Auteur Topic: Eivoer  (gelezen 2673 keer)

Brenda

• Gast
Eivoer
« Gepost op: april 22, 2005, 20:14:57 pm »
Heeft een papegaai nou eivoer nodig of niet?

Er wordt altijd gezegd, nee hoor, dit voer is helemaal compleet, maarja...
En welk eivoer zou ik dan moeten nemen? Ik zocht er namelijk vanmiddag naar maar dat was er niet voor papegaaien. Ook nog gevraagd, nee, dat was ook niet nodig om te geven want het voer is compleet maar het was er ook niet. Eivoer voor kanaries of kleine parkieten wel, maar is dat goed dan of???
Of heeft hij het helemaal niet nodig? En hoeveel zou hij er anders van moeten krijgen per dag (als hij het al eet natuurlijk  ;))

Nanda

• Gast
Re: Eivoer
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2005, 20:20:06 pm »
Hoi,

Ik geeft Tatoo eikrachtvoer van Witte Molen.
Er staat op:

Aanvullend krachtvoer voor vogels

Volgens mij zijn papegaaien ook vogels :P
Dus geef ik dit altijd aan hem.

groetjes

Wickingh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2005, 20:20:35 pm »
Hai Brenda,

als je 1st eens vertelt wat je voert , dan kunnen we beter beoordelen in hoevere het compleet is,

mvg Frank

Brenda

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2005, 20:34:39 pm »
Coco kreeg eerst altijd voer wat ik schepte bij de dierenwinkel. Maar aangezien ik nu weet dat zoveel zonnepitten niet zo goed zijn...
Er zaten wel pepertjes in en banaantjes, maar verder...

In het voer wat hij nu krijgt zitten ook veel gedroogte vruchten en noten (pinda's verwijder ik).
Het is van prestige...

Wickingh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2005, 20:53:01 pm »
Hai Brenda,

hier kan ik meer mee.
Ok houd je vast , ik vind dat dit absoluut niet compleet is.

Zaden alleen is hooguit een basis en daarbij is het nadeel ook nog eens dat je vogel kan negeren wat hij minder lekker vindt , dus zelfs bij het meest complete zaadmengsel niet alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft.

Ik geef zelf naast de zaden ook pellets daarin zit wel alles wat ze nodig hebben als basis,en kunnen ze niet alleen de lekkere dingen eruit halen.
Daarnaast krijgen ze bij mij een volle bak met 5 verschillende groenten en fruit aan blokjes gesneden, over dit fruit strooi ik elke dag per vogel een halve eetlepel met eivoer van Orlux en een mespuntje grit.
Bij het fruit zit altijd tomaat omdat die erg rijk is aan vitamine A, dit voorkomt schimmelinfekties een veel voorkomend probleem bij papegaaien.

Als je alleen zaden voert moet je minimaal elke dag vitamines aan het water toevoegen, maar ook dan vind ik dat niet erg compleet.het woord compleet op de verpakkingen met zaad is een reclameslogan.

In je andere onderwerp vroeg je ook hoe je bepaalde dingen aantrekkelijker maakt om te eten. Een tip die ik onlangs kreeg was strooi er wat poeder overheen van cayennepeper daar zijn papegaaien gek op. Of dat klopt weet ik niet uit eigen ervaring, aangezien al mijn papegaaien alles eten wat ze wordt voorgezet. Een vogel zover krijgen is een kwestie van geduld, bij mijn grijze roodstaarten heeft het ruim een half jaar geduurd om ze aan het fruit te krijgen en nu zijn ze er gek op,kwestie van hartnekkiger zijn dan je vogel,

mvg Frank

Brenda

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2005, 21:35:11 pm »
En welk eivoer moet ik dan nemen, er is hier geen eivoer verkrijgbaar speciaal voor papegaaien   :CENS
Of moet ik dan gewoon dat van parkieten nemen of is er geen verschil?

Maagkiezel krijgt hij wel...

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2005, 21:46:36 pm »
Hai,

ik geef eivoer van Orlux ,omdat dat een compleet eivoer is met garnaaltjes en insekten voor de dierlijke eiwitten.
Ik zou gewoon wat dierenwinkels bellen wat ze voor je hebben,

mvg Frank

Brenda

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 23, 2005, 22:00:03 pm »
Orlux ken ik niet.
Wat ze hier overal verkopen is zo'n zakje van Sluis (dacht ik) of zo'n doos en dat is dan voor kanaries of parkieten (2 soorten maar inhoud ziet er hetzelfde uit).

Maar het moet specifiek voor papegaaien zijn denk ik dan, of is het eivoer op zich (niet kijkend naar de dierlijke eiwitten) wel gelijk? Want ik vindt dus alleen eivoer waar opstaat dat het voor zangvogels of kleine parkieten is.

Cheetah

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 26, 2005, 19:02:38 pm »
Zelf gebruik ik eivoer voor parkieten. Ik denk niet dat het uitmaakt omdat de basis eiwitten toch het zelfde zijn.

Colinda1986

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 26, 2005, 20:01:48 pm »
Heej heej,

Even over het ei-krachtvoer (dat eet mijn Coco niet. Zelfs niet met ranja) Groente eet hij ook niet, zelfs toen hij een dag geen zaad kreeg. Ik zit er ook aan te denken om dan maar pellets te doen, dat is dan beter dan dat hij alleen gemengd zaad eet toch? 
Dan nog iets.  Voor een makkelijke ontlasting en goede spijsvertering, maakt het dan veel uit of je grit hebt of maagkiezel?

Groetjes Colinda

Brenda

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 26, 2005, 20:11:33 pm »
Moet je ook maar afwachten of hij pellets eet natuurlijk  :)

En grit of maagkiezel, tjah, ik weet het niet maar Coco (die van mij dan) krijgt maagkiezel. Het gaat erom dat de spiermaag steentjes nodig heeft om het voedsel te malen.

Overigens moet ik bekennen dat Coco de eerste +/- 7 jaar geen kiezel of grit heeft gehad, we wisten niet beter  :-[

Wickingh

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 26, 2005, 20:22:39 pm »
Heej heej,

Even over het ei-krachtvoer (dat eet mijn Coco niet. Zelfs niet met ranja) Groente eet hij ook niet, zelfs toen hij een dag geen zaad kreeg. Ik zit er ook aan te denken om dan maar pellets te doen, dat is dan beter dan dat hij alleen gemengd zaad eet toch?  
Dan nog iets.  Voor een makkelijke ontlasting en goede spijsvertering, maakt het dan veel uit of je grit hebt of maagkiezel?

Groetjes Colinda

Hai,

papegaaien zijn dieren die over het algemeen niet snel iets nieuws proberen. Als je een papegaai de kans geeft zal hij zijn hele leven zonnebloempitten eten, echter dat leven zal niet zo lang duren als dat hij normaal voer krijgt.
Bij mijn grijze roodstaarten heeft het bijna 3/4 jaar geduurd voordat ze fruit/groente gingen eten, dus als je het af en toe een keertje aanbied hoef je niet te verwachten dat ze het gelijk gaan eten.
Als je pellets gaat geven moet je dan ook niet denken dat hij gelijk overstag gaat.
Ook zijn pellets niet het enige wat je moet geven het is de basis niet het complete menu.
Het complete menu bestaat dus naast pellets uit oa fruit/groente , eivoer , traktaties zoals walnoten en trosgierst.
Om je gaai zover te krijgen dat hij goed en gezond gaat eten zijn er op het forum genoeg tips te vinden, maar lukt het niet de 1ste keer moet je niet gelijk opgeven,

mvg Frank

Tommy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 28, 2005, 21:10:15 pm »
Heej heej,

Dan nog iets.  Voor een makkelijke ontlasting en goede spijsvertering, maakt het dan veel uit of je grit hebt of maagkiezel?

Groetjes Colinda

Ik sluit me aan bij Frank...maar zou niet een dag geen ander eten geven hoor.
Gewoon iedere dag wat geven en t liefst meerdere malen. Eerst is alles vreemd, maar binnen de kortste keren eten ze van alles. Proeven moet je leren! Dat weet ik nog goed van mn kindertijd ;D ::) En bij Tommy en Guano werkt het ook perfect. Nu lusten ze heel veel! Ze eten pallets, groente, fruit, zaad , eivoer en bloemen (paardebloem en madelief enzo) En eigenlijk alles wat ik ze voorzet . Pellets was eerst wel even een crime ;D Maar je wisselt gewoon af met hun normale voer. Niet eten is namelijk ook slecht.

Ik geef ze trouwens maagkiezel ;)

Cheetah

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 30, 2005, 11:42:48 am »
Ik wissel de zaadmengsels en pellets steeds af door ze om de 2 maanden weer van andere merken te gebruiken. Eivoer gebruik ik vaak wel van 1 merk.

lin-da

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 04, 2005, 10:16:18 am »
kan ik voor mijn bonte boertje gewoon de maagkiezel gebruiken voor papegaaien of moet ik daar kleinere maagkiezel voor halen?? Hij krijgt nu nl de grote maar ik vraag me dikwijls af of dit wel goed is.

Gr linda