Auteur Topic: Zitstokken  (gelezen 8056 keer)

rmb

• Gast
Re: Zitstokken
« Reactie #30 Gepost op: juni 15, 2005, 08:23:55 am »
een biologische hakselaar als het ware

Marijn

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: juni 15, 2005, 14:06:26 pm »
Was de kastanje niet giftig????
Bij mij werd kastanje juist aangeraden ;D

Rupicola

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: augustus 07, 2005, 21:29:15 pm »
 :D
« Laatst bewerkt op: september 09, 2005, 00:24:01 am door Rupicola »

Cosch

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: augustus 08, 2005, 09:09:45 am »
Ik heb bij Coco ook weleens takken in zijn kooi gehangen maar hij vind er niks aan! Hij knaagt er niet aan ofzo!
Op zijn eigen zitstok (die bij de aankoop van dekooi was) zit tie wel een beetje te knagen. Het lijkt wel alsof hij het plat aan het maken in. Zodat hij lekkerder zit!

Dit was nog in zn oude kooi. Nu is het al op de helft van de stok afgesleten!

Gr Corina

Riboet

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: augustus 08, 2005, 10:55:21 am »
In de binnenvoliere heb ik een krulliaan gebruikt zie schuin tegen de zijkanten geplaatst is. Doen ze niets mee  ???. Drie zitstokken zijn natuurlijke takken. Behalve een beetje schilwerk, wordt er weinig gehakseld. Een cactushout (reptielenzaak) is wel favoriet en het is heel hard materiaal. Ik zie het maar heel langzaam kleiner worden, maar ze zijn er heerlijk zoet mee (een echte aanrader, voor wie een bijthoutje graag wat langer als knaaghoutje bewaard ziet  :thumbsup:)..

Op de papegaaienspeelplaats ook weer lianenhout (reptielenzaak). En gek genoeg worden die DAAR dus wel aan gort gebeten en gescheurd. Buiten dus de krulwilgboom en die is duidelijk favoriet. Ik vind die zelf ook erg leuk. Grillig van vorm, dikte van de takken verschilt en hij is zo te zien nog lekker ook!

Voor het knaagwerk heb ik ook nog speeltjes van cocos hangen, maar die kan ik net zo goed weghalen. Wordt niet eens naar omgekeken! Het is vooral het natuurlijke materiaal dat hier gewaardeerd wordt (oh ja en de meubels, maar de achterliggende gedachte daarvan is vast pesten...  >:D)

Ton van jaantje

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: augustus 12, 2005, 01:00:34 am »
Ben er niet echt kapot van om wilgentakken en fruitboomtakken te halen uit de natuur,
Je weet niet of ze bespoten zijn tegen insectsiden, of schimmels hebben.
Zorg dat je zeker bent dathet een onbespoten tak is Fruitboomtelers spuiten allemaal.
Mij is het niet waard betaal liever 25 euro voor een tak.
Maar laat in ieder geval de tak gedurende 6 weken(ontdaan van schors) drogen kijk hem visueel na op insecten, is mijn mening

rmb

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: augustus 12, 2005, 08:11:25 am »
Ik heb een afspraak met een hoveniersbedrijf in de buurt.  :thumbsup:

Als ze een wilg gaan snoeien in een bungalowpark of in particuliere tunen, dan krijg ik een seintje en ga kijken of er wat tussen zit.T = vers, onbespoten, en als je de takken afschrobt met ruim water ...........

De hovenier heeft zelf ook vogels, dus............................. snapt ie het nut van die grillige takken. ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #37 Gepost op: augustus 12, 2005, 12:34:11 pm »
Ik weet zeker dat de wilgen aan de rivier niet bespoten zijn. De krulwilgen krijg ik van de buurman en daar weet ik ook zeker van dat ie niet bespoten is. Ik denk dat je heel veel mogelijkheden zou kunnen hebben om takken te pakken te krijgen die zuiver zijn. Uiteraard niet aan een snelweg of zo..  :)

Haize

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: augustus 12, 2005, 12:47:00 pm »
Nee precies, Loes. En ik denk dat ze van een mosje of insectje ook wel blij worden... :CENS ;D

Ik geef mn vogels de )wilgen'takken zo uit de natuur. Onbespoten en niet in de buurt vsn drukke wegen, dan moet t wel kunnen, volgens mij :thumbsup:

rmb

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: augustus 13, 2005, 22:32:53 pm »
Nee precies, Loes. En ik denk dat ze van een mosje of insectje ook wel blij worden... :CENS ;D
Ik ook, en zeker het blauwkopblauwfazantje is als insecteneter meteen in de weer om alles wat van een klein formaat is en kruipt en sluipt, aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Haize

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: augustus 15, 2005, 10:54:18 am »
rmb, heb jij ook blauwkopblauwfazantjes? Ik heb deze apart gekleurde vogeltjes ook (1 koppeltje), samen met mn koppeltje Catharina's van net 3 maanden en nog 2 andere koppeltjes tropen in mn binnenvoliere. :thumbsup:

Maar vanochtend vroeg hadden mn Catharina's zo'n enorm lawaai (relatief hoor, zoveel stelt dat niet voor bij Catharina's, gelukkig) dat ik maar ff wat vroeger ben opgestaan om de boel te inspecteren. :-[

Wat bleek nu? Ze hadden een zijtakje van 1 van de nieuwe wilgentakken doorgeknaagd en deze was dus op de grond gevallen. Nou, dat gaf me toch een hoop consternatie...stel je voor zeg, een tak die zomaar naar beneden valt...hahaha, ik vond het erg komisch iig. ;D

Maar de Catharina's hebben de smaak vandaag goed te pakken en knagen nu dat het een lieve lust is. Ook een vogelshuisje van stro/riet dat in de binnenvoliere hangt moet er nu aan geloven. :o 8)

rmb

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: augustus 15, 2005, 13:22:15 pm »
Yep,
helaas een eenzame man, want de pop is vorig jaar overleden door onderkoeling en een zeer zware regenbui.
Hierdoor kon ze niet meer opstijgen vanwge de plens water die ze over zich heen heeft gehad, om zich in veiligheid te brengen, en in de ochtend vond ik haar op de bodem.

Sindsdien zoekende naar een popje, want hij baltst met alles wat voorhanden is, maar de Bourkes pop gaat niet in op zijn avances.

Ik geef de hoop niet op,want ik vindt het hartstikke levendige beestjes, die door de hele vlucht vliegen, en ook achter eventuele insecten aan gaan.

Haize

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: augustus 15, 2005, 15:03:25 pm »
rmb,

Ben je actief op zoek naar een nieuwe pop? Deze zijn toch wel te vinden, want het is een vrij algemene tropische vogel die ook in de handel makkelijk verkrijgbaar is... :CENS :thumbsup:

wel een aandoenlijk verhaal trouwens. Mijn man blkopblfazantje is ook zo'n charmeur; ook redelijk tam, trouwens, voor een tropisch vogeltje dan natuurlijk! ::)

rmb

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: augustus 15, 2005, 22:14:03 pm »
mijn lokale vogel leverancier weet dat ik met smart aan het zoeken ben, en zou ongezien wat vasthouden.

Ik ben niet half nederland al door geweest, want er zullen er vast meer zijn dan ik denk op dit moment.

Haize

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: augustus 16, 2005, 13:14:13 pm »
Ja, de iets uitgebreidere vogelhandel heeft in de regel toch wel enkele exemplaren van deze soort zitten. :thumbsup:

Maar ff terug on topic, de Catharina's hebben de lol van wilgentakken nu wel redelijk ontdenkt: de bodem van de voliere ligt nu bezaaid met afgebeten takjes. Ze knagen de bast (nog?) niet echt van de takken, maar knagen iig de zijtakjes af. :CENS ;D