluidje nog aan ook!). Bovendien is het verhuizen van bakje naar krantje al voldoende om te gaan ontlasten dus ik zorg dat ik altijd voldoende kranten nodig heb.

Na het eten gaan sommige gaaien soezen. Adhd gaai Hummel ziet tijdens het voeren al allerlei leuke dingen, dus die moet ik al steeds terughalen naar de voederplek maar die gaat dus bank verkennen en sinds een aantal dagen is dat dan ook papegaaienspeelplaats verkennen die achter de bank zit.

Oh ja, ik bedenk me dat er nog een voordeel is om een gaai later uit het blok te halen. De temperatuur die een gaaitje dan nodig heeft is gelijk aan een warme woonkamer. Ik gebruik nog wel een extra knuffel in het doekenbakje om de warmte vast te houden, maar het is niet echt nodig om een warmtematje te plaatsen. Ik moet nu zelfs opletten dat als Hummel in het bakje zit deze niet in de zon staat, want dan raakt hij oververhit.

Ik ga nu op zoek naar een caviabak (je weet wel zo'n dichte plastic bak met alleen aan de bovenkant een opening met traliewerk. Die laatste doe ik dan weg, maar ik kan in dit faunaboxje niet meerdere gaaien houden en dat kan in zo'n caviabak wel en ze zitten dan wel lekker beschut. Vandaag of morgen ga ik voor Hummel even een tijdelijke kooi creeren. Went ie daar ook aan.

Nou dat was een heel verhaal. Als ik wat vergeten ben, vul ik het wel aan en als er vragen zijn, kom maar op met die vragen.

Groeten,

Barbara
« Laatst bewerkt op: april 06, 2005, 11:24:59 am door Riboet »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Info mijn opkweek
« Reactie #1 Gepost op: april 06, 2005, 11:30:25 am »
Goed hoor, ik vind het echt leuk om te zien dat Hummel net zo tam is als de andere twee, terwijl hij later uit het nest gehaald is. Kan alleen maar beter zijn voor zijn ontwikkeling. Ik sta ian ieder geval helemaal achter jouw filosofie en ben erg benieuwd hoe het ooit met de niet gereserveerde gaai gaat die je pas na het uitvliegen tam gaat maken... Ik zal nog wel even geduld moeten hebben!! ;D

Cheetah

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2005, 21:03:40 pm »
Prachtig.
Ik vind het echt leuk om elk keer weer jou uitgebreide verhalen te lezen en de mooie foto's uiteraard te zien.

fujimo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2005, 00:06:05 am »
Inderdaad een schitterende bijdrage, knap hoor Barbara dat jij altijd de tijd neemt om uitgebreid je verhalen te maken  :thumbsup:

gr Eric

Riboet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 28, 2005, 09:21:40 am »
Heu, ik vind juist dat ik altijd zoveel woorden nodig heb om iets te vertellen terwijl een ander hetzelfde vertellen kan in veel minder woorden...

Enne, ik ben in mijn hart nog steeds journaliste, dus de wil om  nauwkeurig en compleet te zijn in het verhaal is dus ook erg groot.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: april 28, 2005, 11:19:44 am »
Daar komt het natuurlijk door!  Ik vind van mezelf dat mijn stukjes en antwoorden altijd zo kort zijn. Het ontbreekt mij juist aan dat talent van jou.. ;) Het is ook nooit goed, jij vindt dat je teveel woorden nodig hebt en ik vind het bij mezelf weer te weinig..  ;D

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 28, 2005, 11:43:56 am »
Daar komt het natuurlijk door!  Ik vind van mezelf dat mijn stukjes en antwoorden altijd zo kort zijn. Het ontbreekt mij juist aan dat talent van jou.. ;) Het is ook nooit goed, jij vindt dat je teveel woorden nodig hebt en ik vind het bij mezelf weer te weinig..  ;D

Hai Loes,

dat compenseer je met heel veel stukjes, :thumbsup:

mvg Frank