Inzake dennis de papagaaienvriend heb ik een paar vragen.
Verlies even niet uit het oog dat ik geen gaaien als vogels hou, maar het intrigeert mij in toenemende mate dat een handelaar kennelijk wel in de gelegenheid is om vogels te verhandelen aan argeloze kopers; deze dan inpakt met allerhande mondelinge garanties, maar niet huis geeft als er daadwerkelijk een claim c.q. klacht binnenkomt, of zich verschuilt achter een (in mijn ogen vreemde regel.......waarbij je binnen 5 dagen je vogel naar een dierenarts moet brengen).
In alle eenvoud .............men koopt een produkt of dienst van een leverancier en mag ervan uitgaan dat dit gekochte voldoet aan de gestelde verwachting binnen een redelijke termijn (zeg garantieperiode).
Ergo ............ ik koop een broodrooster, en mag verwachten dat deze rooster het brood probleemloos zal roosteren gedurende een minimaal een jaar, zonder dat ik hem 5 dagen na aankoop moet laten keuren door (bv de KEMA) [ dit is naar mijn idee een beetje de omgekeerde wereld], en dan nog met de kanttekening dat dit voor ene heel gezin zou moeten kunnen werken in die periode. De rooster is niet toepasbaar in een produktie omgeving van een proff. keuken.
Ik realiseer mij dat juist bij de handel in dieren er vaak sprake is van emotie want we "vallen" allemaal voor een bepaalde vogel of zijn ineens weg van zo'n gevleugelde rakker, maar in feite ga je een overeenkomst aan om een dier af te nemen.
1) Ervan uitgaande dat dit dier in goede gezondheid verkeerd
2) Het aangeschafte dier geen uitwendige gebreken vertoond en monter en actief is in de omgeving waar ze onder de aandacht worden gebracht
3) Je dus ook gevoegellijk kan aannemen dat het aangekochte dier niet binnen 5 dagen medische behandelingen nodig heeft.
4) Niet op korte termijn zal stoppen met het vervullen van de functie waar je het dier voor hbet anagekocht, namelijk het zijn van een papagaai.
Ik heb de laatste dagen rond gesurft en gekeken wat ik hier kon vinden over vriend Dennis.
Wat mij opvalt is
- Dat er in elk geval (voor zover ik nu heb na kunnen gaan) er mondeling verhaal is gehaald.
Op zich jammer, aangezien je dan snel vervalt in hij zei en ik zei verhalen die niet sec tot de point gaan; en je doet niet aan de nodige dossiervorming als je zou overwegen om stappen te ondernemen, of om organisaties te doordirngen van zijn wanprestaties en dierenmisbruik..- De klagende klant wordt bedreigd met een politie optreden.
Ik ben dan wel benieuwd op welke gronden de politie zou moeten komen. Laten we niet vergeten dat je tegenwoordig op je knieen mag vallen als er een agent verschijnt op het moment dat je er daadwerkelijk een nodig hebt, en in mij optiek is een klagende winkelier over iemand die met ene klacht in zijn winkel staat geen prioriteit voor de sterke arm der wet.....
En mochten ze komen kan je ,zoals al voorgetseld werd op dit forum, meteen een klacht indienen tegen Dennis wegens misleiding of een andere malversatie. - Hij legt per definitie de fout bij de klant neer en gaat er vanuit dat zijn papagaai in blakende gezondheid de winkel verliet.
is een gevaarlijke aanname van zijn zijde. Als koper ga je er van ut dat er goed voor de dieren is gezorgd en dat ze in goede gezondheid verhandeld worden.Je kan dan niet eisen dat men pas recht op garantie heeft als je eerst extern informatie (lees DA consult) hebt ingewonnen.Ik ben me bewust van het feit dat er , naar ik aanneem, al vaker naar gekeken is om dit diepgravender aan te pakken, maar ik kom overal alleen berichten tegen dat je het niet kan stilleggen, dat de organisaties niet meewerken en dat hij zich er weer uitkletsen kan ........... en gewoon door kan gaan.
Ik ben geen jurist, maar ook de aankoop van een huisdier hoort met de nodige zorg, wetenschap en kennisoverdracht omringd te worden.
Wat ik zou willen weten :
Wordt er bij de aankoop een overeenkomst opgemaakt ?
Staan hier garantie bepalingen duidelijk uitgewerkt?
Is het duidelijk wat de rechten en de plichten zijn van de verkopende - en de kopende partij?
Is er al eens schriftelijk een aansprakelijkheidsstelling c.q in gebrekestelling naar Mr. D utgegaan na het overlijden?
Ik las ergens dat klanten een autopsie wordt toegezegd, maar die worden dan weer niet uitgevoerd .......... Is daar verweer op geweest?
Alle opties om hem zwart te maken, werken eerder tegen je en plaatst jezelf in een kwaad daglicht omdat smaad en laster nog steeds niet geaccepteerd wordt (helaas).
De enige manier is om dit soort misstanden stelselmatig op een schriftelijke wijze op te zetten en desnoods via juridische stappen meer bereikt te krijgen.
Zolang dit niet geschiedt, is op dit soort fora waarschuwen de andere optie, maar iemand van de koop afhouden is moeilijk.
Gompie wat een lap....

lk ga eerst eens wat reacties afwachten