Auteur Topic: Nou jaaaaaaaa broeden in de winter???  (gelezen 7527 keer)

Riboet

• Gast
Nou jaaaaaaaa broeden in de winter???
« Gepost op: december 20, 2004, 09:41:47 am »
Het was me de laatste dagen niet echt opgevallen, maar vanmorgen in het nachthok van Pappa- en Mammagaai zag ik het dan toch: de grote 'ik-heb-het-opgespaard-zodat-ik-maar-een-keer-hoef- drolletjes op het voederplateau. Van die drolletjes die ze vooral in broedtijd geven....
Van de week had ik zowel Pappa- als Mammagaai in de buitenvoliere zien rondscharrelen, dus een aanwijzing en een vermoeden had ik niet...

Toch zei me vandaag iets dat ik even in het broedblok moest kijken...

Ja hoor, zit Mammagaai op twee eieren! Wow, de winter moet nog echt beginnen en mevrouw besluit te gaan broeden! Ik had verwacht in februari/maart dat ze aanstalten zou maken, niet met de winter in het vooruitzicht.

Zijn de winters soms niet koud genoeg? Het is tussen de 2 en 10 graden in het nachthok. Laagst gemeten temperatuur tot nog toe is 1 graad.

Pff, dat heb ik weer! Het eerste ei werd ook al veel eerder dan verwacht gelegd en nou begint mijn koppel weer op zo'n onverwachte wijze aan het tweede nest!

Iemand tips?

Groeten,

Barbara

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2008, 12:26:11 pm door Cosch »

Eefjuh

• Gast
Re: Nou jaaaaaaaa ???
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2004, 10:09:30 am »
Misschien het hok verwarmen??

Maaruh... gefeliciteerd@!!!!  8)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: december 20, 2004, 10:34:09 am »
Geweldig Barbara, wat leuk, zo onverwacht...  :D
Ik heb geen tips, ben geen kweker, maar die zitten hier wel zat op het forum, al is het dan niet met grijsjes!

fujimo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 20, 2004, 11:32:47 am »
Verwarmen, want ik vindt 1 graad wel een beetje te koud en het wordt alleen maar kouder en het zou zonde zijn als ze het niet redden

Zo zie je maar hoe onvoorspelbaar ze zijn

Ingmar

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 20, 2004, 11:34:44 am »
er zijn speciale verwarmings elementen in de handel voor in het broedblok

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #5 Gepost op: december 20, 2004, 11:35:39 am »
Let er wel op dat je het niet te warm maakt, anders zouden de grote vogels wel eens in de rui kunnen vallen en met 1 graad boven nul lijkt me dat niet de bedoeling

Aaran

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 20, 2004, 12:02:24 pm »
Gefeliciteerd, gaaf joh  :o

Riboet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 20, 2004, 17:44:12 pm »
Het lijkt ons inderdaad verstandig om het nachthok te verwarmen en tussen de 5 en 10 graden te houden, iets warmer dan de 3 die ik net aflas van de thermometer. We zitten alleen een beetje in dubio of het invlieggat afgesloten moet worden of niet. Pappagaai zit weliswaar niet zo vaak meer buiten, maar hij mag toch graag nog even 'luchten'. En anders alleen 's nachts afsluiten. Kan ie met een mooi winterzonnetje toch nog even van buiten enieten :).

We hebben inmiddels een verwarming maar we moeten nog even kijken wat ie doet met de thermostaat. Waarschijnlijk proberen we hem uit in onze onverwarmde badkamer. Ik moet natuurlijk niet hebben dat de laagste stand van de verwarming 20 graden is... En anders komt er een externe thermostaat.

Een andere vogelhouder heeft nu tropen buiten op eieren zitten. Zie het positief, zei ze, zijn de jongen meteen winterhard.

Ik had toch liever gehad dat Mammagaai het beter aankondigde dat ze weer van plan was eieren te gaan leggen.

Groeten,

Barbara

Riboet

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 20, 2004, 17:49:15 pm »
Oh ja, en natuurlijk dank voor de felicitaties :). Nou maar weer hopen dat alles goed gaat en nee, deze keer ga ik echt geen jongen zelf houden!

nou misschien........ als er een zielepootje zou tussen zitten....

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: december 20, 2004, 17:54:56 pm »
Hahaha  :D Daar ga je alweer... Ja een zielepootje is wel moeilijk... Maar heel veel mensen houden van zielepootjes....  ;D

Aaran

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 20, 2004, 17:55:26 pm »
Citaat
nou misschien........ als er een zielepootje zou tussen zitten....

:o ik zie er een 4de huiskamer grijsje aankomen  :D

Hahaha  :D Daar ga je alweer... Ja een zielepootje is wel moeilijk... Maar heel veel mensen houden van zielepootjes....  ;D

Aaran was ook een zielepootje  :-*

Riboet

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 20, 2004, 18:43:44 pm »
Middel was er ook een....

Een aantal dagen nadat ik de drie jongen uit het blok had gehaald, kon Middel zijn poten niet meer goed gebruiken! Ik dacht dat een van de andere jongen op hem was gaan staan. Maar op mijn vraag op Vogelarena wat het kon zijn, kwamen zulke alarmerende antwoorden, dat ik ook alvast maar de kliniek in Amsterdam had gebeld voor een afspraak. Die was op donderdag en het was maandag. Donderdagmorgen stond Middel weer op 1 poot, dus ik heb de afspraak afgezegd, want hij was aan de betere hand.

Maar Middel had inmiddels wel geleerd dat zielig doen, aandacht geeft en dus bleef Middel 'zielig doen' en echt iedereen had medelijden met hem en hij werd dus door iedereen aangehaald en geknuffeld en Middel krop meteen tegen de knuffelaar aan; hij vond zichzelf en wij trouwens ook want we tuinden er met zijn allen in, een erg zielig gaaitje!

En op een goede morgen zie ik Middel op de rand van zijn slaapdoos klauteren en we weten allemaal hoe dun de rand van een doos is... Als je op zo'n dunne rand kan balanceren, mankeer je dus niets aan je pootjes!

Middel had trouwens gezien dat ik het gezien had en sindsdien is ie ook ineens 'zielepoot'af!

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: december 20, 2004, 19:12:16 pm »
Jaja!! Slim hè? Dat gedrag zie je bij honden ook, die hebben het ook snel in de gaten dat ze verwend worden als ze zielig doen..... Aangezien grijsjes slimmer zijn dan honden....  :D

BirdieGirl

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 20, 2004, 22:23:32 pm »
Mooi hoor, gefeliciteerd!
Hoop dat het allemaal goed gaat!

Riboet

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 21, 2004, 08:41:27 am »
Ik heb de verwarming geplaatst en de temperatuur vanmorgen in het nachthok was 8 graden. Maximale temperatuur was 10 en minimale temperatuur 5. Ik vind het eigenlijk zo wel mooi. Niet te warm ineens, maar als je het nachthok binnenstapt vanuit de onverwarmde garage dan voel je tenminste dat de kou er daar af is.

Overigens is het invlieggat nog open.

Ik heb nog even geprobeerd te kijken of er een derde ei was bijgekomen. Maar Mammagaai lag dit keer op de eieren (gisteren stond ze overeind) en mooi dat ik niet onder haar door kon kijken.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Barbara