Hai Brenda,
hier kan ik meer mee.
Ok houd je vast , ik vind dat dit absoluut niet compleet is.
Zaden alleen is hooguit een basis en daarbij is het nadeel ook nog eens dat je vogel kan negeren wat hij minder lekker vindt , dus zelfs bij het meest complete zaadmengsel niet alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft.
Ik geef zelf naast de zaden ook pellets daarin zit wel alles wat ze nodig hebben als basis,en kunnen ze niet alleen de lekkere dingen eruit halen.
Daarnaast krijgen ze bij mij een volle bak met 5 verschillende groenten en fruit aan blokjes gesneden, over dit fruit strooi ik elke dag per vogel een halve eetlepel met eivoer van Orlux en een mespuntje grit.
Bij het fruit zit altijd tomaat omdat die erg rijk is aan vitamine A, dit voorkomt schimmelinfekties een veel voorkomend probleem bij papegaaien.
Als je alleen zaden voert moet je minimaal elke dag vitamines aan het water toevoegen, maar ook dan vind ik dat niet erg compleet.het woord compleet op de verpakkingen met zaad is een reclameslogan.
In je andere onderwerp vroeg je ook hoe je bepaalde dingen aantrekkelijker maakt om te eten. Een tip die ik onlangs kreeg was strooi er wat poeder overheen van cayennepeper daar zijn papegaaien gek op. Of dat klopt weet ik niet uit eigen ervaring, aangezien al mijn papegaaien alles eten wat ze wordt voorgezet. Een vogel zover krijgen is een kwestie van geduld, bij mijn grijze roodstaarten heeft het ruim een half jaar geduurd om ze aan het fruit te krijgen en nu zijn ze er gek op,kwestie van hartnekkiger zijn dan je vogel,
mvg Frank